Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

possum

Medlem
Inser nu plötsligt..
Jag har en plåt bokad PVG-SZX-HKG-SIN-SGN-KUL-PVG och den sista sträckan med MAS. Visst är det så att man tänker en extra gång då man har en bokning med samma flygbolag som kraschar, framför allt inom samma område man själv är.

(Glad att mitt nick fungerar igen, det har det inte gjort på två veckor)

Jag har flugit MAS ett antal gånger mellan asien och europa samt till USA. Planen har varit fräscha och personalen förtroendeingivande. Vi får väl vänta och se vilken orsak som ligger bakom denna tragiska händelse innan vi drar några vidare slutsatser.
 

MLE

Medlem
Just av den anledningen så finns det nog tyvärr bara ett scenario för hur flighten slutade, tyvärr.

Hur djupt är vattnet där nere? Ska vi vänta oss en ny AF447-skatt-sökning eller kommer de att på rimlig tid kunna hitta vraket? Det är ju trots allt ganska viktigt att hitta vad som nu finns kvar så att vi får reda på orsaken till denna tragiska händelse.
Har det fallit ner där det sägs, dvs kring Thailandviken, borde det inte vara några större problem sett till djupet. Vissar menar ju på att det möjligtvis skett en fuel dump eftersom vattnet rör sig så pass sakta att bränslet/olja inte borde ha kunnat sprida sig över ett så stort område som det gjort.

"The Gulf of Thailand is relatively shallow: its mean depth is 45 m, and the maximum depth only 80 m. This makes water exchange slow..."
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Har det fallit ner där det sägs, dvs kring Thailandviken, borde det inte vara några större problem sett till djupet. Vissar menar ju på att det möjligtvis skett en fuel dump eftersom vattnet rör sig så pass sakta att bränslet/olja inte borde ha kunnat sprida sig över ett så stort område som det gjort.

"The Gulf of Thailand is relatively shallow: its mean depth is 45 m, and the maximum depth only 80 m. This makes water exchange slow..."

Bathymetry Data Viewer | ngdc.noaa.gov

:)
 

fcx

Medlem
Att det fanns en person ombord med falskt pass hade man kunna förbise, det är nog trots allt vanligare än vi kan tro. Men att det var två personer är ju onekligen suspekt.

Det är väl fullt möjligt att dessa två reste i sällskap.

För övrigt så finns det ganska många (otrevliga) sätt som ett flygplan kan gå från 10000 till 0 meter utan möjlighet att meddela sig till marken, utan att någon brott är inblandat.
 

Alx

Medlem
Jag hoppas verkligen att ingen här på forumet eller någon vi känner var med ombord. Mina tankar går till alla de familjer som har förlorat sina nära och kära. :(
 

Traveller

Medlem
Rapport från Kina om det försvunna planet.

Det verkar nu som att man är ganska säker på att det är ett attentat. Det finns totalt fyra personer som utreds inkluderat de som hade stulna pass. Man säger att man har bilder på de personer som man misstänker.

Om någon av er känner någon från Freescale i Asien finns det en chans att någon ni känner var med ombord. 20 personer från företaget säger dom var med. Jag har kollat Freescales hemsida och där finns ännu inga uppgifter om detta.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Det som jag tycker är lite konstigt med de stulna passen, skall det inte vara Visum in till Kina,jag är nog korkad och naiv borde det inte ha uppdagas vid Visum ansökningen?
 

SFC

Medlem
De två med stulna pass hade biljett vidare från Kina till Europa, dvs inget behov av visum.
 

Kricka

Medlem
Skrämmande ! Lite OT är att en del svenskar "säljer" sina pass. Man vet aldrig
vad passet sedan kommer att användas i för syfte men oftast handlar det om
människosmuggling. Har sett exempel på personer som "förlorar" sitt pass
fyra gånger per år.
Lite naivt är våra myndigheters svar att höja priset andra eller tredje gången
man tappar sitt pass. Resultatet blir väl bara att priset stiger något i "användar-
ledet" ?
 

AABack2ARN

Medlem
Otroligt tragiskt! Och lite otäckt detta med passen.

Det ena passet har uppenbarligen varit borta i två år. Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut med APIS-kontroller på en resa mellan Malaysia och Kina - men de som är kritiska mot all information som fylls i vid bokningar etc. får ju vatten på sin kvarn att just det momenten inte stärker säkerheten speciellt mycket.
 
Toppen