Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Ja, hörrni, efter allt spe jag fått utstå här i denna tråd, nu är det snart september. Åkt tåg några gånger i veckan och inte sett skymten av några nya tåg... jag fattar faktiskt inte varför man ska lita på officiell info och såga underhandsinfo som ju uppenbarligen är mer korrekt om man har bra källor... officiell info är i princip alltid förskönad, särskilt från SJ...

Vet att de bara har en vagn kvar på tåg nr 2 för komfortombyggnaden. Första tåget lämnas formellt över till SJ någon gång i Oktober. Tidigare var det November. Dock vet jag ej när planerat trafiksättning sker!

Enligt en bild på twitter dom nya tågen i trafik, stämmer?

https://twitter.com/intresse/status/1287841297072619522?s=19

Edit: nej falskt alarm.

Falskt alarm, på vadå? :D
 

Palazzi

Medlem
Ja, hörrni, efter allt spe jag fått utstå här i denna tråd, nu är det snart september. Åkt tåg några gånger i veckan och inte sett skymten av några nya tåg... jag fattar faktiskt inte varför man ska lita på officiell info och såga underhandsinfo som ju uppenbarligen är mer korrekt om man har bra källor... officiell info är i princip alltid förskönad, särskilt från SJ...

Tror denna information, från årsrapporten 2019, sedan länge ansetts orimlig.
I twitter-dialog, gällande att man tar bort tyst avdelning i första klass, så skrev SJ att det skulle ske ”när första tågen sätts i trafik, vid slutet på 2020”.
Inläggen togs senare bort av SJ, men någon tågentusiast hann spara och publicera i annat forum.
 
En liten rolig anekdot i denna diskussion, är det någon som märkt av att alla sätesnummer i vagnarna på befintliga X2000 plötsligt ändrades i slutet av April? ;) Sneaky Sneaky ;)
 

perhall

Medlem
Tror denna information, från årsrapporten 2019, sedan länge ansetts orimlig.
I twitter-dialog, gällande att man tar bort tyst avdelning i första klass, så skrev SJ att det skulle ske ”när första tågen sätts i trafik, vid slutet på 2020”.
Inläggen togs senare bort av SJ, men någon tågentusiast hann spara och publicera i annat forum.
Däremot är SJ:s dåvarande VD Fritzons uttalande från 2016 (eller kanske tidigare), att "det bästa med det här är att det inte blir försenat" borta - dock finns det såklart i arkiv.
 
Märkte det och trodde ett tag att det innebar renoverade tåg - satt dag på plats 37, som förut var 34...men icke:)
Preppen för de nya sätesnummrena då de kommer köra nya tågen och gamla samtidigt krävdes en omnummerering av alla vagnar i tågen.

Det var en väldigt intressant process där man klistra upp de nya först i svartbakgrund och sedan en provisorisk med grå bakgrund. Den provisoriska togs sedan ner under en och samma natt som SJ satt i bokningssystemet att "Nu gäller nya nummerna"
 

perhall

Medlem
En fördel med Corona är ju att de haft goda möjligheter att ta tågsätt ur trafik. Normalt används ju X2000-tågsätten extremt mycket. Gissar 14-15 t/dygn i genomsnitt.
 

Palazzi

Medlem
En fördel med Corona är ju att de haft goda möjligheter att ta tågsätt ur trafik. Normalt används ju X2000-tågsätten extremt mycket. Gissar 14-15 t/dygn i genomsnitt.

Man märker tyvärr redan av när tåg plockas av, för det var helt fullproppat på X2 när jag reste förra veckan. Då var det ände ett dubbelkopplat tåg med 14 vagnar.
 

perhall

Medlem
Man märker tyvärr redan av när tåg plockas av, för det var helt fullproppat på X2 när jag reste förra veckan. Då var det ände ett dubbelkopplat tåg med 14 vagnar.
Ajdå, men det är ju en massa platser som inte går att boka. Det var halvfullt när jag åkte igår men helfullt när jag kollade sj.se (gick ej boka plats i 1 kl). Dock var det knäpptyst, inga harklingar eller hostningar:)
 

Palazzi

Medlem
Ajdå, men det är ju en massa platser som inte går att boka. Det var halvfullt när jag åkte igår men helfullt när jag kollade sj.se (gick ej boka plats i 1 kl). Dock var det knäpptyst, inga harklingar eller hostningar:)

Skönt att höra! Jag var tvungen att boka andra klass, för första gången på flera år (det var fullt i första) och då kom en av pandemin obetänkt effekt.
I andra klass reste mest familjer, som då ändå placerades 2+2, utan mellanrum. Det var kanske 2-3 lediga platser i hela min vagn (reste knappt två timmar dock..).

Håller med om att folk verkade friska och skötsamma
 
Toppen