Senaste nytt

Min första "Go around"

flum

Medlem
Har haft en flygning ARN-LLA där piloten gjorde tre försök innan han gav upp och flög till Skellefteå. Har för mig att även @FF#1 var med på den kärran.
 
Last edited:

lars.dec8

Medlem
på OSD är det rätt ofta dimma på höstkanten och det blir alltid lite go-arounds
Har fått nån uppgift att piloten måste se landningsbanan med 300m kvar annars kan de bli att testa igen (kan nån bekräfta detta?)
Ja, detta nämnde kaptenen på en Malmö Aviation flight en gång när det var dimma på Sturup. Vi fick göra en vända till och dessutom ligga och vänta i ca 20 minuter innan vi landade. 300 meter uppfattade jag som att ser han inte marken på 300 m höjd så får han inte landa.
 

Mikael S

Medlem
Ja, detta nämnde kaptenen på en Malmö Aviation flight en gång när det var dimma på Sturup. Vi fick göra en vända till och dessutom ligga och vänta i ca 20 minuter innan vi landade. 300 meter uppfattade jag som att ser han inte marken på 300 m höjd så får han inte landa.

Beroende på typ av ILS inflygning och flygplanstyp så varierar det lite. Men man pratar normalt runt ca 50-70 meter och sen ner till 0 m. Även sikten på marken är en faktor.
 

Mikael S

Medlem
Ja om marken inte är synlig på 0 meters höjd då är man illa ute.

Sikten på marken måste vara minst 50 meter (eller man ska snarare se banljus/taxiljus som lyser med full effekt 50 meter bort). Landa i nollsikt är inga problem, finns massa hjälpmedel för det. Men för att sen hitta in till gate så finns det inga hjälpmedel mer än lampor att följa.
 

HenrikAI

Medlem
Idag blev det lin första go-around, i Nice. Uppfattade det som att planet före dröjde med att lämna landningsbanan. Skulle uppskatta att vi var ca 10 meter upp (vi hade kommit in över landningsbanan) men det kändes faktiskt inte särskilt läskigt. Kan föreställa mig att det känsla värre om det är kraftiga vindar.
 

Brandten

Medlem
Yes! Äntligen hände det... Min första go-around. Låg på final med Turkish Airlines TK713 (A330) när vi fick gå runt pga "operational reasons". Var mycket trafik på IST idag så misstänker sen runway vacation från kärran innan.
 

Rasmus.H

Medlem
Det är antagligen bara på bc man hoppas få en go-around. Men allt som gör flygningen mer spännande är välkommet :)

Hade en flight med Hong kong airlines för några år sedan och fick en Go around i Beijing efter en turbulent inflygning och extremt hård touchdown. Piloten fick inte kontroll på maskinen och drog på gasen istället. Kabinpersonalen såg skärrad ut och folk skrek i kabinen.
 
Väcker liv i den här 4 år gamla tråden.

Trots mycket flygande så upplevde jag min första "Go around" idag. Anlände i morse med SK966 från Hongkong. Vi var väl ungefär 50 minuter sena och när det inte var många meter kvar innan vi skulle ta mark, så gavs full gas och vi lyfte igen.

Enligt uppgift från cockpit så var det "mycket trafik" som orsakade att vi fick genomgå denna manöver. Då blev vi ytterligare 20 minuter sena.

Jag förstår ändå inte hur detta kan hända? Trafikledningen borde ju inte ge landningstillstånd innan det är säkert att landa. Eller ligger planen ändå förhållandevis tätt att om någon tar ett par sekunder längre tid på sig att komma av banan så rubbas rytmen och sådant här kan hända?
 
Toppen