Senaste nytt

Miljösamvete?

A380*G

Medlem
nåja, lite haltande är det väl allt.....om tillräckligt många väljer andra alternativ (där så är möjligt genom video-länk, skippad semesterresa eller vad det nu månne vara) så kommer planet inte att behöva gå.

......håller dock med om att det finns klart värre saker för mänskligheten :)

Nu tar du en del av mitt citat ur sitt sammanhang. Jag sa att jag som individ inte bryr mig eftersom jag ensam inte gör någon skillnad. Om du citerar gör det korrekt utan en uppenbart felvinkling.
 

GillBates

Medlem
Min tanke var inte att felvinkla, sorry för det, min poäng var att miljöproblemet (om man nu tycker flyget bidrar till detta) är något som alla på sina små sätt måste bidra till.
 

Morgan

Medlem
För mig är resmålet målet med resan och sen kan man se till att ha en bra upplevelse dit. Men med detta sagt så ser jag till att alla resor jag gör är "nödvändiga", inte i första hand av miljöskäl utan av tidsskäl - varför slösa bort en dag på att åka till Frankfurt och tillbaka om det går lika bra med en videokonferens?

När det gäller miljön är den enda rimliga lösningen att beskatta flygbränsle på samma sätt som allt annat fordonsbränsle. Inte rimligt att man om man åker bil Stockholm-Skåne betalar betydligt mer i miljöskatter än om man flyger, trots att miljöpåverkan är jämförbar.

Att genomföra detta inom åtminstone EU borde väl inte vara så svårt?
 
Miljöfrågor är alltid komplicerade och inte alltid helt enkelt att förstå sig på. Allt är en gråzon där inga enkla svar finns.

Jag försöker miljökompensera de flesta resor jag gör för jag anser att det är en bra sak, oavsett om det hjälper eller inte. Om fler gör det kommer det i alla fall inte skada.

Själv jobbar jag inom miljöbranschen och där det krävs att jag på plats i andra länder visar vad det innebär. Jag skulle inte kunna sprida denna teknologi utan att resa, så utsläpp är oundvikligt för att förbättra miljön på andra områden. Och i detta fall kan jag garanterat säga att nyttan överstiger nackdelen.

Jag är också av den åsikten att utbyte mellan länder och kulturer automatiskt driver på miljöförbättrande åtgärder på sikt. Turism driver på miljö åtgärder därför att turister inte vill resa till skitiga städer. Tex, skaffade vissa städer i Grekland inte reningsverk för avloppet innan turisterna tyckte det var äckligt att bada i samma vatten som folk sket i, då gick det fort!

Om folk slutar resa kommer utvecklingen på ny flygteknik att stanna upp. Om priserna på bränsle subventioneras kommer utvecklingen av snåla flygmotorer att sakta av. Om vi slutar turista så kommer länderna som behöver turism inte att kunna utveckla sin miljöinfrastruktur, osv.

Även om det finns rötägg (både personer och företag) så tror jag personligen att resande, flygande, kultur utbyte, affärs utbyte på det stora hela är en positiv sak som gynnar världen i längden.
 

Xilan

Medlem
Intressant ämne. Någon påpekade att det inte är troligt att människan påverkar klimatet genom utsläpp av CO2. Jag är inte insatt mer än någon annan, men jag tror för egen del att vi visst påverkar klimatet. Oavsett vad så känns det rimligt att försöka dra ner på utsläppen.

Eftersom jag inte in första hand vill dra ner på flygresandet överhuvudtaget gör jag en rad andra saker istället.
* Undviker bilen i de fall när jag kan cykla eller gå istället. (hälften av alla Sveriges bilresor lär vara kortare än 5 km)
* Väljer ibland vegetariskt mat. (jag är inte beredd att bli helvegetarian, men att då och då välja vegetariskt istf kött är både nyttigt och klimatsmart)
* Väljer svenskodlat och svenskproducerat. (se upp med exempelvis ICAs egna varor som ofta är från Tyskland eller Holland. Varför köpa ICAs vetemjöl som åkt lastbil från Tyskland när jag kan köpa närodlat?)
* Röstar inte på partier som vill avveckla kärnkraften. (kärnkraft är naturligtvis inte det bästa, men bättre än kolkraft som jag ser det)
* Reser kollektivt när det är praktiskt möjligt (dvs. även reguljärflyg)
 

olsson

Medlem
Ger väl ganska blanka fan i det rent privat. Däremot har jag sådant jobb så jag kan kalla mig miljömedveten och duktig eftersom miljömedvedenhet är ett stort fokus för företaget och dess kunder. Fast i slutändan är det väl pengarna som ska sparas, bränsleförbrukning etc.

Edit: Jag kom på att jag en gång valt något larvigt som miljömärkt el eller vad det var. Jag ville ha el från vindsnurror i alla fall. Nu är jag glad norrbo, måste teckna ett nytt elabb strax. Får se vad det hamnar. Försöker av lite andra skäl inte äta för mycket rött kött och lite sådana småting. Käka lite fisk får mig att känna mig riktigt duktig och nyttig :p
 

Johan_G

Medlem
Så länge man inte åker privatjet måste ju flyg räknas som kollektivt resande och det ska ju tydligen vara bra för miljön. Så med tanke på att min bil inte är speciellt bränslesnål är det ju bra att jag klimatkompenserar med lite flygresor ibland ;)
 

rob74

Medlem
Äger ingen bil att "nöjesåka" i... :) Står det en bil på parkeringen så är det såååå lätt att ta den istf att gå den i princip obetydliga sträckan till jobbet.
De gånger jag behöver det är mest i jobbet och då har vi bilar till hands eller hyr.
I övrigt gäller flyg, tåg, och buss.
 
Toppen