Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Visa bifogad bild 120777
Hybridtåget X2035 går som SJ434 idag [tack @simon_says91].
HybridRegler avser här att tåget är uppgraderat på allt utom interiören bortsett från takbelysningen.
Omloppen ligger lite annorlunda på fredagar mot vad det gör på mån - tors när det går i 402 och 407 Göteborg - Stockholm - Solna - Stockholm - Göteborg. På fredagar ligger tåget 434 upp Göteborg - Stockholm och ner igen i 407 från Solna
 

GOTBound

Medlem
Lokalt utrop i vagnen nu: bla bla bla… en buffé med kaffe, te och en liten chokladbit finns bak i vagnen… bla bla bla.. detta är en speciell avgång idag då vi nu kommer ut med en serveringsvagn där ni kan köpa alkohol: öl och vin samt snacks och läsk.

Del av nya konceptet? Ungefär som att ha Go försäljning i Plus är min väldigt snabba spontana reflektion, det är inte många steg till Bistron om någon nu vill köpa.

EDIT: Tågvärdarna [i plural] förklarade ingående för en passagerare att detta är ett test inför nya konceptet där fokus kommer ligga på service i 1:a klass och att det mer skall bli som när X2000 var nytt, service i världsklass [för att citera]. De nämnde även ny inredning och att detta tåg nu var renoverat på allt utan interiören för passargerna.

Vad jag minns från när jag åkte X2000 med min pappa i början och mitten på 90-talet så ingick maten och det var inte en försäljningsvagn.

Enhancement: försäljningsvagn införs samt kaffe och fikabuffén försvinner?
 
Last edited:
Lokalt utrop i vagnen nu: bla bla bla… en buffé med kaffe, te och en liten chokladbit finns bak i vagnen… bla bla bla.. detta är en speciell avgång idag då vi nu kommer ut med en serveringsvagn där ni kan köpa alkohol: öl och vin samt snacks och läsk.

Del av nya konceptet? Ungefär som att ha Go försäljning i Plus är min väldigt snabba spontana reflektion, det är inte många steg till Bistron om någon nu vill köpa.

EDIT: Tågvärdarna [i plural] förklarade ingående för en passagerare att detta är ett test inför nya konceptet där fokus kommer ligga på service i 1:a klass och att det mer skall bli som när X2000 var nytt, service i världsklass [för att citera]. De nämnde även ny inredning och att detta tåg nu var renoverat på allt utan interiören för passargerna.

Vad jag minns från när jag åkte X2000 med min pappa i början och mitten på 90-talet så ingick maten och det var inte en försäljningsvagn.

Enhancement: försäljningsvagn införs samt kaffe och fikabuffén försvinner?
Du kan ju förbeställa 3 rätters nu igen vad jag vet, här är menyn
Njut av dagens rätt när du reser i 1 klass med SJs snabbtåg – SJ

Även en länk till vad som ingår normalt: Här hittar du mat som finns att köpa när du reser med snabbtåg – SJ

Den nya kabinen med det nya servicekonceptet kan bli riktigt bra, speciellt med tanke på utformningen av "köket" i 1 klass vagnen (utan att säga för mycket).
 

GOTBound

Medlem
Du kan ju förbeställa 3 rätters nu igen vad jag vet, här är menyn
Njut av dagens rätt när du reser i 1 klass med SJs snabbtåg – SJ

Även en länk till vad som ingår normalt: Här hittar du mat som finns att köpa när du reser med snabbtåg – SJ

Den nya kabinen med det nya servicekonceptet kan bli riktigt bra, speciellt med tanke på utformningen av "köket" i 1 klass vagnen (utan att säga för mycket).
Yes, det har jag koll på, mer liknelsen enligt personalen att det skall bli service i världsklass som det var när X2000 var nytt. För min del kan SJ höja priset och inkludera måltid samt dryck för totalupplevelsen, även om jag reser i tjänsten [alkoholfritt ;)] och inte privat enbart med Mrs. GOTBound [alkoholfyllt] som idag.
 

apknug

Medlem
Du kan ju förbeställa 3 rätters nu igen vad jag vet, här är menyn
Njut av dagens rätt när du reser i 1 klass med SJs snabbtåg – SJ

Även en länk till vad som ingår normalt: Här hittar du mat som finns att köpa när du reser med snabbtåg – SJ

Den nya kabinen med det nya servicekonceptet kan bli riktigt bra, speciellt med tanke på utformningen av "köket" i 1 klass vagnen (utan att säga för mycket).
Då förmodar jag varm mat. Som när det var nytt!

Kall trerätters kan fasen inte kallas trerätters....
 

apknug

Medlem
Med tanke på att dem skall börja grädda pizzor och annat i Bistron bör ju Varm mat inte vara ett problem i 1 klass. Ugnar har ju funnits i många år för det varma brödet till frukosten så!
Gäller ju att facket skall godkänna att de ska flytta varma folieformar från ugnen till brickan också........

Är förhandlingarna klara?
 

perhall

Medlem
Mat har man väl kunnat beställa hela tiden? Men ett tag var det Mannerströms, för 5-6 år sen.
Tycker det är ok med lite sämre service under pandemin, precis som på hotell.
Men visst har buffén i 1 kl på X2000 försämrats rätt mycket senare år? Senast jag åkte var det några Dumle-kolor, när det var två timmar kvar på resan orkade ingen fylla på mer. Tycker också de där termospumparna med kaffe känns lite som Barnens Dag i Finspång 1987
 
Toppen