Senaste nytt

Motorproblem på nya Boeing 787 Dreamliner

Hoppas det. Jätte tråkigt det som hänt.
Alla nyare maskiner kommer ha barnsjukdommar och det kommer säkerligen dykaupp något nytt.
Det dividerades ju ganska friskt om att T7 skulle få flygförbud efter BA crashen för några år sedan.

Brukar skojja om att det är säkrare att flyga 747 och 767 för där har man hittat alla fel och fixat dem :)
 

jsn

Medlem
Nog för att jag är europé, och gillar Airbus framför Boeing, men någon som minns problemen med 380:n såsom sprickor i vinginfästningarna, exploderande motorer eller kablar till AVOD-systemen som var för korta pga olika CAD-versioner...? Klart 787:an kommer upp i luften igen, den kommer förmodligen bli groundad igen också, men den kommer flyga i många decennium framöver.
 

MarcusC

Medlem
Tror det är en alltför stor prestigeförlust för Boeing och Flygbolagen att "chansa" så är också rätt säker den kommer upp i luften som planerat nu (hoppas jag dessutom, med tanke på att det är ett trevligt flygplan för oss resenärer)
 

Dr. Miles

Expert
Som jag skrev tidigare, Norwegian är långt ifrån enda flygbolag som drabbas av barnsjukdomar av Boeing 787, men andra flygbolag har ofta ersättningsplan så att passagerarna inte drabbas lika hårt som Norwegians kunder.

Japan Airlines Co. (9201), the world’s second-largest Boeing Co. (BA) Dreamliner operator, replaced 787s on two routes to avoid cancellations after Boeing ordered Dreamliner jets with General Electric Co. (GE) engines to keep away from certain weather.

Japan Airlines will replace 787s on flights between Tokyo and Delhi with 777s from Nov. 25, and will switch to 767s on its Tokyo-Singapore route the same day, it said in a statement today.

JAL Replaces 787 on Some Routes at Boeing Order on Engine Icing - Bloomberg
 
A

Aurora

Guest
Som jag skrev tidigare, Norwegian är långt ifrån enda flygbolag som drabbas av barnsjukdomar av Boeing 787, men andra flygbolag har ofta ersättningsplan så att passagerarna inte drabbas lika hårt som Norwegians kunder.

JAL Replaces 787 on Some Routes at Boeing Order on Engine Icing - Bloomberg

Dette må jeg si er oppsiktsvekkende. Jeg er svært bekymret for vær når jeg er ute og flyr. At et seriøst selskap som JAL velger å ta ut flyene fra ruter som utsettes for mye uvær (særlig tordenskyer, typisk for rutene som nevnes) er et drastisk tiltak. Foruroligende, må jeg si, at flyet er så "svakt"....
 
Ska flyga en B748 Om ett par timmar och såg det har kommit ett Advicery från Boeing (inte FAA ännu så har inget Ref nummer) att vi inte få flyga närmare än 50miles av åska pga isbildning i GEnx
Detta gäller även samtliga 787or.

Det går bra nu...suck stön pust.
 
Last edited:
Toppen