Senaste nytt

Mileage Run med SAS till Chania - varning!

famhanssons

Medlem
Intressant läsning.

Flickvännen var nyligen nere i Grekland, men då Rhodos. Även där hade dem enorma problem med incheckningen och var på håret att dem klarade planet.

Tror att det snarare har med att det är en charter destination än Grekland. Har gjort några MR till Athen o det har funkat klockrent
 

Agö

Medlem
Tror att det snarare har med att det är en charter destination än Grekland. Har gjort några MR till Athen o det har funkat klockrent

Ja, fast då ska det klart framgå. OM man som jag kan checka in ut och hem, såväl via app som på automat, förväntar man sig att det fungerar. Att det dessutom inte finns någon incheckningsdisk och ingen som känner till det är än värre. Nåväl, mail har nu skickats till SAS om detta.
 

Homer

Medlem
Fler budord, inga MRs till Chania eller Tel Aviv (lika bra att varna för det sistnämnda utifall att någon skulle få för sig att prova)
 

Agö

Medlem
Har gjort lite ytterligare efterforskningar och dök på följande användbara information för MR inom Europa.

Enligt källan går det inte att checka in online (och då antar jag att det inte heller går att använda app eller boardingkort utskriven på ARN/OSL/CPH) på resor från nedanstående orter. Det hänvisas till incheckning på flygplatsen vilket kan göra det besvärligt med en MR till destinationerna. Jag noterar dock att Chania, Rhodos och Thessaloniki som tagits upp i tråden inte står med i förteckningen...

Alanya

Bukarest

Bastia

Cagliari

Dubrovnik

Faro

Larnaca

Lissabon

Malta

Napoli

Olbia

Palermo

Pisa

Pula
 

Dr. Miles

Expert
Lanzarote (ACE) är en SAS charter destination men det gick inte heller checka in online och det fanns inte check-in automat heller.
 

Fredro

Medlem
Om man ska till Tel Aviv så får man räkna med att det tar lång tid och många random checks. På hemresan fick jag visa mitt pass minst sex gånger.
 

Carl

Medlem
Men vad säger EU261/2004 om man kommer försent till gaten? Det är väl ändå ditt ansvar som resenär att bege dig till säkerhetskontrollen i god tid så att du är vid gaten innan den stänger. Rätt eller fel?
 

agehall

Medlem
EU261/2004 säger inget om att ta sig till gate. Det pratas om att checka in i tid, vilket var uppfyllt i detta fall. Att sedan den lokala flygplatsen hittar på egna regler om att man måste ha ett "lokalt" boardingkort är något som de får stå för. MCT ska ju ta hänsyn till sådana här saker och om det inte är gjort, så är det inte passagerarens ansvar.

Därmed inte sagt att man kan gå runt och drälla och sedan claima ersättning för att man missat planet, men om det verkligen inte går att hinna så har man EU261/2004 att falla tillbaka på.
 
Toppen