Senaste nytt

Mileage Run med SAS till Chania - varning!

Agö

Medlem
I vårt fall...

1. ...var vi incheckade...
2. ...hade vi boardingkort, dels utskrivet, dels på app...
3. ...var vi vid säkerhetskontrollen i synnerligen god tid (30 min före boarding)
4. ...letade vi, efter att ha blivit nekade tillträde till airside (OBS. vi fick alltså inte komma igenom), aktivt efter incheckningsdisk...
5. ...fanns ingen anledning att tro att vi inte var ordentligt incheckade och att vi därmed inte skulle kunna använda oss av boardingkorten (jfr. information på SAS hemsida).

Jag tror att vi hade haft ett bra case.
 

jumbooze

Medlem
I vårt fall... 1. ...var vi incheckade... 2. ...hade vi boardingkort, dels utskrivet, dels på app... 3. ...var vi vid säkerhetskontrollen i synnerligen god tid (30 min före boarding) 4. ...letade vi, efter att ha blivit nekade tillträde till airside (OBS. vi fick alltså inte komma igenom), aktivt efter incheckningsdisk... 5. ...fanns ingen anledning att tro att vi inte var ordentligt incheckade och att vi därmed inte skulle kunna använda oss av boardingkorten (jfr. information på SAS hemsida). Jag tror att vi hade haft ett bra case.
Plus att ni kanske känner en advokat eller två som kan driva fallet?
 

jth

Medlem
Det är ju egentligen ingen skillnad på en "mileage run" och en vanligt transfer, MCT-kravet är ju identisk i bägge fallen. Så man undrar ju hur folk som transiterar klarar sig normalt. Det enkla svaret på den frågan är nog att man INTE förväntas transitera vid dessa typer av charterflygplatser t ex Rhodos, normalt, så därför har de t ex inte moderna system som normalt klarar av boardingkort utskriva online exempelvis. Man får ju tänka på mycket hänt bara de senaste åren med lågprisflyg och dyl, innan dess var det i princip bara med charter som man kunde flyga direkt till Kreta, Rhodos, Santorini mfl från Sverige.
MCT-siffran är antagligen bara en chimär som är satt godtyckligt utan en tanke på vad som egentligen krävs. Oavsett detta, så har man ju följt gällande regler och därför kan man ju kräva att flygbolaget löser situationen åt en.
 

Carl

Medlem
Tack Agehall för ett tydligt svar på min fråga. Ännu en gång har jag lärt mig något genom Businessclass.se :)
 

LMH

Medlem
Eftersom jag hittade denna tråd först nu och redan är inbokad på MR till Thessaloniki om en vecka, så undrar jag försynt om man kan få lite tips på hur man snabbast möjligt skall få tag på ett boardingkort efter landning. Det bästa vore naturligtvis en karta med stationer (typ A) Spring ut genom dörren. B) Hitta incheckningsdisken 40m från Burger King, C) Spring in genom FT som är till vänster om security...) :) Har ingen lust att prova EU261/2004 om jag skall vara ärlig..
 

palmen

Moderator
Eftersom jag hittade denna tråd först nu och redan är inbokad på MR till Thessaloniki om en vecka, så undrar jag försynt om man kan få lite tips på hur man snabbast möjligt skall få tag på ett boardingkort efter landning. Det bästa vore naturligtvis en karta med stationer (typ A) Spring ut genom dörren. B) Hitta incheckningsdisken 40m från Burger King, C) Spring in genom FT som är till vänster om security...) :) Har ingen lust att prova EU261/2004 om jag skall vara ärlig..
Får man inte allt på samma boardingkort? Det har jag fått på alla tidigare MR, bland annat till Athen.
 
  • Gilla
Reactions: LMH

xmit

Medlem
Eftersom jag hittade denna tråd först nu och redan är inbokad på MR till Thessaloniki om en vecka, så undrar jag försynt om man kan få lite tips på hur man snabbast möjligt skall få tag på ett boardingkort efter landning. Det bästa vore naturligtvis en karta med stationer (typ A) Spring ut genom dörren. B) Hitta incheckningsdisken 40m från Burger King, C) Spring in genom FT som är till vänster om security...) :) Har ingen lust att prova EU261/2004 om jag skall vara ärlig..

För chania:
A: Ta dig ut från flygplatsen

B: Försök ta dig genom säkerhetskontrollen med ett giltigt. boardingkort från CPH - Och misslyckas

C: Försök hitta rätt incheckningsdisk genom att läsa på tavlor/skyltar och genom att fråga flygplatspersonal - Misslyckas

D: Låt @Agö genom en "slump" till sist hitta rätt

E: Övertyga personalen i rätt disk att hjälpa dig direkt då du inte har tid att köa i 30min. - Lyckas

F: Återvänd till säkerhetskontrollen igen 10 min innan "boarding time" och få ditt namn uppropat som final call...

G: Klara dig genom säkerhetskontroll och sedan gate för att komma med bussen ut till planet.

H: Flyg hem igen


För Thessaloniki, ingen aning men förhoppningsvis lättare...
 
Toppen