Senaste nytt

När gjorde du din första flygresa?

WTP

Medlem
Väldigt roligt då många skriver (inklusive mig) att man flög redan som bebis allt från några veckor gamla till 5-6 månader. När vi skulle flyga med vår första barn då har barnmorska sagt att man ska vänta tills barnet är minst 8 månader gammal. På min fråga varför fick jag svaret att öronen är inte tillräckligt utvecklade och att man kan ha jätte ont och att ha nappen hjälper och är även ett "måste" vid take off and landing...
:confused:
 

fly4fun

Medlem
Mitt första riktiga flygminne är FBU-ARN med SAS, vidare med AA till ORD den 31 juli, 1989 när jag skulle bli utbytesstudent.

Se där, det var väldigt nära min första flight. ARN-ORD med AA den 23 augusti 1989, 13 år gammal. Inte nog med att det var min första flight, så flög jag utan mina föräldrar och bytte flyg på världens största flygplats. En väldigt stor händelse för mig då, som jag tyvärr inte minns så mycket av idag. Flög sedan vidare till Montreal där jag bodde och gick i skolan under 6 månader.
 

Biggles

Medlem
1957 flög jag med min mamma från Bromma till Nordmalings ( 50 km söder Umeå) gräsfält. Antar att det var en DC 3:a. Jag minns, precis som en tidigare talare, att det bjöds på karameller. Fick dessutom tillsammans med ett par andra barn titta in hos Kaptenen. Det var något som satte sig fast i minnet. I Nordmaling var landningsbanan på gräsfält på ömse sidor Riksväg 13 (nuvarande E4) som man då helt enkelt stängde av. Att Linjeflyg överhuvudtaget flög så långt norrut berodde sannolikt på "stallorder" från Kommunikationsminister Gösta Skoglund som ville hem till Umeå från veckans riksdagsarbete.
Flygresan tog ca 2 tim på ca 2-3000 meters höjd ( naturligtvis ingen tryckkabin) mot idag ca 50 min.
 

gnisten

Medlem
Första flygresan gjorde jag som vuxen december 1974. Charter från Malmö till London/Luton. Bestående minne från den resan är att det var fruktansvärt kallt ombord.
Första transkontinentala resa januari 1978 med SAS sträckan CPH-BKK och om jag minns rätt så var flygplanet en DC10.
Flög till BKK några månader senare igen men då med Aeroflot och Ilyushin il62.
 

Delayed

Medlem
Usch vad jag måste vara gammal! Jag har ingen direkt aning om när min första flygning ägde rum. Gissar på någon Cessna, Super Cub eller liknande vid någon lokal flygdag runt fem års ålder, men vet egentligen inte alls säkert...
 

JWD

Medlem
Jag minns tyvärr inte första gången jag flög, men jag minns fortfarande min första long-haul 1992. Som gick till USA, närmare bestämt Orlando för en liten julsemester. Och att som sjuåring kunna komma hem och stolt visa upp flygvingen från Finnair och berätta om alla äventyren var riktigt stort :D

Edit: Jag blev osäker på om det var Finnair. Jag misstänker det i och med att vi gjorde en mellanlandning på HEL innan vi reste vidare.
 
Last edited:

Resenären

Medlem
Första flygturen var en rundflygning från Bromma 1975. Minns att min kompis gjorde slut på en hel filmrulle, då det var så häftigt att se Stockholm från ovan. Det var fotoförbud, men piloten upplyste om att "ryssarna har bättre bilder än vad ni kan ta", så plåta på.
Första kommersiella flygningen skedde 1976 med Pan Am till New York. Det var mitt under "Bicentennial celebration" så innan alla i resesällskapet kommit genom tull och immigration hade det gått ca 5 timmar efter landningen. Jag bestämde mig då att alltid ordna resan själv i fortsättningen. Ett löfte som håller än idag. ;)
 

staff

Medlem
Forsta flighten var nagon gang i slutet pa 80-talet - kanske 87? - MMX-ARN med SAS DC9. Var da tre ar gammal.

For ovrigt kanns det helt bisarrt att man kunde flyga Malmo-Kopenhamn forut. Antar att det var innan SAS borjade kora den legendariska svavaren (med flightnummer) mellan Malmo och Kastrup.

Har sedd i Malmo Hamn
SAS.Hovercraft.M.1984.jpg
 
Toppen