Senaste nytt

Min första "Go around"

A

Aurora

Guest
Har faktiskt aldrig vart med om att piloten drar på pga avsaknad klarering, om vi (flygledningen) har instruerat att fortsätta då litar dom på vårt omdöme att banan kommer att vara fri i tid. Vi skickar också ibland folk vad som verkar vara rätt tidigt, det beror just på att vi ser redan nu att det här kommer inte att funka, då är det ingen ide att fortsätta ner till ljusen när man vet vid 2 miles att detä ndå inte kommer att gå.

Måtte avbryte landing da et annet fly sto på rullebanen | Nordlys
I dette tilfellet fikk flyget beskjed om å ta go around fra ATC, men mener jeg har hørt om tilfeller hvor kapt'n ser flyg på rullebanen når man er farlig close to minimums - og inte føler det är trygt att landa, derfor avbryter og velger å ta en go around. Kan hende jeg blander hendelser, endog :)
 
A

Aurora

Guest

henke12

Medlem
Det är helt fel. Flyger du VFR måste du följa de klareringar du fått precis lika mycket som om du flyger IFR. Den stora skillnaden är att VFR-trafik inte separeras från annan VFR trafik. IFR-trafik separeras från VFR-trafik och annan IFR-trafik.
@agehall

Ingen av er har riktigt rätt men agehall tycker jag är närmare sanningen.

IFR - Flyger enligt instrument
VFR - Tittar ut och finner sin egen väg

Ungefär så är det.

Men huruvida man är separerad från flygplan och hinder har att göra med i vilket slags luftrum man flyger i.

Enkelt förklarat finns det kontrollerad luft och okontrollerad luft.
I kontrollerad luft "måste" man följa flygledarens klarering/färdtillstånd, där får man även servicen att bli separerad mot hinder/flygplan.

I Okontrollerad luft är det se och synas som gäller. Befälhavaren ansvarar för separation.

Detsamma gäller även tex flygplatser.
Arlanda är en kontrollerad flygplats medan tex Bunge på Gotland eller Borås flygplats är okontrollerade.
 
Last edited:

Kristofer

Medlem
I kontrollerad luft "måste" man följa flygledarens klarering/färdtillstånd, där får man även servicen att bli separerad mot hinder/flygplan.

Nej, VFR-trafik i luftrumsklass C (kontrollerad luft) får inte den servicen och är i dager aldrig separerad från annan VFR-trafik oavsett luftrumsklass. Undantaget är VFR mörker samt i kontrollzon speciell VFR (som får tillämpas när flygsikt eller sikt vid marken är minst 1,5 km under dager, 8 km under mörker samt att molntäckeshöjden inte är lägre än att flygningen kan utföras fritt från moln och med sikt till marken eller vattnet.) Under speciell VFR separeras den trafiken från annan trafik under speciell VFR eller IFR.

Se AIP ENR 1.2


I kontrollerad luft är det se och synas som gäller. Befälhavaren ansvarar för separation.

För VFR gäller "se och synas".


Mitt inlägg var svar på Agehalls "Flyger du under VFR får du väl flyga lite som du själv vill". Du får knappast komma och flyga VFR in i en kontrollzon (CTR), terminalområde (TMA) eller kontrollområde (CTA) "lite som du själv vill" - då krävs en klarering.
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Nu var det några år sedan jag tog mitt cert och med förbehåll om att regelverket inte ändrats under 2014 så är VFR separerat från IFR i C klass medan G klass inte har någon separation alls. Man får flyga "hur som helst"* fast det är VFR så länge man håller sig utanför en kontrollzon/kontrollerad luft.

* Klarering från mark och moln krävs enligt gällande regelverk.

Mer information finns i AIP ENR.
 

henke12

Medlem
Nej, VFR-trafik i luftrumsklass C (kontrollerad luft) får inte den servicen och är i dager aldrig separerad från annan VFR-trafik oavsett luftrumsklass. Undantaget är VFR mörker samt i kontrollzon speciell VFR (som får tillämpas när flygsikt eller sikt vid marken är minst 1,5 km under dager, 8 km under mörker samt att molntäckeshöjden inte är lägre än att flygningen kan utföras fritt från moln och med sikt till marken eller vattnet.) Under speciell VFR separeras den trafiken från annan trafik under speciell VFR eller IFR.

Se AIP ENR 1.2




För VFR gäller "se och synas".


Mitt inlägg var svar på Agehalls "Flyger du under VFR får du väl flyga lite som du själv vill". Du får knappast komma och flyga VFR in i en kontrollzon (CTR), terminalområde (TMA) eller kontrollområde (CTA) "lite som du själv vill" - då krävs en klarering.

Du har så rätt, jag försökte bara förklara väldigt förenklat
 

Lonelyflyer

Medlem
på OSD är det rätt ofta dimma på höstkanten och det blir alltid lite go-arounds
Har fått nån uppgift att piloten måste se landningsbanan med 300m kvar annars kan de bli att testa igen (kan nån bekräfta detta?)
 

mha321

Medlem
på OSD är det rätt ofta dimma på höstkanten och det blir alltid lite go-arounds
Har fått nån uppgift att piloten måste se landningsbanan med 300m kvar annars kan de bli att testa igen (kan nån bekräfta detta?)
Det beror på vilken typ av flygplan det är, och vilken utrustning som finns för instrumentlandning på just den banan.
 
Toppen