Senaste nytt

Min första First

LSH

Medlem
Sådär då är jag tillbaka i Småland efter en riktigt behaglig helg.

Hade som sagt 5 medpassagerare bestående av två spansktalande sällskap med mig på väg hem. Ett av gängen åt frukost när vi lyft (ca 1130) och jag tänkte "vad är det för idioter/barn som väljer sylt och nutella istället för kaviar och oxfilé". De åt istället middag någon timme innan landning, men besättningen hanterade det bra att vi bestämde oss för olika tidszoner och måltidsscheman.

Sov över frukosten på planet och åt i FCL. Trevlig buffé även 0500 på morgonen. Mimosa på årgångschampange är kanske inte helt "kosher" men jag brydde mig inte om att säga "ta någon billigt cava", för det har de knappast.

MUC-ARN var en CRJ900 och jag fick en ganska lång åktur i en Porsche Cayenne. Var först ombord och hälsades med efternamn och fick före-start-kaffe i en riktig mug. Också mina första C-resor med LH i Europa och jag måste säga att servicen är två snäpp bättre än SAS-Plus på motsvarande sträckor. Har dock ingen aning om eventuella prisskillnader.

En lite lustig detalj denna helg-måndag var att det var full fart i guld-loungen på femman men helt öde i loungen på fyran där det annars är "sallad" på vardagar.

Annan matnyttig info kan vara att det inte gick att få tillgång till lounge vid ankomst till MEX. Man tvingas ut genom passkontroll och tillåts förstås inte göra återinträde utan boardingkort.

Då återstår bara att spara ihop till en ny 2-4-1. Har precis skaffat Amex elite och hoppas komma i mål innan nyår.
 

TheDude

Medlem
Hon påstod att det skulle kosta 95k men när jag påpekat att MEX ligger i nordamerikansk sektor korrigerade hon det till 75K. Skatten blev ca 3500kr.
En dum fråga men var ni 2 som reste för 75k EB-poäng var (totalt 150k) eller kan man använda 2-4-1 och halvera kostnaden om man reser själv?
 

LSH

Medlem
En dum fråga men var ni 2 som reste för 75k EB-poäng var (totalt 150k) eller kan man använda 2-4-1 och halvera kostnaden om man reser själv?
Ja, jag åkte ensam och "betalade" 75k. Förstås inte helt optimal användning av kupongen men har man inte poäng så det räcker till att bjuda en polare så kan man göra så.

Kupongen gäller alltså för upp till två personer i upp till två riktningar.
 

LSH

Medlem
En dum fråga men var ni 2 som reste för 75k EB-poäng var (totalt 150k) eller kan man använda 2-4-1 och halvera kostnaden om man reser själv?

Och frågan är inte alls dum eftersom vi (jag inkluderad) envisas med att kalla det en två-för-en-kupong. Amex själva kallar det "halva priset på en resa".
 
  • Gilla
Reactions: Gus

TheDude

Medlem
Och frågan är inte alls dum eftersom vi (jag inkluderad) envisas med att kalla det en två-för-en-kupong. Amex själva kallar det "halva priset på en resa".
Tack! som noob är det bra att ställa frågor, sitter i en sits där min spend räcker utan problem till 2 vouchers men får inte ihop 300k i poäng per år. Kanske läge att "ta hand om sig själv" ibland. :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Brandten

Medlem
Ja, jag åkte ensam och "betalade" 75k. Förstås inte helt optimal användning av kupongen men har man inte poäng så det räcker till att bjuda en polare så kan man göra så.

Kupongen gäller alltså för upp till två personer i upp till två riktningar.
Fast vänta nu.... är inte det samma sak? 75k per person istället för 150k. Då är det väl bra värde (för dig) ändå?

Om inte så har jag nog också missuppfattat kupongen isåfall. Kunde FruBrandten följt med till Tokyo för samma 95k poäng + hennes tax (ca 3000kr ytterligare) eller hade det kostat 95
 

TheDude

Medlem
Fast vänta nu.... är inte det samma sak? 75k per person istället för 150k. Då är det väl bra värde (för dig) ändå?

Om inte så har jag nog också missuppfattat kupongen isåfall. Kunde FruBrandten följt med till Tokyo för samma 95k poäng + hennes tax (ca 3000kr ytterligare) eller hade det kostat 95
När jag skrev 75k per person så tänkte jag totalt 150k, men denna resa kostade 75k totalt för en person (50% rabatt) att jämföra med 150k för 2 personer (från ett o samma EB-konto). Procenten är den samma dvs 50% men när vi kommer "Most of Your Bucket" så är det att föredra att plocka ut 150k till 210k (Hawaii) o resa 2 pers. Men om man om man inte kommer upp 300k - 420k EB-poäng/år så är detta helt klar intressant o en nyhet för mig. Ser inte hur jag skulle få med mig frugan på en 24 timmars till Mexico, dyl. trip är för nördar, planering pågår för en trip på egen hand. I love it :)
 
Last edited:

Najk

Medlem
Fast vänta nu.... är inte det samma sak? 75k per person istället för 150k. Då är det väl bra värde (för dig) ändå?

Om inte så har jag nog också missuppfattat kupongen isåfall. Kunde FruBrandten följt med till Tokyo för samma 95k poäng + hennes tax (ca 3000kr ytterligare) eller hade det kostat 95

Med vouchern gäller antingen halva antalet poäng för en person eller res två personer för antalet poäng för en person.
 
Toppen