Senaste nytt

Mot San Fransisco - å lite Milesrun med BAEC

palmen

Moderator
Nu dax för en mellanrapport.

Vi kom i lördags förmiddag efter en väldigt trevlig flight med AA från NewYork, efter det har vi firat 50åringen och varit på en kortare road trip till San Jose och Monterey.

När vi kom till hotellet i lördags, vid 11-tiden, fick vi inte checka in förrän vid 15-tiden. Suger lite eftersom man gick upp i en okristlig tid och druckit lite för mycket skumpa en tidig morgon, kändes lite som om det kom en lätt släng av bakfylla när vi kom till hotellet. Hursomhelst drog vi ut i ett kallt och regnigt SF för att hitta en publik toa och köpa nå't transportkort för buss och spårvagn, 7 dagar kostar $40, skapligt billigt tycker jag med tanke på att en enkelresa kostar $2,25. Fick oxå en karta på busslinjer, Den enda "normala" spårvagnslinje vet man ju, Castro - Fishermans Wharf, men bussarna är ett gissel, blir inte bättre av att nästan alla gator är enkelriktade.
Tillbaka på hotellen i SoMa bestämde vi oss för en kortare "nap", den blev inte sååå kort... blev nästan 2 timmar... å kvällen blev sen..... blev en klubb med en DJ som spelade jättebra musik.
Söndagen, födelsedagen, var också väldigt kall och regnig, vi tänkte gå på Acadamy Of Science i Golden Gate parken men uj vilken kö... många barnfamiljer som ville vara inne när det regnade. Tvärs över finns konstmusemst de Young, betydligt kortare kö, som oxå hade en specialutställning över vad Oscar de Relanta har producerat under sin livstid. Både den och de fasta utställningarna är riktigt bra, alltså värda pengarna. Vilka klänningar OdR har gjort :)
Visa bifogad bild 50101

Visa bifogad bild 50102

Visa bifogad bild 50103

Visa bifogad bild 50104

Middagen blev på La Mar, en peruansk restaurang med vänner för att fira 50-åringen, La Mar ligger på Pier 1 1/2, direkt efter Ferry Building. Drinkarna, baserade på Pisco, var mycket goda.

Maten oxå mycket mycket god, vi gjorde en "tasting meny" tog in ett antal rätter och smakade oss fram. Desserten snuskigt god, jag åt en glass som smakade pepparkaka. Om ni är i SF testa La Mar, värt pengarna.
Visa bifogad bild 50108

Dagen efter dax att ta ut en hyrbil och åka söderut till andra vänner i San Jose. Innan vi kom till O & L åkte vi till Winchester Mystery House. Damen som köpte fastigheten, som var änka efter sonen till grundaren av Winchester Riffle, fick en förbannelse att bli hemsökt om hon slutade att bygga på huset. Snacka om byggnation..... när vi gick fick jag känslan som om det var "Gasten" på Liseberg. Om man blir vilse där vet i f..n hur man kommer ut:confused:. Väldigt mycket, både tapeter, golv och möbler var autentiskt. Detta var faktiskt en utav de få gångerna som det inte känns riktigt affärsmässigt för att visa upp ett hus. Åk gärna dit vid tillfälle.
Visa bifogad bild 50105

Visa bifogad bild 50106

Visa bifogad bild 50107

Vidare åkte vi till Monterey, har varit där tidigare men det var för typ 30 år sen. Charmig stad och ett väldigt bra akvarium.
Visa bifogad bild 50109

Visa bifogad bild 50110

Visa bifogad bild 50111
På kvällen, och förmodligen på EM, var det en riktig Farmers Market inne i stan. Fanns en uppsjö utav grönsaker, blommor, ägg etc
Visa bifogad bild 50112

Middagen intogs på en restaurang på Montereys Fishermans Wharf. Nu är det ju inte högsäsong och således inte mycket folk, kan tänka mig hur det ser ut under högsäsong.... Men vill gärna tillbaka när det är mer folk.

