Senaste nytt

Min resa till jordens ände

Mikeswe

Medlem
Tack för en riktigt bra rapport !.. Verkligen mycket trevlig läsning, levde mig verkligen in i resan och ser fram emot nästa del! :).. Jobbar en hel del i Argentina (och Chile) så blev verkligen stor inspiration inför nästa ledighet ! :)..
 

Jonas C

Medlem
Buenos Aires

Taxiresan in till centrala Buenos Aires var en minst sagt märklig upplevelse. Chauffören som jag misstänker var besläktad med Steve Schirippa från Sopranos höll knäpptyst under hela resan, med undantag för några tysta telefonsamtal. Jag kunde nästan tro att jag höll på att bli kidnappad när han körde en helt annan väg, men jag blev till slut avsläppt vid min adress i Recoleta. Nästa dilemma som uppstod var min 1000 Peso sedel som han vägrade växla, så jag fick snällt gå in på närmaste mataffär och växla sedeln till mindre valörer. Jag fick betala 100 peso extra för väskan, trots att detta inte framgick av taxametern.

Valet av boende föll på AirBnB där det råder en påtaglig prisskillnad mellan fina lägenheter i fina områden, kontra mediokra hotell i farliga områden. De flesta hotell däribland Hilton, Curio, Holiday Inn, NH, etc, låg i områden som av mig ansågs vara mindre säkra. Valet föll istället på AirBnB och mer specifikt området Recoleta som är Buenos Aires motsvarighet till Östermalm. Recoleta är ett av få områden där man kan vistas på natten utan att känna sig otrygg, men man bör trots detta alltid vara på sin vakt.

Lägenheten i fråga låg i en vacker art-deco byggnad med lobby, dörrvakt, fiskbensparkett och originaldetaljer. Lägenheten bebos av en tysk utbytesstudent som jag kom att stifta en god bekantskap med under vistelsens gång.

Efter att ha gjort mig hemstadd i lägenheten och bytt om till en mer somrig klädsel är det dags att bege sig ut för middag. Min tyska väninna tipsade om en trevlig hipsterrestaurang runt hörnet där middagen och följande morgnars frukost intogs. På menyn finns bland annat Poké-bowls, avokadotoast, açai-bowls, grönkål i alla dess former och fattiga riddare. Instagrambart och ytterst hippt.

Prisnivån i Buenos Aires var betydligt lägre än i Ushuaia och med den kraftigt devalverade argentinska peson så låg priserna för en middag + en flaska vin på strax under hundralappen.

Jag vaknar upp morgonen därpå efter en god natts sömn. Min första heldag i Buenos Aires ägnas åt en morgonpromenad runt Recoletakyrkogården som var folktom under morgontimmarna.

6E104F30-AB7D-4453-ACB8-F45BF791495F.jpeg

B87DC21C-F2E9-49C9-B108-C43DB4C200AA.jpeg
Lugn morgon i Recoletakyrkogården.

Efter promenaden intas frukost på samma ställe som gårdagen och valet denna morgon föll på en avokadotoast som serverades med ett glas färskpressad apelsinjuice och en dubbel espresso. Därefter fortsatte jag promenaden söderut mot Florida Street och Puerto Madero. Lunchen intogs på en parkbänk i San Telmo innan jag fortsatte promenaden till La Bocca.

3A0BA281-E7A1-43F4-AD11-F89DE8ED919F.jpeg

B93026B3-F558-46B3-91BD-9AE0B7D42E20.jpeg

71CED410-EBCF-43CE-805F-8CA0C0683571.jpeg
Puerto Madero.

CA8F0EE4-2BC0-4EEF-B562-1484090AE035.jpeg
San Telmo.

Jag hann tyvärr inte se mycket av La Bocca innan jag bestämde mig för att hoppa in i en taxi och åka hem till Recoleta. Området kändes inte helt tryggt och jag valde att ta det säkra före det osäkra. Min tyska väninna tyckte att jag var helt tokig som tog mig dit hela vägen till fots och varnade om att rånrisken är hög i just detta område.

