Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

perhall

Medlem
Bra att moderatorer styr upp... framför allt när någon ber nån annan att hålla tyst.

Åter till ämnet: nu går ju bara ungefär var fjärde tåg (har bara kollat sträckan Sthlm-Malmö/CPH där jag ofta åker). Det borde ju ge stora möjligheter att ta tåg ur drift för att renovera, även om Corona gör att vissa delar får störningar...
 

palmen

Moderator
Att inlägg som bedöms som olämpliga tas bort kan jag acceptera. Men att gå in och redigera i någon annan text tycker jag är ett ingrepp som inte bör accepteras. Den kan inte vara rätt att en moderator kan gå in och ändra innehåll i en text någon medlem har skrivit. Då är det bättre att helt ta bort inlägget eller åtminstone uppmana medlemmen som svarar för texten att rätta upp det.
Vi ändrar inte innebörden i ett inlägg, snarare plockar vi bort delar som bryter mot forumets regler och behåller det som är helt ok.

Vi kan illustrera detta med ett exempel enligt nedan.

"Är du totalt talanglös och klarar inte av att läsa rapport xyz från flygbolag abc, allt detta finns att läsa på sidan z. "

Ett liknande inlägg skulle vi troligtvis inte ta bort utan istället redigera det så det istället står följande.

"I rapport xyz från flygbolag abc finns all info du efterfrågar på sida z."

Det konkreta i inlägget som gäller sak och inte person står kvar, påhoppet på personen är borttagen. Informationen i rapporten kan fortfarande vara nyttig info och därmed tar vi inte bort inlägget helt.
Det är just denna typ av moderering som gjorts av några inlägg där personliga delar tagits bort, men sakfrågan står kvar.

Har någon synpunkter på detta, skicka ett PM till alla 3 moderatorer så kan vi diskutera vidare. Vidare diskussion om detta ska inte tas i denna tråd och ska följa forumreglerna.

/Moderator
 

Hachans

Medlem
Bra att moderatorer styr upp... framför allt när någon ber nån annan att hålla tyst.

Åter till ämnet: nu går ju bara ungefär var fjärde tåg (har bara kollat sträckan Sthlm-Malmö/CPH där jag ofta åker). Det borde ju ge stora möjligheter att ta tåg ur drift för att renovera, även om Corona gör att vissa delar får störningar...
Nu var det inte det inte så jag sa och det vet du också. Faktum är att jag använde precis samma ord som i ditt inlägg som inte redigerades av moderatorerna. Jag bad dig sluta presentera rykten du hört som inte går att verifiera som fakta vilket du gjort flera gånger i tråden tidigare och som gått att motbevisa varje gång. Om du tolkar det som att jag ber dig hålla tyst så är det beklagligt.

Jag vet att jag inte är särskilt populär på forumet och det stör mig inte särskilt mycket, men jag trodde faktiskt att en rapport, direkt från källan, faktiskt skulle värderas högre än obekräftade rykten som någon hört från sin kollegas systers grannes kompis som läst något på Flashback. Men det är väl ett generellt problem i samhället antar jag när likhetstecken sätts mellan åsikter och fakta.


Vad som sen gäller ämnet i fråga så går det inte bara att plocka ur tåg ur trafik och renovera dem. Man har begränsad kapacitet i verkstaden. Att tågen gick i trafik innan var inget problem, man har planerat efter att inte ha alla tågen i trafik. Men man kan inte magiskt trolla fram fler verkstadsplatser och fler montörer etc. Däremot kanske man passar på med lite extra vanligt underhåll osv.
 
Nu får ni allt sitta ner i båten. Utan att säga allt för mycket är den preliminära planen att trafiksätta X2 upgrade någon gång i slutet av Augusti. Detta datum har många gånger flyttats och enligt den ursprungliga planen skulle samtliga tåg vara helt färdiga våren 2021.

Sen kommer tågen inte vara komfortmässigt färdiga när de första kommer. De finns ett HELT färdigt tåg (upgrade, komfort) vet jag på hemlig ort ;)

Mer än så här kan jag nog inte nämna just nu.
 

Palazzi

Medlem
Nu får ni allt sitta ner i båten. Utan att säga allt för mycket är den preliminära planen att trafiksätta X2 upgrade någon gång i slutet av Augusti. Detta datum har många gånger flyttats och enligt den ursprungliga planen skulle samtliga tåg vara helt färdiga våren 2021.

Sen kommer tågen inte vara komfortmässigt färdiga när de första kommer. De finns ett HELT färdigt tåg (upgrade, komfort) vet jag på hemlig ort ;)

Mer än så här kan jag nog inte nämna just nu.

Roligt att höra. SJ gav faktiskt ett nära identiskt svar idag, på Facebook (frågan var inte min, men dök upp i mitt flöde).
 
Toppen