Hemresan, till SF, gick via Highway 1 vad säger man..... Fantastisk väg med vyer som är kanon och inte mycket trafik, bilderna nedan får tala för sig själva.
Visa bifogad bild 50113

Visa bifogad bild 50114

Visa bifogad bild 50115

Visa bifogad bild 50116

Visa bifogad bild 50117

Visa bifogad bild 50118

Visa bifogad bild 50119
Har legat lite efter i att läsa trådar, riktigt bra rapportering. Tror det finns anledning att åka tillbaka till Monterey iom att ni verkar ha missat Alvarado Street Brewery. Bra mat men framförallt grymt bra öl. Den ligger ju direkt i anknytning till farmers market dessutom :)
 

palmen

Moderator
Ytterligare en mellan rapport i väntan på flyget hemåt.

Först ett tack till er som kommenterar och gillar inläggen :)

Innan vi lämnade in bilen åkte vi via värt motell, Civic Center Motor Inn, ligger på 9th Street mellan Folsom och Harrison. Ett helt ok motell till det priset (runt $230 /natt), lugnt område och inte många uteliggare omkring motellet. Det ingick frukost, men den kan man båda ha och mista, dock var kaffet skapligt bra, var iallafall drickbart ;)
Att gå upp till Market Street tog 5-7 min, men det finns ett gäng bussar att nyttja, bara man hittar busshållplatsen. Blev dock mer uteliggare ju närmare man kom Market.
Lägger hellre mer pengar på flyg än på hotell, det blir ju inte så många timmar på rummet. Generellt har hotellen varit tokdyra inne i SF under denna vecka. Fick förklaringen att det var en "Game Design Congress" när vi var här och det brukar höja priserna rejält.


Åkte till Castro för att käka middag, vi hade fått tipset om en bra Sushi restaurang där, Osaka Sushi. Maten var kanonbra, speciellt en rulle med bl a en friterad "soft shell" krabba. Hette Pink Lady!
Visa bifogad bild 50364

De 2 sista dagarna har vi tänkt att åka till Sausalito, åka cabelcars, gå till nåt microbryggeri, lite shopping å bara vara.

Det här med Sausalito sprack..... Igår, fredag, var det tänkt, men vi snoozade 9 min för mycket :( Bussen vi skulle åka såg vi ett halvt kvarter innan busshållplatsen, nästa buss kom 9 min senare. Väl framme i Ferry Building hade vi 2 min tillgodo, men att hitta rätt tog lite längre tid.. Väl framme i färjegaten var vi 2 min sena, nästa färja om nästan 2 timmar.... Ja ja, fick ju ytterligare en anledning att åka tillbaka till SF o_O:rolleyes:

Blev istället lite buss, mycket promenad och mer buss. Vi tog oss till Palace of Fine Arts och Presidio. Palace of Fine Art är en mäktig byggnad som ser italienskt ut.
Visa bifogad bild 50346

Visa bifogad bild 50347

Vilken park Presidio är, väldigt välordnad och välskött.
Visa bifogad bild 50348

Vi "träffade" även Yoda där, precis utanför George Lucas byggnad.
Visa bifogad bild 50349


Nästa stopp blev hippie-gatan, Haight Street.
Visa bifogad bild 50350

Hamnade på ett microbryggeri, Magnolia Pub & Brewery, där de även serverade mat.

Tyvärr inget kort, var för hungrig, men det blev hemmagjorda pommes frittes och friterat kycklingskinn. Nyttigt - nope, gott - JA. Till det en riktigt god Kalifornia Kölsch
Hittade också en charmig hattbutik, inredd i 40-tals stil, det skulle inte blev nåt köpt där, men det blev det.
Visa bifogad bild 50351

Blev även ett annat micro bryggeri, Cellermaker Brewing Company, 1150 Howard St. Det gör diverse olika öl, allt från riktigt ljus öl till becksvart. En utav de vi testade var smaksatt med kaffe och cigaretter.... God, nja, men annorlunda. För dagen fanns det 10 sorter, vi prövade 9 i småglas :p
Visa bifogad bild 50358

Visa bifogad bild 50357

Visa bifogad bild 50359

Vi blev rekommenderade en ganska liten restaurang, Citizens Band, 1198 Folsom St, för att käka middag. Riktigt god mat och en charmigt ställe, inredningen ser lite sjabbig ut, men så ska det se ut i SoMa nu.
Visa bifogad bild 50361

Visa bifogad bild 50362

Jag valde en kycklingpaj, men mer åt sopphållet.:p
Visa bifogad bild 50363

Till sist blev vi utbjudna på brunch av våra vänner, Anchor Oyster Bar & Seafood 579 Castro St. Det var Mrs F absoluta favorit restaurang, man kan inte boka bord utan får skriva upp sig på lista på utsidan och och sen blir inkallade när det blev ett ledigt bord. Restaurangen är liten, runt 25 matplatser. Glömde att ta kort, men det blev ostron och krabbhamburgare samt scallops. Ytterligare en restaurang att ha i minnet om man har vägarna förbi.

