Senaste nytt

När gjorde du din första flygresa?

jth

Medlem
Knappt en månad gammal flög jag under sommaren 1981 med SAS ARN-LLA till mormor och morfar (inte ensam dock!). Finns flotta bilder på mig i en mindre spjälsäng ombord på SAS-kärran (hur de kunde ha plats för en sådan kan man ju fråga sig). Inga direkta minnen från denna resa dock ;)

Lite av en petitess, men SAS flyttade inte inrikestrafiken till Arlanda förrän i Oktober 1983, så det var nog BMA-LLA du åkte. Anledningen att jag minns det datumet tydligt är att det faktiskt sammanfaller med min första "reguljära" flygresa OSD-ARN , om vi inte räknar med ett antal charterflyg under sent 70 och tidigt 80-tal. Jag åkte till Arlanda samma dag som inrikesteminalen öppnade och jag har fortfarande kvar ett diplom som souvenir! Jag ska scanna det och posta det i den här tråden så fort jag kan.
 

Jocke08

Medlem
Första flighten var som fyraåring till Rhodos 1989. Minns varken bolag eller flygplan tyvärr.
Året efter kom dock den första interkontinentala flygningen, till USA. Flög med Scanair "Sunjet" DC-10, minns fortfarande fascinationen motorn som gick rakt genom stjärtfenan.
 

Agö

Medlem
Lite av en petitess, men SAS flyttade inte inrikestrafiken till Arlanda förrän i Oktober 1983, så det var nog BMA-LLA du åkte. Anledningen att jag minns det datumet tydligt är att det faktiskt sammanfaller med min första "reguljära" flygresa OSD-ARN , om vi inte räknar med ett antal charterflyg under sent 70 och tidigt 80-tal. Jag åkte till Arlanda samma dag som inrikesteminalen öppnade och jag har fortfarande kvar ett diplom som souvenir! Jag ska scanna det och posta det i den här tråden så fort jag kan.
Jag fann en bild på min första flygresa, datumet är 22 juli 1981 och jag är fem veckor och några dagar gammal. Det var mycket riktigt SAS från Arlanda (och inte Bromma) till Luleå. Vi var uppenbarligen flera barn på flighten. Jag kan inte tyda vilken Viking detta är, någon som har en kvalificerad gissning? Jag vill föra in det i min Flightmemory.

SAS 1.jpg
 

Heja

Medlem
Jag fann en bild på min första flygresa, datumet är 22 juli 1981 och jag är fem veckor och några dagar gammal. Det var mycket riktigt SAS från Arlanda (och inte Bromma) till Luleå. Vi var uppenbarligen flera barn på flighten. Jag kan inte tyda vilken Viking detta är, någon som har en kvalificerad gissning? Jag vill föra in det i min Flightmemory.

Visa bifogad bild 28318

Jag tycker mig se ganska tydligt att det rör sig om SE-DAX Helsing Viking (i SAS-trafik från 1974-1999).
 

Heja

Medlem
Lite av en petitess, men SAS flyttade inte inrikestrafiken till Arlanda förrän i Oktober 1983, så det var nog BMA-LLA du åkte. Anledningen att jag minns det datumet tydligt är att det faktiskt sammanfaller med min första "reguljära" flygresa OSD-ARN , om vi inte räknar med ett antal charterflyg under sent 70 och tidigt 80-tal. Jag åkte till Arlanda samma dag som inrikesteminalen öppnade och jag har fortfarande kvar ett diplom som souvenir! Jag ska scanna det och posta det i den här tråden så fort jag kan.

Nej, du blandar ihop SAS med Linjeflyg. Linjeflyg flyttade från Bromma till Arlanda i oktober 1983, medan SAS lämnade Bromma redan 1969. SAS började inte flyga Stockholm-Östersund förrän efter köpet av Linjeflyg årsskiftet 1992/1993. Luleå trafikerades däremot av SAS.
 

Peter65

Medlem
Min första flygresa var 66/67, som liten med mor och far, Göteborg/Torslanda - Mallorca. Kommer inte ihåg speciellt mycket från den resan :cool: , mer än att det var ett propellerplan med 4 motorer

Sen blev nästa resa Landvetter-Bromma-Visby 81/82 med Linjeflyg och en Fokker om jag inte missminner mig.

Där började mitt stora flygintresse :)
 

WTP

Medlem
Min första resa var MUC-ZAG när jag var 5 månader gammal. Men första flygresa jag kommer ihåg var det ZAG-STO via PRG med CSA. Om jag inte minns fel kunde man röka på planet... usch!
 
Toppen