Eftermiddagen och kvällen spenderas med ett glas vin på balkongen, innan det var dags för middag. Valet föll på Bistro Rigoletto som låg runt hörnet från lägenheten, där en högst medioker entrecote intogs.

13C3DA17-4E35-4AFA-8EB7-5BD0375DD82B.jpeg
Utsikten från min balkong i Recoleta.

Biffarna i Argentina var kanske den största besvikelsen på hela resan, då de inte levde upp till mina högt ställda förväntningar och förutfattade meningar om Argentina som det ultimata köttlandet.

phtIrBa6TD6VhfE0Q15N3w.jpg
Biffen var högst meh.

Min andra dag i Buenos Aires ägnades åt en morgonpromenad följt av frukost. Avokadotoasten uteblev till förmån för en hipsteromelett på hipsterbröd, två koppar hipsterkaffe och ett glas hipsterjuice. Efter frukost möter jag upp @Tonton som av ren slump också råkar befinna sig i Buenos Aires över mellandagarna.

Efter gårdagens köttfiasko så var det mer än lämpligt att äta middag på en av stadens riktiga köttrestauranger, närmare bestämt Don Julio. Då vi var sent ute så var alla bord tyvärr fullbokade och väntelistan var stängd. Vi valde istället att besöka konkurrenten La Cabrera som låg en kort promenad bort där vi fick ett bord efter två timmars väntan.

La Cabrera rankas högt men inte lika högt som Don Julio vilket märktes. Köttbitarna var goda men höll inte den toppklass som vi hade förväntat oss. Oxfilén var genomstekt trots att vi beställde den rare och detsamma gällde för ryggbiffen. Servicen var på topp och vinerna var goda, men både jag och @Tonton var aningen besvikna.

D6CEAE64-0E71-4AFC-852C-75058E90C567.jpeg
Biffarna på La Cabrera.

Mätta och belåtna efter en månadskonsumtion av rött kött står krök på agendan. Närmare bestämt rombaserade drinkar av okänt ursprung. Bartendern vägrade servera oss GT och insisterade på att endast servera sin egen häxblandning på Fernet Branca, Coca Cola och rom.

Klockan började närma sig småtimmarna och vi bestämmer oss för att runda av kvällen och ta en taxi hemåt. I samma ögonblick som vi stänger notan börjar det spöregna och vi tar skydd på närmaste inomhusbar där bartendern mer än gärna går med på att servera oss varsin Gin Tonic.

Regnet visade inga tecken på att sina och som hedersmän och rusdrycksentusiaster fördriver vi tiden åt ytterligare en GT, och en till, och en till. Klockan har nu hunnit bli 04 på morgonen när vi bestämmer oss för att ta tag i saken och klura ut ett sätt att ta oss hemåt. Uber-situationen i Argentina är högst knepig då utländska betalkort inte accepteras i appen. Likaså kunde varken jag eller @Tonton beställa en Uber från våra telefoner, så vi tog hjälp av en vänlig barbesökare som beställde en Uber från sin telefon.

Nästa problem som uppstod var kontanterna. De hade redan spenderats upp på alkohol och utan kontanter kunde vi inte ta oss hem. Vi lyckas övertala vår Uber-chaufför att stanna till vid en bankomat, vilket han motvilligt gick med på, innan jag sprang ut i spöregnet. Det var ett under att varken jag eller @Tonton blev rånade eller kidnappade den kvällen, men vi lyckades båda ta oss hem i trygghet.

Jag vaknar upp efterföljande morgon strax innan lunch. Efter gårdagens [bokstavligen] blöta kväll skippar jag frukosten och tar istället en promenad tillbaka till Palermo, som påminner väldigt mycket om Melrose Avenue i Los Angeles. Hippa restauranger, caféer, klädaffärer och gatukonst. Det perfekta stället att spendera en söndag på.