Å lite fler SF bilder
Visa bifogad bild 50345

Visa bifogad bild 50352

Visa bifogad bild 50353

Visa bifogad bild 50354

Visa bifogad bild 50355

Visa bifogad bild 50356

Blir väldigt fascinerad hur växlarna för trådbussarna funkar
Visa bifogad bild 50365

Nästa rapport kommer från någon av loungerna på Heathrow.

Rapporten skriver jag på en padda och gör lite klipp å klistra till BC. Security tog en faslig (eller en jä..la tid), mer om det på nästa inlägg, och Wifi i BA-loungen var seg och det blev en väldigt tIdig boarding.
Som vanligt bra fortsatt rapportering. Cellarmaker är min favorit i San Francisco. När ni var vid Haight Street verkar nio ha missat Toronado som ligger typ vägg i vägg med bryggeriet ni besökte där. Väldigt trevligt ställe att dricka öl på och i stort sätt inga turister som hittar dit.
 

Peter65

Medlem
San Fransisco - London Heathrow
BA284 B747-400 (G-BYGD)
17.15 - 10.40 (+1)
62A+62B


Efter brunchen i Castro blev vi körda tillbaka till motellet för att hämta bagage och ta en taxi till SFO och vara där i tid, vilket blev 3 timmar in avgång.
Incheckning var väldigt smidig, tog inte många minuter. Gjorde några ärenden innan security och gick vidare. Kön till den "vanliga" var väldigt, väldigt lång, priority-kön kortare av förklarliga själ. De släppte de in folk som hade checkat in väldigt sent, på ett boarding kort stod det avgång om 45 min. Kön gick ganska fort igenom boardingkorts-kontrollen och till det var dax att ta av sig skor osv. Priority-kön hade två filer, en med traditionell båge och en med "blås-bur". Av medicinska skäl kan inte en av oss gå igenom en båge så vi valde "blås-buren". När bagaget åkte in röntgen blev det fullständigt stopp. Först en man i 25-30 årsåldern blev manuellt visiterad x2 plus topsad på händerna, vet inte riktigt hur det slutade och sen en äldre kinesisk man som inte pratade eller förstod engelska. Vid sidan av buren fanns det en båge och efter en lång stund fick de 4 första till buren gå igenom, vi var nr 3 o 4. En av oss kom igenom bågen och kunde faktiskt ganska lugnt ta på sig skor och plocka ner resten av grejorna i handbagaget. Efter det kom en tolk började de använda buren igen. Tror det tog nog närmare 45 min att ta sig igenom för att hamna på airside. Blev således en väldigt snabb visit i BA's lounge.
Där fanns det lite wraps och 3-kants mackor, diverse vin och standard sortimentet såsom kaffe osv. Loungen kändes lite liten och lite "trött", dessutom var ju Wifi inte på topphumör som jag skrev förut.

Väldigt bra strukturerad boarding, 2 bryggor kopplade till 747an in i första dörren, dock ingen vänster sväng men det blev en trapp upp till puckeln :D
image.jpeg


Vi har försökt uppgradera till First med Avios en längre tid, men inte lyckats, för knappa 2 veckor sen fanns det 1 plats och de kunde inte öppna upp en plats till. När vi ringde under veckan så var det nog en agent som inte visste vad vi pratade om. Hade hoppats på en gate-uppgradering ;), men man ska inte klaga på business.

Väl på plats kom Champagnen, Taittinger Brut Reserve NV, mycket gott :p
image.jpeg


Före start tog de även beställning på maten, både förrätt och varmrätt.

Snabb taxning till start, vi rullade hela vägen tills det var dax att dra på Rolls-Royce motorerna.
Väl uppe börjar serveringen, till att börja med mer Taittinger. Flygvärdinnan frågade om vi har testat rosé-varianten, Champagne de Castelnau Brut Rosé NV vilket vi inte har gjort blir en liten provsmakning efter middagen.

