Senaste nytt

Munskydd på barn - hur "noga" är personalen?

Bamse35

Medlem
@Volatyle
Låt inte ovanstående poster skrämma dig till underkastelse.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så passerade jag ett välbesökt ARN för en vecka sedan i tidig morgonrusning Cirka 30% gick utan mask, och den andelen var förmodligen högre om man bara räknar till svenskarna som redan är vana vid att betrakta maskrekommendationen som just en rekommendation. Dessutom var det personal på ARN som gick utan mask. INGEN kollade konstigt på mig och jag såg inte heller något tissel och tassel. Alla verkade bara kort och gott "to mind their own business" - som sig bör.
 

Volatyle

Medlem
@Volatyle
Låt inte ovanstående poster skrämma dig till underkastelse.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så passerade jag ett välbesökt ARN för en vecka sedan i tidig morgonrusning Cirka 30% gick utan mask, och den andelen var förmodligen högre om man bara räknar till svenskarna som redan är vana vid att betrakta maskrekommendationen som just en rekommendation. Dessutom var det personal på ARN som gick utan mask. INGEN kollade konstigt på mig och jag såg inte heller något tissel och tassel. Alla verkade bara kort och gott "to mind their own business" - som sig bör.

Låter bra, då blir det ingen mask på flygplatsen öht för någon av dom. Det jag funderade på är om vi kan prova boarda planet utan mask på minstingen (6 år), och hur noga SAS kommer vara där. Jag tänker att vi "chansar", om vi övriga 3 har munskydd och minstingen inte kanske det är rätt uppenbart att vi ändå försöker följa regler. Säger dom till oss och verkligen räknar ut åldern (han är som sagt nyss fyllda 6) får vi väl ta det, men jag hade ju gärna sluppit bråka med munskydd på minstingen under resans gång.

Vol
 

Bamse35

Medlem
Låter bra, då blir det ingen mask på flygplatsen öht för någon av dom. Det jag funderade på är om vi kan prova boarda planet utan mask på minstingen (6 år), och hur noga SAS kommer vara där. Jag tänker att vi "chansar", om vi övriga 3 har munskydd och minstingen inte kanske det är rätt uppenbart att vi ändå försöker följa regler. Säger dom till oss och verkligen räknar ut åldern (han är som sagt nyss fyllda 6) får vi väl ta det, men jag hade ju gärna sluppit bråka med munskydd på minstingen under resans gång.

Vol

Jag vet inte exakt hur tekniskt reglerna tillämpas, mask gäller ju ombord och INTE på Swedavias mark, vilket borde vara allt område tills ni beträder planet. Jag tror i slutändan inte att någon bryr sig om ett barn trilskas med masken under boardingen, alla är trötta på sk*ten i alla fall.
På planet dock så är det väl upp till flygvärdinnorna att vara maskpolis, så där får du väl navigera situationen bäst du kan.
Lycka till och trevlig resa!
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan inte säga nåt om flyg då mina enda flygresor under pandemin gjordes precis i början innan mask blev obligatoriskt. Men angående så små barn som sexåringar så har jag exempelvis aldrig uppfattat det som vidare strängt här i annars väldigt maskstränga Tyskland. Jag ser dagligen barn i den åldern utan mask här på ställen där det är obligatoriskt för vuxna. Har mycket svårt att tänka mig flygvärdinnor (eller någon annan öht :p) hellre väljer en krånglande sexåring än en utan mask...
 

RickardG

Medlem
Jag har en släkting som nyligen flög direktflyg med SAS från Arlanda med en sexåring. På flygplatsen är det som många nämnt inga problem. Däremot vid boarding blev sexåringen uppmanad att ta på sig sitt munskydd om de ö h t ville komma igenom gaten. Vänligen, men bestämt.
Sen som många säger, på själva flyget verkar det vara ok att vara utan munskydd helt och hållet så länge du håller i en mugg med lite dryck kvar i, eller knaprar chips i slowmotion. Jag själv tog 2 timmar på mig att dricka upp en cola på senaste flyget.
 

Xilan

Medlem
Låter bra, då blir det ingen mask på flygplatsen öht för någon av dom. Det jag funderade på är om vi kan prova boarda planet utan mask på minstingen (6 år), och hur noga SAS kommer vara där. Jag tänker att vi "chansar", om vi övriga 3 har munskydd och minstingen inte kanske det är rätt uppenbart att vi ändå försöker följa regler. Säger dom till oss och verkligen räknar ut åldern (han är som sagt nyss fyllda 6) får vi väl ta det, men jag hade ju gärna sluppit bråka med munskydd på minstingen under resans gång.

Vol


Vi flög till Italien med en 6-åring nu i augusti. SAS från Arlanda.
En 10-åring och vi två vuxna hade ansiktsmask men inte 6-åringen. Vid själva ombordstigningen blev han dock tvungen att ta på sig en han också. Så min upplevelse är att de var väldigt noga.

Efter en vecka i Italien var båda barnen sedan väldigt vana vid att ha mask på sig precis hela tiden när vi var inomhus, så de hade det till en början även i bilen hem från Arlanda.
 

Mr Carter

Medlem
Dottern (som är 5 år, fyller 6 år i Oktober) har rest en del till och från USA under pandemin. Obligatoriskt munskydd över Atlanten och inrikes i USA för alla över 2 år och det kontrolleras av personalen (SAS, LH och United) ombord. Till och från Frankfurt/Köpenhamn har hon inte behövt det vilket så klart varit skönt. Senaste flygningen från Köpenhamn till Stockholm med SAS hade hon ingen mask och en flygvärdinna kommenterade detta men i samma mening också en kommentar om att är hon under 6 år så behövs det inte. Svaret blev att hon är under 6 år och det accepterades som ”bevis”.
 

Agö

Medlem
Låter bra, då blir det ingen mask på flygplatsen öht för någon av dom. Det jag funderade på är om vi kan prova boarda planet utan mask på minstingen (6 år), och hur noga SAS kommer vara där. Jag tänker att vi "chansar", om vi övriga 3 har munskydd och minstingen inte kanske det är rätt uppenbart att vi ändå försöker följa regler. Säger dom till oss och verkligen räknar ut åldern (han är som sagt nyss fyllda 6) får vi väl ta det, men jag hade ju gärna sluppit bråka med munskydd på minstingen under resans gång.

Vol
Det viktiga är att du inte låter flygvärdinnorna fråga din sexåring hur gammal hon/han är. Svarar hon/han sanningsenligt så är det munskydd på hos SAS. Åkte på det i somras men hon tog det faktiskt med ro.
 
Toppen