Senaste nytt

Milano - önskar tips kring det mesta

Palazzi

Medlem
Vad rekommenderar ni för transfer mellan Malpensa och centrala Milano? Mest prisvärt? Snabbast? Mest frekvent?

Malpensa Express-tåget är det enda vettiga. Det är låångt mellan centrum och Malpensa och bussen kostar bara aningen mindre än tåget. Oavsett vilket av valen du tar så hamnar du på centralstationen i Milano (inte riktigt mitt i centrum).

Tåget tar hela 52min och kostar 90-100SEK. Det är inget lokaltåg, utan en dedikerad linje.....med andra ord lite fräschare än standard italienskt tåg.

Till den som vill förenkla sitt resande förespråkar jag normalt alltid LIN i Milano. Lokalbussen direkt till Duomen (mitt i centrum) kostar 12SEK och tar 20min. Tyvärr blir alternativen till Linate allt färre, och SWISS flyger t.e.x. inte alls dit.
 

nota bene

Medlem
I helgen flög vi till LIN - det spar åtminstone en timme. Taxi LIN-centrum är 15-20 EUR och tar ca 10-15 min.

Vad gäller Malpensa kostar taxi ca 80 EUR och är inget bra alternativ - expresståget var det enda som såg vettigt ut. Från stationen går att gå på ca 10-15 min till Doumo om man så önskar.
 

Palazzi

Medlem
Från stationen går att gå på ca 10-15 min till Doumo om man så önskar.

Tar normalt lite längre tid i realiteten. Jag rekommenderar inte promenaden under sommaren med 35-40C i den kokande kitteln (Milano).

Se också till att inte gå fel.. Raka vägen längs huvudgatan, och du har Duomen på vänster hand. Många viker av för tidigt, i tron om att man redan passerat allt.

Linate är perfekt för delad taxi. Om man är själv är det bästa om man tar lokalbuss X70-72 in till centrum, med slutdestination "Duomo" för 1.50€. Den som vill till centralstationen betalar 5€ för Starfly's shuttlebuss.

När det gäller Malpensa förundras jag alltid över att det uppenbarligen finns de som tar bussen in till centrum....
 

nota bene

Medlem
Tar normalt lite längre tid i realiteten. Jag rekommenderar inte promenaden under sommaren med 35-40C i den kokande kitteln (Milano).

Se också till att inte gå fel.. Raka vägen längs huvudgatan, och du har Duomen på vänster hand. Många viker av för tidigt, i tron om att man redan passerat allt.

Linate är perfekt för delad taxi. Om man är själv är det bästa om man tar lokalbuss X70-72 in till centrum, med slutdestination "Duomo" för 1.50€. Den som vill till centralstationen betalar 5€ för Starfly's shuttlebuss.

När det gäller Malpensa förundras jag alltid över att det uppenbarligen finns de som tar bussen in till centrum....

Nej, det är klart skillnad vid 40 grader och sol. Även om jag verkar ha anpassat mig denna sommar - gick för det mesta klädd i kostym vid 30 grader och sol! T.o.m. i Thailand 30-35 grader med den luftfuktigheten blev det kostym åtminstone två dagar.

En rekommendation är att plocka upp en turistkarta redan på flygplatsen - finns gratis överallt (iaf på LIN, men antar att det är samma på Malpensa). Tunnelbanan är ett bra transportmedel (och billigt €8.25 för tvådagarskort), men det är vackert att gå.

Ja, förstår aldrig heller varför någon tar coach från Heathrow/Gatwick/Stansted, spar typ 5-10 pund och slösar bort en timme av ens liv på en trång och eländig buss...
 
Som Palazzi redan nämnt kan jag bara styrka att tåget är det enda rätta från MXP.
När jag åkte den rutten var det fina och fräscha tvåvåningståg. :)
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
När det gäller Malpensa förundras jag alltid över att det uppenbarligen finns de som tar bussen in till centrum....

Skyldig till att ha tagit bussen här, men jag skyller på deras turistinfo, jag frågade hur jag kom till tågstationen snabbast och de svarade bussen.
Så de måste få provision på bussbiljetter....
 

Palazzi

Medlem
Skyldig till att ha tagit bussen här, men jag skyller på deras turistinfo, jag frågade hur jag kom till tågstationen snabbast och de svarade bussen.
Så de måste få provision på bussbiljetter....

Ja, de får dem garanterat. Utanför centralstationen försöker de närmast tvinga in en i bussen. Tycker synd om de stackars turisterna som inte kan/vågar säga ifrån. Tror det skiljer 20-30kr i biljettpris mellan buss och "snabbtåg".

Man har ju garanterat gått på liknande grejer i andra länder när man frågat turistbyrån om det bästa alternativet :p Lyckligt ovetande hittils dock :)
 

Ritz

Medlem
Jag är absolut ingen Milano-expert, men gillar området Brera. Känns premium, artsy och mysigt. Fina små krogar, affärer och gallerier.
 

Najk

Medlem
Till och från Malpensa är tåget det enda rätta, kostar 10€ enkel.
Till och från Linate är buss smidigt X73 alt. 73 kostar 1,5€ enkel.
 

OliT

Medlem
Jag lyfter den här tråden då jag och tjejen ska till Milano över lucia. Jag förstår att staden kan vara lite dimmig och jäklig i december, men det blir skönt att komma bort en sväng oavsett. Vi bor på Radisson Blu i Bovisa, jag har förstått att det inte är det roligaste området, men att det är nära till spårvagn in till stan. Finns det något som inte bör missas? Vi landar vid lunch på fredagen den 13:e och åker hem på söndag eftermiddag, båda gångerna från Linate.
 
Toppen