Senaste nytt

Missat flyg pga stök i gaten - Vad gör man?

Så har man missat ett flyg trots att man var vid gaten i god tid. Jag fick mitt boarding pass scannat och gick in i bussen som skulle ta oss till planet. Efter 10 minuter blir vi tillsagda att gå tillbaka till terminalen och de checkar av någonting på datorn att man är tillbaka igen. Sätter mig ner och väntar på ytterligare information och ser att det nu står Sharm el-Sheikh (jag skulle till Köpenhamn) på min gate. En flygplatsanställd går runt och ropar Copenhagen (på mycket dålig engelska) men det är lång kö så jag sitter alldeles bredvid tills kön har tagit slut. Då går jag fram och visar boarding pass och går ombord bussen. Efter 5 minuter ropar de mitt namn på bussen och det visar sig att jag har hamnat på Sharm el-Sheikh-bussen. Jag får stiga av bussen och gå in i terminalbyggnaden igen där personalen ringer några samtal. Därefter får jag beskedet att jag har missat flyget och måste köpa en ny biljett. Jag köpte en ny biljett med ett annat flygbolag för de var betydligt billigare.

Har någon tips på vad jag kan göra?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mr Basic

Medlem
Bara så jag förstår. Du skulle flyga XXX-CPH och hade boardat bussen till rätt flight men blir då tvingad att kliva av? Därefter hävdar de att du missat din flight och måste stå för ny biljett själv? Låter ju helt orimligt, vad anförde originalbolaget för skäl för detta?

Edit. Vad du vet, var det fler som drabbades av detta (tvingades gå av bussen och sen missade flighten)?
 
Bara så jag förstår. Du skulle flyga XXX-CPH och hade boardat bussen till rätt flight men blir då tvingad att kliva av?
ALLA blev tvungna att gå av den första bussen, som var rätt buss till Köpenhamn. Jag såg även att en annan buss kom tillbaka och passagererna gick av. Jag noterade inte ifall de också kom in i terminalbyggnaden eller ifall de fick vänta utanför.

Därefter hävdar de att du missat din flight och måste stå för ny biljett själv? Låter ju helt orimligt, vad anförde originalbolaget för skäl för detta?
De hävdade att de hade ropat ut "Copenhagen" vilket ju är korrekt. Jag trodde dock att den långa kön var Köpenhamn-kön, jag insåg inte att jag borde ha bufflat mig fram genom kön då.

Vad du vet, var det fler som drabbades av detta (tvingades gå av bussen och sen missade flighten)?
Jag tror jag var den enda.
 
Var flög du från?
Och gav du dem chansen att fixa ny biljett åt dig?
Kiev (KBP). När jag kom tillbaka in i terminalbyggnaden andra gången började personalen prata med någon via kommunikationsradion. Därefter sa hon att jag var försenad till boardingen och jag hade missat planet. Då sa jag att jag hade kommit till gate-området för en halvtimme sedan. Hon sa till mig att följa med henne och hon ringde ett samtal. Efter samtalet sa hon bitchigt med attityd att jag var tvungen att köpa en ny biljett och att jag fick skylla mig själv.
 

Valley

Medlem
Har haft liknande skit. Fast med SAS å Finnair.
En gång fick jag köpa ny biljett men efter klagomål betalade man tillbaka.
 
Har haft liknande skit. Fast med SAS å Finnair.
En gång fick jag köpa ny biljett men efter klagomål betalade man tillbaka.
Lär inte hända i mitt fall. Ukraine International Airlines har en avgång om dagen till Köpenhamn och biljetter till dagen efter fick loss på 2400 SEK plus att jag hade fått betala övernattning och jag hade missat en extra arbetsdag. Istället köpte jag en biljett med WizzAir samma dag för 700 SEK (ja, jag vet att jag hade tur i oturen att biljetter samma dag var så billiga). Nu ska det snart bli spännande att se vad som händer i passkontrollen, jag har redan stämplat ut från Ukraina på Boryspil flygplats och ska nu istället flyga ut från Zjuljany flygplats.
 
Toppen