Senaste nytt

Missa inte det! Vilken mat äter du och var när du återkommer till samma stad / land?

I Frankrike blir det numera alltid minst en Salade Perigourdine.
411FE682-0CE9-4DC1-9B42-DD4B75D17782.jpeg
 

MrDollar

Medlem
Jag är ju ganska begränsad i mitt resande, men ni övriga som varit runt och flaxat mycket, hur står sig Mark Wiens recensioner mot verkligheten tycker ni? Den mannen kan ju käka ett äppelskrutt och få det att se gott ut ;) Jag gillar dock hans videos, han har någon typ av charm.

Säkert många här som ätit på samma ställen som han har gjort, länkar kanalen här;
Mark Wiens - YouTube
 

henrik l

Medlem
Två st enklare restauranger på Water Street, mellan Des Veaux Road och Queens Road West, som ligger utmed min stig från Courtyard upp till Hong Kong U. 40-80 kr för en varmrätt. Första stoppet från Couryard, mittemot Best Western är Kam Cheung Sapre Ribs Noodle. Dom har en delikat "Choped pork with thick noodles". Finns även en god satay. Den "choppade grisen" syns högst upp till vänster på fotot. Den är mycket god. Kollegorna uppskattar det här stället. Dock måste man ta med egen öl. Ca 60-80 m upp på gatan ligger Chiu Hin, hade ingen aning om att stället hette så förrän idag. Jag gillar det, kollegor och familj lite mera avvaktande. Traditionell kinamat, öl finns, samt menyer på engelska och några har jobbat där 5-6 år, så dom känner igen mig när jag kommer in.

1 Kam Cheung.jpg


1 Chiu Hin.jpg
 

Attachments

  • 1 Kam Cheung.jpg
    1 Kam Cheung.jpg
    82,6 KB · Visningar: 288
  • 1 Chiu Hin.jpg
    1 Chiu Hin.jpg
    68,9 KB · Visningar: 308

Jönsson

Medlem
Kina & Hong Kong:

上海小笼包 (Shanghai style soup dumpling)
En korg av sådana brukar att kosta 15-30 CNY (ca 20-40 SEK) på gatan.
Dyrare i Hong Kong, ca 40-80 HKD (ca 46-92 SEK).

Visa bifogad bild 78507

De här dumplings innehåller värm buljong insidan så det gäller att vara aktsam när man äter.​
Bra soup dumplings är ju makalöst gott. Kan gå och längts efter det i veckor. Samma med bra dim sum.
 
Toppen