Senaste nytt

När gjorde du din första flygresa?

Min första flygning var den 20 december 1960. Jag var då exakt (!) 14 dagar gammal. Målen då, och många år framöver, var julfirande hos min farmor och farfar i Visby. Jag kan inte påstå att jag minns den första resan, men Bromma flygplats och de gamla propellerdrivna Metropolitan finns fortfarande kvar som fina minnen från barndomen.
 

Teddulin

Medlem
Första flygningen för min del gick från Arlanda till Mallorca sommaren 1983 med Scanair. Jag var knappt 5 år och minns inte så mkt om själva flygningen. Dock minns jag en hel del från själva resan. Jag brukade vakna tidigt på mornarna och själv springa över till den lilla butiken och köpa en Bounty :) Dagarna spenderades vid poolen med en iskall saftflaska.
 

agehall

Medlem
Första flighten togs någon gång under april 1977. Jag var ca två månader gammal och skulle visas upp för farmor och farfar som bodde i Kiruna. Det var en ganska behaglig flight jag fick givetvis besöka cockpit. Mat serverades ombord och jag fick även ett ammenity-kit, så vi måste ha flugit C. (Kommer inte ihåg bokningsklass) Det enda som var upprörande vara att Eurobonus inte fanns, så det blev inga poäng på den resan.
 

MarSecLtd

Medlem
Första flighten gick 1975 från Torslanda till Mallorca med Sterling Airways i en Caravelle. Fick självklart hälsa på i cockpit. Varm mat och dryck serverades till alla gratis. Kommer ihåg vissa uttryck till far under starten "ojojoj vad fort det går".
 

Traveller

Medlem
Linjeflyg från Bromma till Halmstad 1969. Det roliga är att det finns bilder på detta. Mamma, hon sitter minsann och röker bredvid mig - hemskt!!
 

mry

Medlem
Rolig tråd! Min mamma hade tydligen sparat flygbiljetten i min barnbok. 23 dagar gammal, jag sov hela resan och vaknade upp när vi landade i Luleå. Måste nog varit första och sista gången jag sovit en hel flygning inrikes ;)

Synd att det inte står vilken flight du åkte med till (och från?) Luleå.
 

ESSA

Medlem
Dagen innan Olof Palme mördades flög jag till Umeå på studentbiljett.
Dunderförkyld och glömt både Rinexin och nässpray...
Jag kunde inte fatta hur folk kunde sitta med sina attachéväskor i knät och jobba när mitt huvud höll på att sprängas vid landning?

Senare samma år flög hela familjen till Sri Lanka med SAS. Väldigt mycket strul på vägen dit, tror vi blev nästan ett dygn försenade.
Detta kompenserades vi för när vi skulle hem en månad senare från Bangkok, uppgradering till Business Class.
 

drW

Medlem
Det måste ha varit i slutet på 70 talet i en av Linjeflygs Fokker F28 mellan Skellefteå och Bromma. Första interkontinentala var med Northwest Orient jumbojet mellan Arlanda och JFK 1981.
 
A

Aurora

Guest
I 1996:
Harstad/Narvik Evenes - Oslo Fornebu // Braathens 737-400. Husker ikke en noe annet enn at vi kunne se slottet langs Karl Johans gate på innflyvninga.
 

marbe166

Medlem
Min första flight var 1991, SK GOT-LHR en långhelg i december för lite julshopping. Det var en MD8x som vi flög med. Hemresan på söndagen var med BA. Jag var 12 år gammal.

Första interkontinentala flighten kom först 2009, MUC-DXB och retur DXB-FRA med LH.
 
Toppen