Nånstans innan det blev mörkt
image.jpeg


Starters
^ Scottish smoked salmon with herbed cream cheese
^ Pad Thai noodle salad with sweet chilli dressing

Salad
^ Fresh seasonal salad served with vinaigrette

Main
^ Braised beef cheeks with mustard mash and kale
^ Sustainably sourced haddock with chive beurre blanc, new potatoes and seasonal vegetables
^ Penne pasta with cream sauce and baby spinach
^ Chilled main course zesty quinoa sallad with coriander and lime king prawns

Dessert
^ Cherry and almond slice with sauce anglaise
^ Truffle Cheddar and Brie cheese with herbs served with Golden fig preserves
^ A selection of whole fresch fruit
^ Tea, coffee and chocolates

Hade tänkt att ha en Pad Thai som förrätt, men den var slut efter 8 pax (av totalt 20) på upperdeck. Blev istället den rökta laxen, vilken var riktigt god
image.jpeg


Till huvudrätt blev det återigen braised beef cheeks och ett italienskt röd vin. Kinderna var alls inte lika goda som de som var på BA001 och vinet var alldeles för kallt, vinet blev definitivt bättre när det var varmare.
image.jpeg


Till dessert... valet är inte svårt.... ost och portvin ;)
image.jpeg


Blev en rosé provsmakning, gott men inte lika gott som den vanliga skumpan.
image.jpeg


När vi skulle boka hemresan fanns valet mellan en B747 (17.15) eller A380 (21-tiden), gillar båda planen. En 747a är lite mer ikonisk, tycker jag, och dessutom har vi inte lyckats få plats i "puckeln" tidigare. BA's A380 har vi åkt till Hong Kong för ett par år sedan och det var riktigt bra. Blir ju lite I-lands problem att välja o_O , men det visade sig att vi skulle ha en väldigt tight connection på LHR så valet blev B747 även om det blir ~5 timmar på Heathrow.

Måste säga att jag blev lite imponerad av BA's B747 upperdeck av den breda mittgången, betydligt bredare än på maindeck.
image.jpeg


image.jpeg


Har tidigare flugit och varit seatad på upperdeck på både Cathay och Air NZ, där mittgången har varit väldigt standard.
Gillar också generellt BA's Club World konfiguration när man reser på, väldigt lätt att prata med varandra och sitter man vid fönstret så är det väldigt privat. På B747 så finns det stort förvaringsfack, mot fönstret, riktigt bra. Ända nackdelen är, tycker jag, att när stolsgrannen reser sig upp så känns bordet lite instabilit. Generellt känns det som om kabinen på denna kärra har några år på nacken och behöver ha lite mer "TLC".
Hoppas att detta inte är sista gången seatad på upperdeck på en 747a, men man vet aldrig :)

Sover bra i BA's säten, blev 4-5 timmar innan frukost. Var en del turbulens över Atlanten, men sov nog igenom det mesta.

Frukost
Starters
^ Chilled fruit juice
^ An enegergising fruit smoothie of strawberry and kiwi
^ Fresh seasonal fruit or Brircher muesli

Bakery
^ A selection of warm breads and breakfast pastiries
^ Marmalade is availble on request

Main
^ Traditional breakfast grill
^ Potato and Leek rösti
^ Continental breakfast platser of ham, turkey, swiss and cheddar cheese
^ Warm ciabatta with bacon, spinach and sun-dried tomatoes

Flygfrukost är inte mycket att berätta om, men frukten och smoothie var gott. Hoppade över den varma maten, är inte en storätare vid frukost.
image.jpeg


Finns mycket att skriva om vad det gäller upperdeck på en 747a.... räcker nog att säga jag gillar mycket :D Crew har varit riktigt bra och lagom pratsam.

Nu får det bli lounge-hoppning på T5, börjar i arrival-loungen, skönt att komma ute lite istället för att sitta inne hela dagen.

