Senaste nytt

Minimum connecting time på Arlanda?

NotRyan

Medlem
Hej!

Bumpar den här tråden...

Jag har en kompis som ankommer Arlanda med Turkish Airlines från Mumbai via Istanbul, sedan skall hon vidare inrikes i Sverige med SAS. Jag har två frågor som Swedavia gav goddag yxskaft svar på så jag hängde luren omgående.

1. Vad är MCT på Arlanda i detta case? (Swedavia svarade att det finns ingen minimitid)
2. Skickar Turkish bagaget vidare i likhet med SAS eller är det att hämta ut på T5 och bära till T4 som gäller (Svaret från Swedavia var att man hämtar alltid ut bagaget på T5 när man ska vidare inrikes).

Mvh
/NotRyan
 

Dr. Miles

Expert
1. Vad är MCT på Arlanda i detta case? (Swedavia svarade att det finns ingen minimitid)
Enligt ExpertFlyer är Minimum Connection Time (MCT) på Arlanda mellan utrikes->inrikes är 1 timme.

Minimum Connect Times: Stockholm Arlanda
Kod:
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE    .20  1.00  1.00  1.00
OFFLINE   .20  1.00  1.00  1.00
** OR * ARE ALL
**-SK ID   .45 EQP N   - N   TRM 5  - 4   GROUP2 - ALL   
**-SK ID   .45 EQP N   - N   TRM 5  - 4  
**-SK ID  1.00 EQP W   - N   TRM 5  - 4  
**-** ID   .50 TRM 2  - 2  
**-** ID  1.00 TRM 3  - 2  
**-** ID  1.00 TRM 4  - 2  
**-** ID   .50 TRM 5  - 2  
**-** ID  1.00 TRM TN - 2  
**-** ID  1.00 TRM TX - 2  
**-** ID   .50 TRM 2  - 3  
**-** ID  1.00 TRM 3  - 3  
**-** ID  1.00 TRM 4  - 3  
**-** ID   .50 TRM 5  - 3  
**-** ID  1.00 TRM TN - 3  
**-** ID  1.00 TRM TX - 3  
**-** ID   .50 TRM 2  - 4  
**-** ID   .50 TRM 5  - 4  
**-** ID  1.00 TRM TN - 4  
**-** ID  1.00 TRM 2  - TN 
**-** ID  1.00 TRM 3  - TN 
**-** ID  1.00 TRM 4  - TN 
**-** ID  1.00 TRM 5  - TN 
USE T*GRPN FOR CITIES IN A GROUP.  WHERE N IS THE GRP NUMBER.

2. Skickar Turkish bagaget vidare i likhet med SAS eller är det att hämta ut på T5 och bära till T4 som gäller (Svaret från Swedavia var att man hämtar alltid ut bagaget på T5 när man ska vidare inrikes).
Enligt SAS webbsida måste det vara SAS utrikes flygning in till Arlanda för att kunna checka in bagaget hela vägen till SAS inrikes destination. (utan att hämta incheckat bagage)

Incheckat bagage - SAS

SAS skrev:
Förtullning av bagage i Skandinavien
Sverige:
• Arlanda: Om du ankommer till Arlanda med en internationell SAS-flygning, och din bagagetagg visar att du reser vidare på ett inrikesflyg med SAS, Höga Kusten-flyg eller NextJet, sker förtullning på din slutdestination (med undantag för Hagfors, Oskarshamn och Torsby). Notera! Om du har varor att förtulla, måste du förtulla det på den första flygplatsen du kommer till i Sverige.
 

011430121

Medlem
När det gäller TG 960 från BKK så är det ofta i tid, men om det är kraftig motvind så kan den även anlända 06.15
Har Du någon status på *A? Det kan nog hjälpa med ev. försening och ombokning,

OJ Oj upptäckte nu att detta var en "gammal tråd"
Har resan varit och om ja, hur gick det?
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Då hakar jag på samma tema, jag har en connection på ARN nu på lördag och har 1:05 så det borde vara easy + lite tid i LoungeCorner eller?

SK CPH-ARN landar T5 kl 09:35 och
SK ARN-EWR lyfter T5 kl 10:40

Jag har inte bytt på ARN på evigheter, har jag någon extra security eller liknande före avresa till EWR?
 

tourist

Medlem
Då hakar jag på samma tema, jag har en connection på ARN nu på lördag och har 1:05 så det borde vara easy + lite tid i LoungeCorner eller?

SK CPH-ARN landar T5 kl 09:35 och
SK ARN-EWR lyfter T5 kl 10:40

Jag har inte bytt på ARN på evigheter, har jag någon extra security eller liknande före avresa till EWR?

Bara passkontroll på väg ut till F-piren. Men gatepersonalen brukar börja se ganska jäktade ut om inte alla är ombord 10.20, så det blir nog inte så värst långt loungehäng.
 

090034208

Medlem
När det gäller TG 960 från BKK så är det ofta i tid, men om det är kraftig motvind så kan den även anlända 06.15
Har Du någon status på *A? Det kan nog hjälpa med ev. försening och ombokning,

OJ Oj upptäckte nu att detta var en "gammal tråd"
Har resan varit och om ja, hur gick det?[/QUOTE]

Jo, vi vågade inte chansa så tog den senare avgången till VAA, och det var tur för TG960 landade kl.6.15 så vi skulle inte ha hunnit..
 
Toppen