Senaste nytt

Michelinrestauranger som inte kostar en förmögenhet

Jonas C

Medlem
Att många gillar att äta på Michelinrestauranger här är ingen myt. Men många kanske inte har råd eller vill betala 2000kr för en middag på en av de bättre restaurangerna. Tack och lov erbjuder många Michelinrestauranger prisvärda lunchmenyer som kan kosta så lite som en bråkdel av vad ordinarie middagsmeny kostar. Ett bra alternativ för den som testa restaurangerna utan att bränna ett stort hål i plånboken.

Jag tänkte därför starta denna tråd där ni kan lämna tips och rekommendationer på Michelinrestauranger som erbjuder prisvärda menyer.


@Martin Björnström får gärna lägga in en wikipost i tråden
 

Jonas C

Medlem
Nakajima * , Shinjuku Tokyo erbjuder världens billigaste Michelinlunch för JPY 800 (cirka 55 SEK). På lunchmenyn serveras enbart sardiner som antingen kan fås som tempura, sashimi, grillade med sås eller i gryta. Inga reservationer kan göras på lunch, så man bör se till att vara där några minuter innan öppningstid kl 11.30.

L'atelier de Joel Robuchon ** , Roppongi, Tokyo erbjuder prisvärda lunchmenyer. Tasting Menu för JPY 6800 och Menu du Jour för 4200. Tyvärr tycks deras Menu la Broche för JPY 2000 ha försvunnit, vilket var den överlägset mest prisvärda.
 

Jonas C

Medlem
Så gott som alla Michelinrestauranger i London och New York har fantastiska luncherbjudanden. T.ex. min favorit Nougatine @ Jean Georges (*) 3 rätter för $38.

Här i Sverige har Koka 3 rätter för mycket överkomliga 480:-
Intressant. Jo jag har noterat att det brukar finnas rätt överkomliga lunchpriser på många restauranger i London. Synd att jag inte visste om detta tidigare, under min resa till New York förra sommaren. Hade gärna betat av några stjärnor där, utan att spräcka resebudgeten. The Red Rooster i Harlem har lunch för rimliga summor noterade jag också, men de har väl inte fått någon stjärna än? Om det ens är på tapeten.
 

Jakob K

Medlem
Jo men frågan är ju vad man får för pengarna. Är en lunchmeny värd "en resa i sig" eller ens en "omväg" för att använda guidens egna ord?

OM så är fallet så är det ju kanon! Jag har tidigare inte ens tänkt tanken lunch och michelin i samma mening. Sen måste man ju fundera hur en potentiell norsk michelinkrog skulle hantera lunchmenyn? Är det lyxmackor då eller? :rolleyes:
 

Agö

Medlem
Jo men frågan är ju vad man får för pengarna. Är en lunchmeny värd "en resa i sig" eller ens en "omväg" för att använda guidens egna ord?

OM så är fallet så är det ju kanon! Jag har tidigare inte ens tänkt tanken lunch och michelin i samma mening. Sen måste man ju fundera hur en potentiell norsk michelinkrog skulle hantera lunchmenyn? Är det lyxmackor då eller? :rolleyes:
Ja, det är mitt absoluta intryck. Det slarvas absolut inte på lunchen. Samma personal, samma menysättare osv. Ett utmärkt sätt för en resto att marknadsföra sig till en viss målgrupp med förhoppningen om att de återkommer och går all in på en avsmakningsmeny.

Det fina med lunchmenyerna är också att de är anpassade tidsmässigt. Det går med andra ord att äta tre rätter på en timme. Jag åt nyligen en mycket prisvärt lunchmeny på enstjärniga Marchal i Köpenhamn och frågade just om detta. Inga som helst problem.
 

Homer

Medlem
Lunch är väl bra stalltips nästan vartsomhelst, Naha i Chicago häromdagen 3 rätter för $26.

Svårare att hitta de som är öppna på söndag och måndag, i vissa länder i alla fall :rolleyes:
 

Jonas C

Medlem
Jo men frågan är ju vad man får för pengarna. Är en lunchmeny värd "en resa i sig" eller ens en "omväg" för att använda guidens egna ord?

OM så är fallet så är det ju kanon! Jag har tidigare inte ens tänkt tanken lunch och michelin i samma mening. Sen måste man ju fundera hur en potentiell norsk michelinkrog skulle hantera lunchmenyn? Är det lyxmackor då eller? :rolleyes:

Att göra en speciell resa enbart i syfte för att äta lunch på en Michelinrestaurang låter nog ganska korkat i mina öron med, såvida inte restaurangen i fråga erbjuder en lika omfattande meny på lunch som på middag (exempelvis Noma). Däremot kan lunch vara bra om man råkar befinna sig i en större storstad och vill beta av några Michelinstjärnor utan att låta kostnaden gå överstyr. Sen håller jag även med @Agö om att lunchen på många sätt kan agera som marknadsföring för restaurangen, där man vill försöka locka tillbaka kunden för en mer omfattande middag (och gärna i sällskap av folk). För min del som inte har möjligheten att bränna 3000+ kr för en avsmakningsmeny med tillhörande vinpaket, så känns en lunchmeny för ett par hundralappar betydligt mer överkomligt :)
 
Toppen