Senaste nytt

När Eurobonus poäng är värda mycket

Jacob

Medlem
Bra fråga...det fungerar väl bara om man inte checkat in baggage?
Bara att se till att endast bli incheckad till Frankfurt. Vill man göra det ännu tydligare kan man boka anslutningsflyget dagen efter (inom 24 timmar) så kan det bli så smidigt att incheckningen för anslutningsflyget inte ens har öppnat.
 

pep

Medlem
Tak Stefan62, Jacob og Roger J.

Vi proever nu at goere eksemplet lidt svaerere/mere interessant: Da open jaws ofte ikke er tilladt eller er dyrere kan man maaske udnytte det ved at koebe en almindelig retur billet til slutdestinationen og saa paa vejen ud (eller hjem?) staa af (eller paa) paa lufthavnen med mellemstop? F.eks. koeb CPH-ZRH-NBO-DAR retur med SWISS. Da rejser man f.eks (1: ) ud helt til Dar og rejser hjem fra NBO idet man (efter eget oenske) rejser over land til NBO? Eller (2: ) staar af i NBO paa vejen ud (og kaster den resterende straekning NBO-DARbort) og rejser hjem "normalt")helt fra Dar. Eksempel 1 tror jeg ikke er muligt da billetten fortabes om man ikke staar paa hvor man "skal". Men eksempel 2 burde vaere lovig, da returbilletten vel naeppe fortabes bare fordi man ikke har benyttet hele udturen...
 

Jacob

Medlem
Alla kuponger på biljetten måste brukas i följd. Om du inte flyger ett segment kommer alla resterande segment att annuleras.

Om du bokar CPH-DAR-CPH med sträckan CPH-ZRH-NBO-DAR på utresan och väljer att inte flyga NBO-DAR så kommer du inte kunna flyga DAR-CPH tillbaka på samma biljett eftersom du inte brukt alla kuponger i följd. Alla flyg DAR-CPH kommer Swiss automatiskt annulera
 

AABack2ARN

Medlem
Jag och min bror ska till Frankfurt nästa vecka på äventyr som innebär enkel biljetter. SAS vill ha 2950kr per person för ARN-FRA 09.10 flighten enkel resa. Samma flight kostar 12.000 Eurobonus poäng i Eco eller 18.000 i Business Class. Det tycker jag är mycket för pengarna.

Vad tycker ni?

Jag tycker vi tackar samarbetet med Lufthansa för att det kostar 2950:- att flyga enkel resa till just Frankfurt. För det kostar lika mycket även om du är ute i väldigt god så fort biljetterna i O-klass är slut (som kostar 500 kr).
 

Roger J

Medlem
Martin, helt rätt med C awards på denna sträcka. Eftersom besättningen kommer vara baserat på Arlanda eller GOT så är chansen riktigt stor att ni får en ostressad trevlig stund ombord. Flög idag C med CPH-crew och en till med ARN-crew. De lever verkligen upp till sina respektive rykten. På segmentet med CPH-besättning kastade de ut maten (bar två C-brickor och 3 Economy Extra-lådor samtidigt) och gömde sig sedan bakom skynket. Det främre alltså, det mellan Business och Economy brydde de sig inte om att dra för. ARN-besättningen å andra sidan var som vanligt avslappnad och tog sig tid.
Detta är ju inget unikt för SAS. Samma sak har ju exempelvis Lufthansa om man jämför FRA-besättningar med MUC-besättningar.

Så, hade du rest med SAS som utgår från CPH hade jag avrådit från att betala C-poäng, nu med en ARN-besättning gör du helt rätt.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är verkligen otroligt att skillnaderna mellan besättningarnas attityder får fortgå. Jag upplever att det har varit så här de senaste 10 åren men trodde inledningsvis att det enbart var min avoga inställning till danska som gjorde att jag upplevde det så. Men väldigt många av mina kollegor säger samma sak. Även danska kollegor.

Själv försöker jag undvika CPH-flyg av flera anledningar (strejker inte minst) men antar att det inte kan vara bra för SAS ekonomi.
 

Fredrik

Medlem
Det är verkligen otroligt att skillnaderna mellan besättningarnas attityder får fortgå. Jag upplever att det har varit så här de senaste 10 åren men trodde inledningsvis att det enbart var min avoga inställning till danska som gjorde att jag upplevde det så. Men väldigt många av mina kollegor säger samma sak. Även danska kollegor.

Själv försöker jag undvika CPH-flyg av flera anledningar (strejker inte minst) men antar att det inte kan vara bra för SAS ekonomi.

Det är möjligt att jag gått på någon annans propaganda men nog är det väl CAU(danska kabinfacket) som är de som krånglar mest? Det kan inte vara en slump att deras medlemmar har dålig service.
 

Roger J

Medlem
Skrev CPH-besättningar med flit, de är ju bemannade med både danskar och svenskar. Uppenbarligen en dålig kultur på den arbetsplatsen jämflrt med ARN.

PS. Stämmer, FRA=CPH. MUC=ARN.
 
Toppen