IMG_0567.JPG

EFE3CE83-4E02-4112-940D-A9F3F1C78EA2.jpeg

IMG_0572.JPG
Palermo.


Min tyska väninna fyllde 30 på nyårsafton och för att födelsedagsfirandet inte skulle krocka med eventuella nyårsfester så bjöd hon till kalas dagen innan. Det var en minst sagt gemytlig tillställning som höll på ända in i småtimmarna. Jag vek av strax innan kl 19 då jag och @Tonton gjort upp för kvällens middagsplaner. Denna gång stod La Brigada på agendan, mer känd som restaurangen där biffarna skärs med sked.

Förväntningarna var högt ställda, men dessvärre blev det tji även denna gång. Restaurangen var fullbokad och väntelistan stängd. Vi bestämmer oss för att äta vår middag på en närliggande köttrestaurang som också var högt rankad, och efter en timmes väntan fick vi tillslut ett bord. Detta ställe var tyvärr sämre än La Cabrera och vår ryggbiff var i det närmaste kremerad när den kom in på bordet. Korvarna var däremot middagens höjdpunkt och servicen var komiskt dålig. Efter middagen hälsar jag @Tonton adjö för denna gång innan jag tar en taxi tillbaka till Recoleta.


31 December 2018

Resans sista dag ägnas åt en sista avokadtoast på morgonen, följt av en promenad till Palermo innan det var dags att åka hem och packa. Flyget hem avgick strax efter midnatt och i brist på bättre saker att fördriva tiden med så åker jag ut till flygplatsen kl 19.

Jag ankommer till Ezezia-flygplatsen strax efter kl 20 på kvällen och incheckningsdiskarna till Turkish Airlines flight TK16 var redan öppna. Business Class kön var tom och jag checkas snabbt och smidigt in av den vänliga agenten. Resterande tre timmar innan avgång spenderas i Star Alliance loungen. Överlag en trevlig och fin lounge, men något snålt utbud av mat och dryck.

Ombordstigningen till TK16 påbörjas en timme innan vår schemalagda avgångstid och väl ombord är vi endast fem personer i Business Class-kabinen på den korta flygningen till Sao Paulo. Trots att kabinen är tom så har jag en säteskamrat på gångsätet och efter stoppet i Sao Paulo flyttar jag från min bokade plats 2A till 5A i den bakre kabinen.

T5N1pUYyT2mjYj39N5Hyjw.jpg

IMG_0587.JPG
Tomt och luftigt ombord i Business Class på Turkish Airlines Boeing 777-300ER.

Vår avgång från Buenos Aires var schemalagd till kl 0005 den 1 januari 2019, men vi avgår före vår tidtabell och lämnar marken kl 2357 på nyårsafton.

Tolvslaget firas med ett glas Champagne och en kort stund efter start serveras en lättare middag i form av laxtartar till förrätt och beef wrap till varmrätt. Samma varmrätt som jag fick på utresan.

09C2EE17-677B-4BC0-9946-268B5838E5D7.jpeg

2DB02809-957D-4250-AF34-020524F58760.jpeg
Middag på TK16 från Buenos Aires till Sao Paulo.


Jag somnar till omedelbart efter middagen och väcks av besättningen strax innan landning i Sao Paulo. Vår avgångstid från Sao Paulo är okristligt tidigt kl 05 på morgonen och min nattsömn är så gott som förstörd. Jag hoppas verkligen att Turkish Airlines trafikerar Buenos Aires som en nonstop destination när de får sina Boeing B787-9 och Airbus A350-900.


02142A8C-233A-43BA-8FD8-D62CD9A0FCCC.jpeg

EF740220-338F-4B51-A1C2-8D923730F4D9.jpeg
Soluppgång strax efter start från Sao Paulo.

Kort efter start serveras frukost, där serveringen inleds med en frukttallrik följt av äggröra med potatis och champinjoner.

