Senaste nytt

[Min Blogg] The Flying Viking

lonewolf

Medlem
Vad hände med allt egentligen?

(De allra flesta bloggar blir det pannkaka av...)

Den lever vidare. Har nu tagit studenten och sitter faktiskt just nu och planerar på hur jag kan driva igång den på nytt och få den till succé. Står i valet och kvalet ifall jag ska blogga på svenska eller engelska. Vore även kul att kunna knyta ihop ett samarbete med Businessclass.se (Länkar redan hit från bloggen min) :)

Tar gärna emot feedback, vad ni vill se etc!
 

twiggs

Medlem
Den lever vidare. Har nu tagit studenten och sitter faktiskt just nu och planerar på hur jag kan driva igång den på nytt och få den till succé. Står i valet och kvalet ifall jag ska blogga på svenska eller engelska. Vore även kul att kunna knyta ihop ett samarbete med Businessclass.se (Länkar redan hit från bloggen min) :)

Tar gärna emot feedback, vad ni vill se etc!

Jag skulle inte kalla en blogg levande om du inte skrivit någonting på den på snart 2 månader. :p Besökare tröttnar om det inte kommer minst 3-5 nya inlägg per vecka; annars finns den inte i deras medvetande annat än när man råkar besöka den. Och det är så att det man lever på i bloggbranschen är just dessa som sitter som på nålar efter nya inlägg. Fast tror det blir rätt svårt att få den typen av besökare med din blogg. Det krävs riktigt mycket resande för att du ska få ihop flera inlägg om städer (dessutom ska det vara riktigt hög kvalitet på dessa inlägg om man vill nå ut till en större massa), men om du istället fokuserar på mindre glamorösa ting, som juicebaren i Skycity, den där farligt goda salladen i loungen (finns det någon sådan öht? :p ), kuddarnas storlek på hotell XX i YY, rumsfrukosten som blev champagnefrukost genom att roomservice-personalen varit uppmärksamma på din födelsedag blandat med förfärande inlägg om taxikaoset i Stockholm, SJ:s förseningar blandat med inlägg kring dig som person. Att skriva ett inlägg om Club Carlson som du gjorde någon gång är fullständigt ointressant då det enbart är din tolkning som ska framträda i din blogg. Ingen är intresserad av vad Club Carlson är (eller jo, du kan skriva sådana inlägg om du får betalt per klick givetvis! :D ) utan personer vill veta varför det gör att ditt resande blir sådär vansinnigt mycket bättre för att du har guldstatus. Får du uppgraderingar? Eller en skål med jordnötter på rummet? Eller fick du just ingenting.

Fast inte ens om du gör allt perfekt så tror jag att det går att nå succé på en sådan blogg om man inte är ett gäng som Team BusinessClass är. Jag tror inte mycket att du kommer varken ha råd (tänker på resorna) eller tid att skriva så mycket djupa inlägg som en reseblogg kräver. Du kommer aldrig bli lika rik som Blondinbella vill påskina att hon är, få lika många klick som Anagina eller lika många spaltmetrar som Kissie hur mycket du än försöker. Så räkna inte med det. Tänk istället att bloggen ska tillfredsställa dig på något sätt. Annars kan du lika gärna lägga ner bums!

Nu tror jag bestämt att det räcker med gratis tips från min del. Har en firma att ta hand om här! ;)
 
Jag tycker att twiggs tömde ut ämnet ganska bra och det återstår mest att säga +1 på det. Oavsett vad man har för planer med en blogg, så är enda chansen att få den att lyckas (bedömning är relativt) att man regelbundet skickar upp nya inlägg. Om man går tillbaka ett par gånger utan att sidan uppdaterats, ja då tröttnar man och glömmer bort.

Även bra blogg tar dessutom tid att skriva. Det är inget man gör 10 minuter eller ens en timme i veckan.

Men låt inte oss hindra! Ingen blir gladare (nåja, kanske du) om det går bra! :)
 

Jacob

Medlem
Som grundare av sidan vi skriver på är det förstås lätt för mig att relatera till problematiken. Att starta upp en sida/blogg är enkelt, bara att bestämma namn, struktur, färger och typsnitt, publicera och sen börja skriva. Det är när sidan väl är igång som den svåra delen börjar, att klara av att hålla en kontinuitet under så pass långt tid att sidan fastnar i folks medvetande så de kommer tillbaka och du får den lojalitet jag misstänker att du vill ha.
Det tog ett antal månader av ihärdigt arbete innan jag kände att BC.se var så pass vedertaget att jag skulle kunna vara borta från sidan några dagar utan att alla besökare skulle vara försvunna när jag kom tillbaka.

Jag tycker dock du skriver bra, tar snygga bilder och entusiasmen och viljan är det definitivt inget fel på. Varför inte hålla ditt skrivande här på BC.se istället? Du kommer aldrig själv kunna jobba upp de besökssiffror vi har.
Om du är intresserad är jag öppen för att ta en enskild diskussion hur man skulle kunna lägga upp det.
 

lonewolf

Medlem
Som grundare av sidan vi skriver på är det förstås lätt för mig att relatera till problematiken. Att starta upp en sida/blogg är enkelt, bara att bestämma namn, struktur, färger och typsnitt, publicera och sen börja skriva. Det är när sidan väl är igång som den svåra delen börjar, att klara av att hålla en kontinuitet under så pass långt tid att sidan fastnar i folks medvetande så de kommer tillbaka och du får den lojalitet jag misstänker att du vill ha.
Det tog ett antal månader av ihärdigt arbete innan jag kände att BC.se var så pass vedertaget att jag skulle kunna vara borta från sidan några dagar utan att alla besökare skulle vara försvunna när jag kom tillbaka.

Jag tycker dock du skriver bra, tar snygga bilder och entusiasmen och viljan är det definitivt inget fel på. Varför inte hålla ditt skrivande här på BC.se istället? Du kommer aldrig själv kunna jobba upp de besökssiffror vi har.
Om du är intresserad är jag öppen för att ta en enskild diskussion hur man skulle kunna lägga upp det.

Jag tar gärna en diskussion! PM till mig! :)
 
Senaste konferensen jag talade på hade vi en paneldiskussion på temat bekännelser av författare (Oh the joy of being an author). Här känner jag att vi snart kan ha "Confessions of a blogger/internet author". :eek:


PS: I min värld skulle jag PMa Jacob istället för tvärtom...
 
Toppen