Senaste nytt

När återgår Arlanda till ”ordinarie” terminaler?

fred80

Medlem
Lovande att de öppnar upp Terminal 4 för att lätta på incheckning och säkerhetskontroll. Undrar vilka bolag som kommer hamnar att checka in på terminal 4 när det blir dags?

"Kapacitetsprojektets arbete har pågått under februari och mars. Det handlar om att utvärdera hur Terminal 2 kan användas fullt ut, vilka kortsiktiga förbättringar som kan genomföras i Terminal 5 och hur Terminal 4 ska nyttjas på bästa sätt.

Beslut är nu fattat om att integreringsgången mellan terminalerna 4 och 5 öppnas under juni månad, senast den 20 juni. Då övergår också den del av Terminal 4 som ligger innanför säkerhetskontrollen till att bli en del av Terminal 5. Det "nya" gateområdet (gaterna i Terminal 4) får benämningen C30-C44.

Kapacitetsutmaningarna på kort sikt är främst kopplade till incheckning och säkerhetskontroll. Därför kommer också incheckning, avgående bagagehantering och säkerhetskontroll i Terminal 4 att öppnas temporärt.

Detta sker samtidigt med öppnandet av integreringsgången, dvs senast den 20 juni. Målsättningen är också att ett anpassat kommersiellt utbud ska finnas på plats i anslutning till C30-C44 vid denna tidpunkt.

Om drygt ett år, i mitten av 2023, tillkommer stor kapacitet på säkerhetskontrollsidan. Då står den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5 klar."

Källa: https://www.swedavia.net/nyheter/Sidor/Arlanda-planerar-för-sommaren.aspx
 

Plus

Medlem
Lovande att de öppnar upp Terminal 4 för att lätta på incheckning och säkerhetskontroll. Undrar vilka bolag som kommer hamnar att checka in på terminal 4 när det blir dags?

"Kapacitetsprojektets arbete har pågått under februari och mars. Det handlar om att utvärdera hur Terminal 2 kan användas fullt ut, vilka kortsiktiga förbättringar som kan genomföras i Terminal 5 och hur Terminal 4 ska nyttjas på bästa sätt.

Beslut är nu fattat om att integreringsgången mellan terminalerna 4 och 5 öppnas under juni månad, senast den 20 juni. Då övergår också den del av Terminal 4 som ligger innanför säkerhetskontrollen till att bli en del av Terminal 5. Det "nya" gateområdet (gaterna i Terminal 4) får benämningen C30-C44.

Kapacitetsutmaningarna på kort sikt är främst kopplade till incheckning och säkerhetskontroll. Därför kommer också incheckning, avgående bagagehantering och säkerhetskontroll i Terminal 4 att öppnas temporärt.

Detta sker samtidigt med öppnandet av integreringsgången, dvs senast den 20 juni. Målsättningen är också att ett anpassat kommersiellt utbud ska finnas på plats i anslutning till C30-C44 vid denna tidpunkt.

Om drygt ett år, i mitten av 2023, tillkommer stor kapacitet på säkerhetskontrollsidan. Då står den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5 klar."

Källa: https://www.swedavia.net/nyheter/Sidor/Arlanda-planerar-för-sommaren.aspx

En killgissning och spekulation är Ryanair och andra LCC. Tror att det kan vara en bra idé att samla nätverksbolag med transferpassagerare på ursprungliga Terminal 5.
 

apknug

Medlem
En killgissning och spekulation är Ryanair och andra LCC. Tror att det kan vara en bra idé att samla nätverksbolag med transferpassagerare på ursprungliga Terminal 5.
Ryanair kunde de väl lägga på terminal 3. Då kan man få gå över plattan till flyget som man är van vid vad gäller dem.
 
Last edited:

SK989

Medlem
Vet i fan, det funkar säkert . Åkt från terminal 2 på länge?

(Gjorde det själv för 10 dar sen.....)
Terminal 2 funkar säkert för Ryanair men du nämnde terminal 3. Terminal 3 skulle inte funka - trean är den lilla terminalen som man kommer till genom en arm mellan terminal 2 och 4. Trean har en egen säkerhetskontroll och används mest av små propellerflyg. Eller användes - terminal 3 är ju stängd sedan 2020 och jag undrar över framtiden för trean.

Här ser du var terminal 3 ligger: https://www.swedavia.se/contentassets/9daedd4a5af84a22878ddb4c781d4d2c/arn_oversiktskarta_70x100.pdf
 
Last edited:

apknug

Medlem
Terminal 2 funkar säkert för Ryanair men du nämnde terminal 3. Terminal 3 skulle inte funka - trean är den lilla terminalen som man kommer till genom en arm mellan terminal 2 och 4. Trean har en egen säkerhetskontroll och används mest av små propellerflyg. Eller användes - terminal 3 är ju stängd sedan 2020 och jag undrar över framtiden för trean.

Här ser du var terminal 3 ligger: https://www.swedavia.se/contentassets/9daedd4a5af84a22878ddb4c781d4d2c/arn_oversiktskarta_70x100.pdf
Och min ironiska poäng var att "vänte Loungerna" på T3 är nog lika obefintliga som på T2. Lite högre i tak på T2 dock. Hehe.

På T2 är det ramp, måste gå på plattan.

Glömmer aldrig när jag för 15 år sen flög mycket på Dublin, med Ryan ibland och Ryans hemstad är det. De landade på helt nybyggd terminal men ville inte betala för rampen som de andra bolagen så man fick gå på plattan.
 
Toppen