Senaste nytt

När gjorde du din första flygresa?

nota bene

Medlem
4 år gammal till La Palma, Mallorca. Därefter blev det många semesterresor med familjen inkl. min första interkontinentalflight till USA då jag var 6...
 

henrik l

Medlem
Måste varit 19 år. Gjorde lumpen i Östersund. Trots att jag inte var berättigad till fria flygresor hem (fanns en 80 mila gräns) lyckades jag få fria flygresor. Vill minnas att vi flög ÖSD-GOT i ett propellerplan som väsnades något fruktansvärt. Men vid ett senare tillfälle fick vi flyga en gammal hederlig DC 8:a. Men redan i dessa unga år var jag en optimerande resenär. Det dröjde inte länge innan jag lyckades undvika kronans chartrade plan mellan ÖSD-GOT och lyckades få flyga reguljärt ÖSD-ARN/BMA-JPG tidigare på fredag em, för att kunna koma hem lite tidigare:D
 

ski

Medlem
Var ett år gammal och flög från Jönköping till Bromma. Enligt det informationskort som delades ut under flygningen (se bild) flög kapten Bygren i hela 250 km/h med DC3:an...
Visa bifogad bild 15807
En raritet. Flög också DC3 1958 eller 59 från Bromma till Karlstad och Metropolitan sträckorna Karlstad-Bromma-Kalmar. Kommer ihåg att man delade ut polkakarameller och jag som 5 åring fick ta två :) Karamellerna var för tryckutjämning. Värdinnorna gick runt med en bricka med dessa. Önskar jag hade haft kvar biljett eller något sådant kort som ditt.

Flög även Transair charter DC7B från Bulltofta till Gran Canaria 1965 och det tog närmare 9 timmar. Longhaul...

Såhär såg deras flyg ut http://www.google.se/imgres?imgurl=...-qFUa2hD4XP4QTjkoCABQ&ved=0CEgQ9QEwAg&dur=787
 
Last edited:

Lukas2

Medlem
Första flygresan gjorde jag som 8 månader (-79), skulle flygas från Korea till Sverige. Hur rutten gick har jag ingen aning om. Men eftersom jag flög själv så var det väl någon stackars flygvärdinna som fick passa på mig, eller om jag gick som specialgods kanske? Då får man väl hoppas jag hade en priotag, så jag ramlade ut först på bandet på ARN. :)

Annars den första flygresa jag kommer ihåg, var -89, jag var 10 år och vi skulle flyga till Barbados. Flög med BiWA, 747... Från den tiden älskade jag och flyga... kommer fortfarande ihåg att de brun/beiga färgerna. Var samma mat dit som på hemvägen, men det slank i av rena farten. :)
 

Nemo

Medlem
Jag var mindre än ett år gammal när jag åkte på semester till Spanien. Rad 1 babykorg. Från början har jag alltid velat vara först / längst fram.

http://www.sas.se/allt-om-resan/resa-med-barn/resa-med-spadbarn/
 

Senator

Moderator
Jag åkte från Bergen till Rhodos i 1978 när jag var 6 år. Mitt första riktiga flygminne är FBU-ARN med SAS, vidare med AA till ORD den 31 juli, 1989 när jag skulle bli utbytesstudent. Resan gick till Denver. Jag minns fortfarande min förste uppgradering i december 1994 på SAS B767-300ER mellan EWR-FBU.
 

gusten

Medlem
Omkring 1970 tror jag, med SK från STO (minns inte vilken flygplats..) till gamla Bulltofta i Malmö. Planet var en ganska sprillans ny DC-9 med namnet Skate Viking SE-DBR.

SAS_DC-9-21_SE-DBR.jpg
 

erc

Medlem
Året är 1974. Ett knappt halvår gammal flög jag bassinet med Sterling i en Sud Aviation Caravelle mellan Köpenhamn CPH och Nicosia NIC. NIC övergavs samma år under oroligheterna och Larnaca LCA tog vid som huvudflygplats. Första ensamflygningen gjordes som fjortonåring sensommaren 1987 från Montreal YUL till Zürich ZRH med Swissair i vad jag tror var en DC-10-30. Flygvolymen kom under 1992 med frekventa fighter mellan Karlstad KSD och Stockholm ARN med Linjeflyg då jag körde transfer för Europcar. Kommer ihåg både Fokker F28 och Boeing 737-500 som jag spenderat åtskilliga halvtimmesflygningar i. Flög alltid på urbilliga standbybiljetter men kom alltid med. Omedveten resenär back in the days. Undrar om LIN-flygningar gav EB-poäng?
 

Unicornone

Medlem
1979, 11 år flög jag med mor och far med SAS DC-8 Norrköping-Jönköping-Kastrup, byte till Thai 747 Kastrup-Frankfurt Am Main-Kuwait-Bangkok. Tre dagar i BKK följt av Thai A300 Bangkok-Singapore-Bali- Kommer mest ihåg det fyra timmar långa stoppet på SIN pga tekniska problem, på vår p-plats stod det Concorde....
Sedan på flighten SIN-DPS var det vi och tio italienare som hade en gura med sig och ordnade dans med flygvärdinnorna, jag tillbringade halva flighten i Cockpit.. Det var tider det.
 

GOTATH

Medlem
1989 var första gången för mig. Var då 1 år och åkte GOT-ARN med Sas för att hälsa på mina gudföräldrar i Stockholm. Ett av mina första minnen är från inflygningen över Stockholm. Året efter bar det av till Leros och tydligen var jag en liten skrikig krabat under flygningen. Efter det dröjde det till 1995 innan jag flög igen och det var då som mitt flygintresse föddes!
 
Toppen