Senaste nytt

När det värsta händer - viktiga telefonnummer

Nemo

Medlem
Det är väl valbart på Gmail?
Det är till synes valbart. Jag har valt att inte ha tvåfaktorsautentisiering. Det innebär tex att jag inte kan ha engångskoderna som @ekf tipsar om. Men. Varje gång jag loggar in på en enhet jag inte använt förut så måste jag autentisiera med min mobil.
Alltså: jag kan inte ordna med nödkoder och jag är tvungen att ha mobilen i handen för att logga in på Gmail, trots att jag inte har tvåfaktorsautentisiering.
 

Delayed

Medlem
Det är till synes valbart. Jag har valt att inte ha tvåfaktorsautentisiering. Det innebär tex att jag inte kan ha engångskoderna som @ekf tipsar om. Men. Varje gång jag loggar in på en enhet jag inte använt förut så måste jag autentisiera med min mobil.
Det där känner jag inte igen. Kan det skilja mellan olika gmailkonton? Provade nyss och kom in utan problem.
 

Delayed

Medlem
Även om det är valbart så tycker i alla fall jag att det inte är att rekommendera att stänga av funktionen. Det skapar en hel hög med andra risker...
Beror väl på vad man är mest rädd för. Att någon ska kunna läsa ens mail eller att man själv inte ska komma åt den.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ekf

Medlem
Beror väl på vad man är mest rädd för. Att någon ska kunna läsa ens mail eller att man själv inte ska komma åt den.
Visst är det så... Fast om man sparar en massa kritisk information i sin mail så skulle i alla fall jag vara lite försiktig med hur åtkomlig den är. Glöm heller inte att många tjänster har lösenordsnollställningssystem som beror på åtkomst till mailen.. just sayin'...
 

Delayed

Medlem
Fast om man sparar en massa kritisk information i sin mail så skulle i alla fall jag vara lite försiktig med hur åtkomlig den är.
Absolut! Visst är det så! Fast har man ett starkt lösenord får man väl ändå anses vidtaga en viss försiktighet. Det här är ju en klassisk pest- eller kolerafråga... :(
 
Toppen