San Fransisco - London Heathrow
BA284 B747-400 (G-BYGD)
17.15 - 10.40 (+1)
62A+62B
Efter brunchen i Castro blev vi körda tillbaka till motellet för att hämta bagage och ta en taxi till SFO och vara där i tid, vilket blev 3 timmar in avgång.
Incheckning var väldigt smidig, tog inte många minuter. Gjorde några ärenden innan security och gick vidare. Kön till den "vanliga" var väldigt, väldigt lång, priority-kön kortare av förklarliga själ. De släppte de in folk som hade checkat in väldigt sent, på ett boarding kort stod det avgång om 45 min. Kön gick ganska fort igenom boardingkorts-kontrollen och till det var dax att ta av sig skor osv. Priority-kön hade två filer, en med traditionell båge och en med "blås-bur". Av medicinska skäl kan inte en av oss gå igenom en båge så vi valde "blås-buren". När bagaget åkte in röntgen blev det fullständigt stopp. Först en man i 25-30 årsåldern blev manuellt visiterad x2 plus topsad på händerna, vet inte riktigt hur det slutade och sen en äldre kinesisk man som inte pratade eller förstod engelska. Vid sidan av buren fanns det en båge och efter en lång stund fick de 4 första till buren gå igenom, vi var nr 3 o 4. En av oss kom igenom bågen och kunde faktiskt ganska lugnt ta på sig skor och plocka ner resten av grejorna i handbagaget. Efter det kom en tolk började de använda buren igen. Tror det tog nog närmare 45 min att ta sig igenom för att hamna på airside. Blev således en väldigt snabb visit i BA's lounge.
Där fanns det lite wraps och 3-kants mackor, diverse vin och standard sortimentet såsom kaffe osv. Loungen kändes lite liten och lite "trött", dessutom var ju Wifi inte på topphumör som jag skrev förut.
Väldigt bra strukturerad boarding, 2 bryggor kopplade till 747an in i första dörren, dock ingen vänster sväng men det blev en trapp upp till puckeln
Vi har försökt uppgradera till First med Avios en längre tid, men inte lyckats, för knappa 2 veckor sen fanns det 1 plats och de kunde inte öppna upp en plats till. När vi ringde under veckan så var det nog en agent som inte visste vad vi pratade om. Hade hoppats på en gate-uppgradering
, men man ska inte klaga på business.
Väl på plats kom Champagnen, Taittinger Brut Reserve NV, mycket gott
Före start tog de även beställning på maten, både förrätt och varmrätt.
Snabb taxning till start, vi rullade hela vägen tills det var dax att dra på Rolls-Royce motorerna.
Väl uppe börjar serveringen, till att börja med mer Taittinger. Flygvärdinnan frågade om vi har testat rosé-varianten, Champagne de Castelnau Brut Rosé NV vilket vi inte har gjort blir en liten provsmakning efter middagen.
Nånstans innan det blev mörkt
Starters
^ Scottish smoked salmon with herbed cream cheese
^ Pad Thai noodle salad with sweet chilli dressing
Salad
^ Fresh seasonal salad served with vinaigrette
Main
^ Braised beef cheeks with mustard mash and kale
^ Sustainably sourced haddock with chive beurre blanc, new potatoes and seasonal vegetables
^ Penne pasta with cream sauce and baby spinach
^ Chilled main course zesty quinoa sallad with coriander and lime king prawns
Dessert
^ Cherry and almond slice with sauce anglaise
^ Truffle Cheddar and Brie cheese with herbs served with Golden fig preserves
^ A selection of whole fresch fruit
^ Tea, coffee and chocolates
Hade tänkt att ha en Pad Thai som förrätt, men den var slut efter 8 pax (av totalt 20) på upperdeck. Blev istället den rökta laxen, vilken var riktigt god
Till huvudrätt blev det återigen braised beef cheeks och ett italienskt röd vin. Kinderna var alls inte lika goda som de som var på BA001 och vinet var alldeles för kallt, vinet blev definitivt bättre när det var varmare.
Till dessert... valet är inte svårt.... ost och portvin
Blev en rosé provsmakning, gott men inte lika gott som den vanliga skumpan.
När vi skulle boka hemresan fanns valet mellan en B747 (17.15) eller A380 (21-tiden), gillar båda planen. En 747a är lite mer ikonisk, tycker jag, och dessutom har vi inte lyckats få plats i "puckeln" tidigare. BA's A380 har vi åkt till Hong Kong för ett par år sedan och det var riktigt bra. Blir ju lite I-lands problem att välja
, men det visade sig att vi skulle ha en väldigt tight connection på LHR så valet blev B747 även om det blir ~5 timmar på Heathrow.
Måste säga att jag blev lite imponerad av BA's B747 upperdeck av den breda mittgången, betydligt bredare än på maindeck.
Har tidigare flugit och varit seatad på upperdeck på både Cathay och Air NZ, där mittgången har varit väldigt standard.
Gillar också generellt BA's Club World konfiguration när man reser på, väldigt lätt att prata med varandra och sitter man vid fönstret så är det väldigt privat. På B747 så finns det stort förvaringsfack, mot fönstret, riktigt bra. Ända nackdelen är, tycker jag, att när stolsgrannen reser sig upp så känns bordet lite instabilit. Generellt känns det som om kabinen på denna kärra har några år på nacken och behöver ha lite mer "TLC".
Hoppas att detta inte är sista gången seatad på upperdeck på en 747a, men man vet aldrig
Sover bra i BA's säten, blev 4-5 timmar innan frukost. Var en del turbulens över Atlanten, men sov nog igenom det mesta.
Frukost
Starters
^ Chilled fruit juice
^ An enegergising fruit smoothie of strawberry and kiwi
^ Fresh seasonal fruit or Brircher muesli
Bakery
^ A selection of warm breads and breakfast pastiries
^ Marmalade is availble on request
Main
^ Traditional breakfast grill
^ Potato and Leek rösti
^ Continental breakfast platser of ham, turkey, swiss and cheddar cheese
^ Warm ciabatta with bacon, spinach and sun-dried tomatoes
Flygfrukost är inte mycket att berätta om, men frukten och smoothie var gott. Hoppade över den varma maten, är inte en storätare vid frukost.
Finns mycket att skriva om vad det gäller upperdeck på en 747a.... räcker nog att säga jag gillar mycket
Crew har varit riktigt bra och lagom pratsam.
Nu får det bli lounge-hoppning på T5, börjar i arrival-loungen, skönt att komma ute lite istället för att sitta inne hela dagen.
Nu bara sista leget kvar, landar på Landvetter 18.45 om allt funkar, sen ut med bagage och åka hem så fort som möjligt. Misstänker vi är innanför ytterdörren runt 21, då bara öppna väskor, borsta tänderna å ställa klockan så att man är på jobbet strax efter 7... **puh** och sen på kvällen ett styrelsemöte för BRF'en (har dock aviserat att jag kanske inte kommer...) tror inte jag är jättekreativ kl 19 efter en hel dax jobb och jetleg....
Sista rapporten kommer i början av veckan.