Senaste nytt

Min första reserapport – genom fem länder i Mellanöstern

Alf

Medlem
Trevlig och högst annorlunda rapport med fina och intressanta bilder. Kul att läsa om platserna, skulle däremot aldrig komma på tanken att åka dit däremot.
 

MLE

Medlem
Snygga bilder! Intressant!
Hur känns det att röra sig som västerlänning i ett område som är relativt nära ISIS-kontrollerat område, inget man tänker på just då kanske?
Noterade även, vad som ser ut att vara en gammal tysk MG-42 på andra bilden, längst ner i vänster hörn, tänka sig att de använder dessa vapen fortfarande, men visst, har man inte tillgång till annat så... Hur är det överlag med amerikanska vapen bland "lokalbefolkningen" eller soldaterna, något du lagt märke till?
 

Troy1

Medlem
Snygga bilder! Intressant!
Hur känns det att röra sig som västerlänning i ett område som är relativt nära ISIS-kontrollerat område, inget man tänker på just då kanske?
Noterade även, vad som ser ut att vara en gammal tysk MG-42 på andra bilden, längst ner i vänster hörn, tänka sig att de använder dessa vapen fortfarande, men visst, har man inte tillgång till annat så... Hur är det överlag med amerikanska vapen bland "lokalbefolkningen" eller soldaterna, något du lagt märke till?

För det mesta kändes det relativt tryggt måste jag säga. Just där skulle jag inte tro att jag var ett större mål än någon annan. Det är mycket uppbarrikaderat överallt för skydd mot bilbomber. Jag bodde på ett relativt nytt litet lokalt hotell, då jag tror att säkerheten där är större – läs attentatrisken mindre – än på de stora internationella hotellen.

Angående vapen så är det ändå lite mode i det bland privatpersoner också. Det finns mycket pengar i regionen och även de som gillar flasha med fina vapen.

Men inom militären var de väldigt måna om ett ökat samarbetet med "alliansen", både gällande mer nya vapen och utbildning. Sverige har ju godkänt relativt nyligen att skicka ner militär personal i utbildningssyfte. ISIS vapenstyrka i Mosul området är mycket stark efter de fick Irakiska armén på flykt som lämnade efter sig massa lager (enligt Peshmerga).

Om du är lite vapen intresserad så kan jag visa ett egenförbättrat fordon som de var mycket stolta över.
_TE18893.jpg
 

Johanna

Medlem
Tänkte just fråga om du var vit. När jag var i Irak (Bagdad) så sa dom att det var livsfarligt för vita att vistas ute själva. En man som åkte med oss och var irakier sa att han aldrig skulle gå ut med mig själva. Skulle inte bara riskera mitt eget liv utan också hans.

Reste du själv eller hade du någon med dig?

Fantastiskt reportage. Jag vill se och läsa mer.
 
Stockholm – Erbil (Irak); Zagros Jet.
Ett flygbolag som saknar både check-in online och en vettig hemsida. Men jag har aldrig blivit serverad ett så fantastiskt ris på en flygning tidigare.
Alla menylänkar på flygbolagets hemsida verkar fungera utom en - den som leder till "Passenger rights"... :)

Spännande rapport, verkligen annorlunda!
 

Glenn E

Medlem
Vilket äventyr!
Det låter som man behöver både kontakter på plats samt vara ordentligt påläst innan man bör ge sig ut på något sådant.
Riktigt roligt med en sådan reserapport!
 
Toppen