EF565D16-255C-473C-A0FF-479236068902.jpeg

FEA2740D-D849-4B88-8447-FFF533D404E3.jpeg
Frukost ombord på TK16 från Sao Paulo till Istanbul.

Efter frukost somnar jag till och vaknar upp i höjd med att vi passerar Sahara. Jag fick sju timmars oavbruten sömn och jag måste ärligt erkänna att Business Class stolen på Turkish Airlines är en av de bästa för att sova i.

82BBAC7D-5A2C-44A8-A5F6-A2135C9B0017.jpeg
Någonstans över Sahara.

99720F94-775E-4591-B990-1D28798D2BE9.jpeg
Solnedgång över Tunisien.

Tre timmar innan landning serveras middag. Valet av förrätt föll på mezzetallriken med muhammara, aubergineröra, ost och kyckling. Därefter serverades varmrätten där valet föll på havsabborren, och slutligen dessert bestående av baklava och chokladfondant. Förrätten var ingen höjdare, men varmrätten och efterrätterna smakade bra.

4043D097-7527-4520-B65D-6D90568A61C6.jpeg

FE1452E9-D255-4FAB-ABDF-B655A56C16BC.jpeg

83509BDE-159C-4975-805B-3AA46FF0A978.jpeg
Middag ombord på TK16 från Sao Paulo till Istanbul.


Ankomst till Istanbul Atatürk Airport sker enligt tidtabell och på nolltid är jag igenom passkontrollen och tillbaka vid hotelldisken. Natten spenderades på Renaissance Polat Hotel och även denna gång blev det inte många timmars sömn då jag totalt förstört min dygnsrytm genom att sova på flygplanet.

Jag är tillbaka på flygplatsen morgonen därpå kl 0700, två timmar innan avgång mot Stockholm. Detta kom att bli min sista flygning från den gamla Atatürk flygplatsen och jag kan ärligt säga att den kommer att bli saknad hos mig. Från incheckningshallen till loungen tar det tre minuter om man använder direktingången, något som endast kan matchas av Lufthansas First Class Terminal.

Efter frukost är det dags att röra sig till gaten. Morgonens flygning till Arlanda har uppgraderats från en Airbus A321 till en Airbus A330-200 från Kingfisher Airlines. Flygplanet har kvar de gamla Business-stolarna från Kingfisher och det var en minst sagt trevlig flygning upp till Stockholm.


3BFEBC4D-67D6-4E9D-B8D0-7DD5268AC8A0.jpeg

F2596406-9080-4E99-8D25-57B339D2DB4E.jpeg

395F1567-4FB7-4C9F-B897-D0EE57CF8D4C.jpeg
Business Class kabinen på denna Airbus A330-200.

F8888372-125C-4B23-A617-A3DC9A3A4D6B.jpeg
Frukosten serveras kort efter start. Som vanligt åt jag endast förrätten

9B5A5DCA-4EFA-4AC7-9A94-0BEE7044F5E3.jpeg
Lugn och behaglig flygning upp till Stockholm.

EB0B935D-544C-4B72-B704-0E7D6E9B0D03.jpeg
Inflygning över Stockholms innerstad.

Efter en behaglig flygning från Istanbul är man tillbaka på svensk mark och med detta så har min resa till Jordens ände kommit till sitt slut.


Stort tack för att ni har läst såhär långt och på återhörande!

Hälsningar
Jonas
 

Mr Basic

Medlem
@Jonas C
Tack för Buenos Aires-rapporten, tar med mig dina tips i höst. :)
Håller helt med dig om att Turkish business-säten (B77W/A333) är bland de absolut bästa att sova i.
 
Återigen tack för en rolig och välskriven reserapport. Kände att jag bla gick i gång på att trosa omkring inne i Recoletakyrkogården, ser inte som ngn annan kyrkogård jag har sett
Missade du tangolektionen när du ändå var där?:cool:;)
 
Toppen