Senaste nytt

Munskydd på barn - hur "noga" är personalen?

Berglund

Medlem
När man läser om de spanska reglerna kring mask är det också lite otydligt. "Anyone OVER the age of 6 are required to wear a mask indoors at all times". Går ju att tolka som att så länge man är i åldern 0-6 måste man inte ha mask alls.
Nej, så kan man inte alls tolka det.
När ett barn föds, då är det noll år gammalt. När det har levt 365 dagar, då fyller barnet ett år. Nästa dag efter den dagen, den 366:e dagen, är då barnet över (OVER) ett år gammalt.

När barnet under sitt femte levnadsår har levt ytterligare 365 dagar, då fyller barnet sex år. Dagen efter den födelsedagen, då är barnet över (OVER) sex år gammalt och träffas utav regelverket.

Det går inte att tolka på något annat sätt. Då tolkar man fel eller anstränger sig för att hitta kryphål som inte finns.
 

ekf

Medlem
Det går inte att tolka på något annat sätt. Då tolkar man fel eller anstränger sig för att hitta kryphål som inte finns.
Man brukar ju formulera det som "6 years or older" i vanliga fall, så det är ju en kass formulering av de spanska myndigheterna. Med det sagt så har jag också svårt att tolka det på annat sätt än dig, utan att avsiktligen försöka misstolka till min egen fördel (om jag hade varit berörd)
 

011430121

Medlem
Åter till munskydd, för att göra det ännu lite svårare så har olika bolag regler på vilken typ av munskydd du skall använda
På SAS får du inte ha ett skydd av tyg, nu minns jag inte vad de skydd som de godkänner heter, men de finns att köpa i Pressbyrån på ARN förmodligen även på GOT
Kolla på SAS hemsida vilka typer de godkänner.
@Volatyle med familj ha en trevlig resa.
 

CoooC

Medlem
Du har rätt i teorin @Berglund men när det ofta efterlevs ”felaktigt” så blir man ju osäker på vad som faktiskt gäller. Bifogar ett exempel.

Nej, så kan man inte alls tolka det.
När ett barn föds, då är det noll år gammalt. När det har levt 365 dagar, då fyller barnet ett år. Nästa dag efter den dagen, den 366:e dagen, är då barnet över (OVER) ett år gammalt.

När barnet under sitt femte levnadsår har levt ytterligare 365 dagar, då fyller barnet sex år. Dagen efter den födelsedagen, då är barnet över (OVER) sex år gammalt och träffas utav regelverket.

Det går inte att tolka på något annat sätt. Då tolkar man fel eller anstränger sig för att hitta kryphål som inte finns.
 

Attachments

  • CC64F475-0215-4A59-9A9C-66C1743C33BB.png
    CC64F475-0215-4A59-9A9C-66C1743C33BB.png
    125,8 KB · Visningar: 107

SK989

Medlem
Har rest en hel del med barn i dessa tider och särskilt 12-åringen tycker munskydd är trist och besvärligt. Ibland är munskydd som bekant frivilligt (rekommendation = inte obligatoriskt = frivilligt) och ibland obligatoriskt, samt så varierar det från vilken ålder barn omfattas. Jag tycker inte man behöver komplicera det hela, säger nån till att man ska ha munskydd tar man på det och om de flesta omkring inte har munskydd, inklusive personal, är det inte så noga oavsett vad de formella reglerna säger.

Jag flög hem från Tallinn igår med SAS. På flygplatsen i Tallinn är det obligatoriskt med munskydd (för barn gäller det från 12 år). Utrop skedde regelbundet om krav på munskydd. Hälften strundade i det, personal och även besättning man såg i terminalen, inräknat. Då struntade hela familjen i munskydd. Ombord hade besättningen munskydd (f.ö. estnisk besättning från X-fly som kör wetlase för SAS) och man påtalade att alla ska ha munskydd, då hade hela familjen det inkl. 12-åringen förstås.
 
Last edited:

Volatyle

Medlem
Känner att jag behöver förtydliga ett par saker. Vi har inga problem med att följa de krav som finns, sen ska jag villigt erkänna att när det gäller 6-åringen så kommer munskyddet i sig bli en del stök, men det får vi helt enkelt ta. Vi i vår familj kommer givetvis att undvika munskydd när det inte är ett krav - och kanske möjligen "skarva" lite på 6-åringen vad gäller vistelse i Spanien. Jag är medveten om att munskydd gäller i spanien (inomhus), men har svårt att se att vi kommer befinna oss annat än utomhus på restauranger osv. Skall vi gå och handla kommer vi tre ha munskydd i butiken, och ha med ett "extra" till minstingen om nån skulle påpeka att han verkar äldre än 6, vilket vi finner rätt osannolikt. Detta är en risk vi själva väljer att ta...

Tack för alla lyckönskningar om en fin resa, vi längtar redan ner - och ser fram emot en härlig vecka med mycket bad, sol, och god mat :)
 

palmen

Moderator
Det här är nog den tråd som fått mest anmälningar under 2021. Väldigt tråkigt och jag har tagit den enkla utvägen och plockat bort flertalet inlägg när det började spåra ur. Jag har säkert missat något eller tagit bort något inlägg för mycket, men har varken tid eller lust att granska varje inlägg i detalj.

På BC pratar vi om ämnet och inte en person. Vi ska också hålla oss borta från att "leka virolog" hemma i soffan. Fortsätter detta så är nog enda valet att stänga tråden vilket vore väldigt trist.

/Moderator
 
Toppen