Senaste nytt

Missat flyg? På grund av dig själv

ESSA

Medlem
Minns ej när, var eller vilket bolag. Troligtvis KLM då jobbet oftast bokade m dem.
Ankommande flyg inkom väldigt sent, vi fick ställa oss upp trots ff fasten seatbelt var påslagen.
Fick självklart reda på vilken gate och var vårt nästa plan väntade.
Också här pratar vi om springtur i hastighet jag varken förr eller senare kommer åstadkomma.
Vi glider in som sista två personer, med bredsidan in. ;)
Alla applåderar och flygvärdinnan bjöd oss på varsin liten flaska champagne. Tack vare att vi inte såsade kunde vi komma med en tidigare slot.
Blodsmak i munnen i kombo champagne - bad kombo. ;)
 

Lollet

Medlem
Förra året var jag med en grupp som skulle åka Skavsta - Stansted - Ibiza.
Det var sån kö på stansted att när vi väl fått väskor och tagit oss förbi passkontrollen så hade EasyJets incheckning till Ibiza stängt. Vi var ca 20personer som sprang fram till disken samtidigt som brandlarmet gick på flygplatsen. Med lite övertalning så satte dom en himla fart och checka in hela gänget, sen var det bara att springa allt vad man kunde till gaten :D
 

Lallarn

Medlem
Jag tänkte också dra en vals om hur jag nästan missade flyget till Frankfurt från Arlanda ("smög" förbi en polisbil på E4:an i cirka 129 km/h) men sen insåg jag att tråden nog inte behöver fler nästan-missar när det handlar om faktiska missar.

Jag har inte missat ett flyg, men man kanske ska testa framöver (när jobbet betalar såklart) bara för att se hur kundbemötandet står...
 

David

Medlem
Ett par polare och jag blev nekade incheckning pga sen ankomst i Chongqing när vi skulle till Xi'an. Det hade blivit allmän förvirring på morgonen (säkert bakfulla som ägg) och dessutom förstod inte riktigt vår inlånade chaufför exakt vart vi skulle. Av någon anledning (dåligt med flyg på fredagkvällen eller dumsnåla och ville spara en hotellnatt, kommer inte ihåg) skulle vi åka lördag morgon men missade planet och fick köpa nya biljetter på nästa plan, 3 timmar senare... sedan dess planerar jag mina weekends bättre...
 

rob74

Medlem
Har missat 4 flyg totalt sedan 1997 av lite olika anledningar:

1. NCE-ARN (billigaste biljetten) - väntade på en flygbuss som inte kom, och när den kom körde den åt motsatt håll på flygplatsen mot vad som stod i ruttbeskrivningen och dessutom skulle chauffören ha avlösning innan jag var framme vid min terminal. Resultat: SAS svenska personal på plats bokade om mig till ARN via CPH utan kostnad. Övernattningen på ARN fick jag fixa själv.

2. CDG-ARN (sommarspecial i C) - Tåget från Paris till flygplatsen var rejält försenat och krypkörde dessutom hela vägen ut. Väl framme gjorde stressen att jag tog skyttel till fel terminal. Var vid incheckningen 15 min före avgång, men det var STÄNGT! Fick köpa ny biljett i Eco Extra till ARN via CPH för 6.000 kr + övernattning på Hilton CPH för 1.700 kr. Hemförsäkringen betalade rubbet!

3. Känsliga läsare, se upp nu! ;) FRA-MIA (Eurobonusbiljett i F på A380 med Lufthansa) - Vid 3 på natten efter en rätt blöt kväll, slocknar jag i sängen på Park Inn på FRA, med bägge mobilerna i handen och hade inte hunnit sätta alarmen. Vaknar 09:40 och avgång är 10:05. Rafsar ihop mina prylar och är ute på FCT på 10 min. Kört! Ringer Eurobonus och det tar 30 minuter att komma fram på guldlinjen(!). Redogör för paniken och efter ett tag så har de fixat en F på United via IAD utan extra kostnad! Hemresan med Lufty fick jag i alla fall behålla.

4. ARN-KRN - Landade från AGP och övernattade på Arlanda. Samma scenario som ovan, dock utan blöt kväll, dvs somnar innan alarmet är satt. Vaknar ca kl 11 då planet de facto går... Detta är en lördag, så det går ju inte så jättemycket flyg norröver. Ringer SAS och de hittar inget till KRN, inte ens på söndagen. Så det blir en C-biljett till LLA och försöka sova över hos tjejens farbror i Luleå och sedan ta tåget till Kiruna på söndag. Blir dock lite misstänksam och sliter upp datorn och visst hittar jag en biljett ARN-KRN på söndag, i Economy för 1.400 kr. Bokar den och ringer och avbokar C-biljetten för 3.000 kr. Tågbiljetten vaskar jag (men får poängen).
Blev dock att åka tillbaka till Radisson Arlandia och ta en natt till för 900 kr.
 

rob74

Medlem
Kom just på att jag även faktiskt missat SYD-MEL pga att jag botaniserade för länge i Elizabeth Bay Cellars (bra vinbutik i Sydney), men jag visste ju med mig att jag hade en fullt ombokningsbar C-biljett med Qantas, så det var bara att ringa och boka om från taxin. Med avgångar var 30:e minut fanns det en del att välja mellan...
 

nota bene

Medlem
Jag har missat flyg två gånger vad jag kan komma ihåg:

1. Skulle flyga STN-TLL med Easyjet ca 13.00. Jag har ställt två mobiler, varav en dör batteridöden och den andra glömmer jag i köket - vaknar således inte alls (vaknar typ 11.00). Jag hade dock bokat en taxi till 08.30 (ca 3hr till STN), men denna dök aldrig upp och de ringde aldrig för att höra vart jag var - har aldrig hänt förr eller senare med det taxibolaget. Missade planet eftersom det var meningslöst att åka iväg 2hr före flight då det tar 3hr till STN, dessutom meningslöst att försöka hitta en annan flight eftersom jag endast kunde denna dag (skulle tillbaka med sista kvällsflighten).

2. LHR-ARN Tar flygbussen (National Express) till LHR, är redan 20 min sen från Bath, sedan kommer trafik och mer förseningar. Till slut kommer vi ca 2hr sent till LHR (flyget går om 10 min), jag hör om BA kan få med mig, men det går inte (har inget bagage). National Express vägrar min insurance claim då de har en regel som tydligen säger att jag måste planera att vara på flygplatsen 2hr innan incheckning stänger (wtf?) och i detta fall var det typ 1h 30 min enligt tidtabell. Slutligen tog jag mig in till London och träffade några polare istället. Resan var i vilket fall förstörd eftersom detta var sista flighten fredag kväll och meningen var att jag skulle jobba typ 08.00-22.00 lördag på kontoret för att flyga tillbaka söndag morgon eftersom det var en deadline vid midnatt - nu fick några andra lyckliga kollegor rycka in istället...
 

Agö

Medlem
Åtminstone fyra gånger. Alla enligt rob74s p. 3 ovan...

Stansted, Visby, Stockholm och Bryssel vad jag kan minnas.
 
Toppen