Senaste nytt

När återgår Arlanda till ”ordinarie” terminaler?

Fredrik

Medlem
Har någon funderat på hur det ska fungera i praktiken med att man måste gå ut genom tullen på T5 vid ankomst T4 med tanke på vilka avstånd det handlar om? Det kommer bli väldigt surt om man ska med tåget att behöva gå flera hundra meter förbi tågstationen och sen tillbaka.
 

maswan

Medlem
Har någon funderat på hur det ska fungera i praktiken med att man måste gå ut genom tullen på T5 vid ankomst T4 med tanke på vilka avstånd det handlar om? Det kommer bli väldigt surt om man ska med tåget att behöva gå flera hundra meter förbi tågstationen och sen tillbaka.

Det är väl därför de har byggt rullband i gången, för att det ska gå lite snabbare?

Men annars så är det nog bara att det är så det är, ungefär som att det var drygt att gå mellan inrikes och utrikes förut.
 

Fredrik

Medlem
Då gick man dock bara i en riktning.

Min invändning handlar dock om att man förändrar något till det sämre. Arlanda har tillräckligt med utmaningar som det är men man gör det inte lätt för sig. Det är som om det är SAS beslutsfattare som bytt arbetsgivare. Alla som åker kollektivt till eller från Arlanda kommer få en betydligt sämre upplevelse om de behöver använda T4. Det kommer inte bli bättre av Projekt Porten som är tänkt att ta bort säkerhetskontrollerna i T4 och T5D.
 

Tomas E

Medlem
Min invändning handlar dock om att man förändrar något till det sämre. Arlanda har tillräckligt med utmaningar som det är men man gör det inte lätt för sig. Det är som om det är SAS beslutsfattare som bytt arbetsgivare. Alla som åker kollektivt till eller från Arlanda kommer få en betydligt sämre upplevelse om de behöver använda T4. Det kommer inte bli bättre av Projekt Porten som är tänkt att ta bort säkerhetskontrollerna i T4 och T5D.
Kanske är det tänkt att ge Arlanda en lite mer internationell profil, så man kan få prova på samma gigantiska gångavstånd som Schiphol eller Frankfurt? :confused:
 

TLC

Medlem
Då gick man dock bara i en riktning.

Min invändning handlar dock om att man förändrar något till det sämre. Arlanda har tillräckligt med utmaningar som det är men man gör det inte lätt för sig. Det är som om det är SAS beslutsfattare som bytt arbetsgivare. Alla som åker kollektivt till eller från Arlanda kommer få en betydligt sämre upplevelse om de behöver använda T4. Det kommer inte bli bättre av Projekt Porten som är tänkt att ta bort säkerhetskontrollerna i T4 och T5D.

Det er vel derfor, at det bliver Ryanair der kommer anvande T4?
 

maswan

Medlem
Min invändning handlar dock om att man förändrar något till det sämre. Arlanda har tillräckligt med utmaningar som det är men man gör det inte lätt för sig. Det är som om det är SAS beslutsfattare som bytt arbetsgivare. Alla som åker kollektivt till eller från Arlanda kommer få en betydligt sämre upplevelse om de behöver använda T4. Det kommer inte bli bättre av Projekt Porten som är tänkt att ta bort säkerhetskontrollerna i T4 och T5D.

Sämre ur några synvinklar, betydligt bättre ur andra. En säkerhetskontroll istället för flera betyder att det inte blir lediga linjer på en medans det är långa irriterade köer på en annan. Och integrationen är ju ett enormt lyft för de som byter mellan inrikes och utrikes på Arlanda. Men jo, C-gaterna kommer nog att vara de värsta på T5, får hoppas att de fyller dem med ryan.
 

011430121

Medlem
När denna tråd skapades i september 2020 tror jag att ingen kunde föreställa sig det som sker idag, T4 öppnar med 27 RyanAir avgångar!
Låt oss säga att det är 150 pax på varje avgång då blir det 4000 personer som kommer utnyttja terminalen idag, om jag minns rätt så läste jag det passerar ca 35000 personer dagligen detta gör att mer än 10% av dagens resenärer på Arlanda åker med RyanAir från T4

Intressant och se hur det blir på T5 när dessa passagerare byter terminal
 

Xilan

Medlem
Vem på BC blir först att provåka de nya rullbanden bort till pir C (som T4 nu kommer kallas)?
Vore kul med en fullständig rapport med bilder och betyg på ”upplevelsen”.
 
Vem på BC blir först att provåka de nya rullbanden bort till pir C (som T4 nu kommer kallas)?
Vore kul med en fullständig rapport med bilder och betyg på ”upplevelsen”.
Blev nr 2 in på bandet. Endast en stressad man hann före med stora löpsteg. Det var en trevlig promenad som förhöjdes av enskildheten. Återstår att se hur länge T4 och den nya gången får gå under radarn. Verkar som vissa medier nu på morgonen uppmärksammat öppningen av T4 och tipsar om att ta den här vägen till T5.
 

Attachments

  • EC5C8E40-CC7C-48A0-A7AE-D7ACCA4DFC58.jpeg
    EC5C8E40-CC7C-48A0-A7AE-D7ACCA4DFC58.jpeg
    137,7 KB · Visningar: 196
Toppen