Senaste nytt

MTR Express gör kupp mot SJ

Ni glömmer väl inte Snälltåget (Transdec fd Veolia)? Alltid fulla avgångar med 400-500 resenärer varje dag, men det tog dom några år att nå dit. Nu ryktas det om att Transdev ska utöka.
Självklart inte, ett tåg med gamla anor. Dock kommer det inte hålla i längden varken med de typen av vagnarna eller konceptet eftersom folk vill komma fram så snabbt så möjligt.

Hur är MTR Express X74 gentemot SJ X2?
Jag har själv åkt MTR Express och tycker att de håller en rätt hög klass jämfört med SJ:s snabbtåg på samma sträcka. Dock har de en del saker att fila på, bl.a servicen (en tågvärd på hela tåget) och även diverse buggar vid bokningen, som gjorde att alla resenärer placerades i en vagn och resterande 3 var lediga... Dock höll de tiden mycket bra!

Och Blå Tåget....
Jag ser nog Blå tåget snarare som en attraktion än ett kollektivt färdmedel... :)
 

Alexander P

Medlem
Jag har själv åkt MTR Express och tycker att de håller en rätt hög klass jämfört med SJ:s snabbtåg på samma sträcka. Dock har de en del saker att fila på, bl.a servicen (en tågvärd på hela tåget) och även diverse buggar vid bokningen, som gjorde att alla resenärer placerades i en vagn och resterande 3 var lediga... Dock höll de tiden mycket bra!

Hur var det med maten ombord?
 
Hur var det med maten ombord?
Den var helt okej! Dock hade jag högre förväntningar efter all reklam för denne Pontus Frithiof som skulle vara så ohyggligt bra på att laga mat. En rågmacka med curry-röra kostade ca 60 kr och det var också det som rubricerades som "måltid" i FLEX-stolarna. Men äckligt var det absolut inte!
 

olo

Medlem
Dock höll de tiden mycket bra!
Det har ju dock mycket lite med vem som kör tåget att göra, utan hänger mest på Trafikverkets planering och underhåll samt på vilka andra som är ute och försöker köra tåg på samma sträcka, vid samma tidpunkt.
Negativt för MTR är att det tar längre tid att ta sig Göteborg-Stockholm än med SJ.
Hur var det med maten ombord?
Det har diskuterats i flera trådar innan, där intrycket har varit att måltiden som ingår i det som motsvarar 1 klass är alldeles för liten.
Självklart inte, ett tåg med gamla anor. Dock kommer det inte hålla i längden varken med de typen av vagnarna eller konceptet eftersom folk vill komma fram så snabbt så möjligt.
Om du med gamla anor menar 2009, så visst. Men det främsta som är gammalt med Snälltåget är väl vagnarna?
 

Sumpanman

Ny medlem
Nu testar MTR Express ett nytt sätt att få kunder att pröva den nya tågförbindelsen mellan Stockholm och Göteborg - genom att på plats på stationerna i Stockholm och Göteborg erbjuder resenärer med en SJ-biljett att byta den mot en MTR Express-biljett samma dag, helt utan kostnad. - Den här kuppen handlar om att bryta mönster…
Ska inte mtr trafikera Luleå-Hamburg?

Den var helt okej! Dock hade jag högre förväntningar efter all reklam för denne Pontus Frithiof som skulle vara så ohyggligt bra på att laga mat. En rågmacka med curry-röra kostade ca 60 kr och det var också det som rubricerades som "måltid" i FLEX-stolarna. Men äckligt var det absolut inte!
Ok! Har även hört att de serverar frikadeller med flæskesvaal. Stämmer det?
 
Last edited by a moderator:

011430121

Medlem
Nu har det gått 4 år sedan senaste inlägget i denna tråd.
Jag undrar om någon här på BC har koll på hur det går i kampen mellan SJ och MTRX som bolaget numera heter.
SJ har tappat intäkter och lönsamhet under senaste tiden, har försökt att hitta några siffror från MTRX men endast hittat från 2018.
Hur har MTRX det under Corona pandemin?
Vad är för planer inför framtiden, Stockholm-Malmö?
Senast de utvidgade linjenät var nu i våras, tydligen fortsätter de till Solna!
 

Hachans

Medlem
MTRX går fortsatt uselt, och man skyller allt på SJ som inte säljer deras biljetter i sina kanaler.

Att de skulle ha någon egen skuld i det hela med att man exempelvis inte erbjuder Resplus eftersom en stor andel av resenärerna inte ska stanna på Stockholm C utan är beroende av en biljett som gör att de kan resa vidare vid förseningar känner man självklart inte. Liksom inte heller att SJ har attraktiva periodkort som även gäller på bolagets andra tåg etc.

Men att de börjar prova andra rutter är bra, och kan vara en nyttig väg framåt för dem. De har beställt tåglägen till Båstad i sommar också.
 
Toppen