Nu bara sista leget kvar, landar på Landvetter 18.45 om allt funkar, sen ut med bagage och åka hem så fort som möjligt. Misstänker vi är innanför ytterdörren runt 21, då bara öppna väskor, borsta tänderna å ställa klockan så att man är på jobbet strax efter 7... **puh** och sen på kvällen ett styrelsemöte för BRF'en (har dock aviserat att jag kanske inte kommer...) tror inte jag är jättekreativ kl 19 efter en hel dax jobb och jetleg....

Sista rapporten kommer i början av veckan.
 

Treo

Medlem
Tack för bra rapport med fina bilder!

Jag skulle personligen inte lägga Avios/pengar på uppgradering från Upper deck tilll First på 744, så länge man har trevligt sällskap känns det luftigare där uppe. Kvaliteten på betjäningen är personbunden på båda ställena och maten inte överväldigande på någondera stället IMHO. Återstår då pyjamasen och LPGS (+bättre starksprit) ;).
 

Peter65

Medlem
London Heathrow - Göteborg
BA792 A320-200 (G-EUUJ)
15.45 - 18.45
2A+2C


Sitter just nu i norra loungen, mycket folk på hela T5an, kan väl kanske bero på att det söndag em och många vill åka hem efter semestern. Security ok men inte mer, lite rörigt där, men det tog inte så lång tid.

Har precis käkat en curry kyckling, den var god men stark.... Gick inte riktigt att kombinera med rödvin.... Nu dega lite innan det är dax att gå till gaten.

Boarding kändes lite märklig, en del pax i priority-kön som inte var öppen. En del barnfamiljer släpptes igenom, sen blev det handplockade pax som gick igenom. Förstod vad de gjorde efter en stund, de taggade stora kabinväskor och skickade ut till de övriga väskorna. Stod även fler agenter i bryggan som kollade en gång till, bra jobbat. En helt full flight förutom några enstaka platser, både framför och bakom skynket.

Här var det inte en snabb uttaxning, hjulen lyfte 16.15, tror vi lämnade gaten 10 i 4.
Väl uppe i luften blev det allas vår favorit mat, "Afternoon Tea" (OBS - ironivarning) :confused:
3 sandwichar, varma scones och en morotskaka, till det kaffe och Champagne de Castelnau.
image.jpeg


Varför ändra rutinen när man har hämtning :cool: Mackorna var goda, men skulle gärna ha lite mataktigt, håller således med många andra här beträffande eftermiddags cateringen.

Flyger på 37000 fot sa just kapten och vi har tydligen en bra medvind och kommer förmodligen att landa på rätt tid eller ett par minuter efter.

Nu strax dax att säga farväl till BA för denna gång.
image.jpeg


Återigen tack till alla er som har gillat, kommenterat och läst :D:) och Glad Påsk!

Nu när denna resa är avklarad finns det inget mer "privat"-flyg bokat. En utav oss har fått beviljad semester över jul-och nyår, den andra har lagt in om semester men ännu inte fått vare sig ja eller nej i besked om den semestern. Vi har ett gäng av Avios och skulle nog behöva hjälp att boka en award-resa för att resa, förmodligen, österut. Jag är inte bra på att söka de resorna, så jag behöver nog ha hjälp av någon av er här på BC.

PS En bonus bild på den kärran som är guldmålad, kanske inte den bästa bilden....
image.jpeg
 

Peter65

Medlem
Tack för bra rapport med fina bilder!

Jag skulle personligen inte lägga Avios/pengar på uppgradering från Upper deck tilll First på 744, så länge man har trevligt sällskap känns det luftigare där uppe. Kvaliteten på betjäningen är personbunden på båda ställena och maten inte överväldigande på någondera stället IMHO. Återstår då pyjamasen och LPGS (+bättre starksprit) ;).

Ahh.... Upper deck på 747 är alltid speciellt, och 64K på BA är ju bra....

Tänkte lite så också, alltså att Upper deck är speciellt och luftigare, men First är ju First.... har inte åkt det än....
 

Treo

Medlem
Tänkte lite så också, alltså att Upper deck är speciellt och luftigare, men First är ju First.... har inte åkt det än....

Ska du åka First med BA (självklart, livet är för kort för att avstå) rekommenderar jag från egen erfarenhet A380, som andrahandsalternativ B777.

787-9 med "bara" 8 platser verkar lovande, så hittar du en passande destination - slå till!
Definitivt på att-göra-listan.

747:an är trång i nosen med 14 säten ...
 
Toppen