Senaste nytt

MTR Express högst rankad i tågbolagsmätning

Problemet jag ser med MTR är att de använder Stadler Flirt. Den motorvagnen flirtar inte riktigt med mig.;)

Det är ju nämligen ett regionaltåg som anpassats för fjärrtrafiken och även om MTR gjort en helt OK sådan kvarstår ju utgångsmaterialet. En Flirt är en Flirt helt enkelt. Det blir inte en IC3 eller ICE4 (DBs senaste som väl kan sägas vara lite ICE-Lite till en del) för att man uppgraderar och tar bort vissa dörrpar.

Utifrån det perspektivet skulle jag inte riktigt ge MTR full pott, eller rättare sagt deras tåg. Dock tycker jag inte att X2 är någon höjdare om det är andra klass - då får jag ändå säga att Flirten står sig bra. I första klass däremot vinner X2.

Jag har däremot ett OK intryck av MTRs generella produkt även om jag känner en viss tveksamhet till att åka Flirt en så pass lång sträcka. Det är ju som sagt ingen IC3 och jag är väl inte riktigt övertygad om att den riktigt rår på IR4 heller (andra klass talar jag om nu). Däremot skulle jag utan att blinka ta MTR om alternativet är en X40 eller loktåg med icke-renoverade 80-talsvagnar (alltså inte AB7 etc).

Man får ställa in sina förväntningar rätt. Lovsjunger man Flirten allt för mycket behöver man nog trimma sina referensramar. Det kan ju bli lite fel annars. Att ge den t.ex högre betyg än X2 första klass är ju ett frågetecken, milt uttryckt.
 
Toppen