MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Diskussion i 'Oneworld' startad av Ozz, 8 Mars 2014.

  1. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Visst får man ha farligt gods på färjor. Bland annat fraktas radioaktivt material mellan Tyskland och Sverige på just passagerarfärjor.
     
  2. nilsson

    nilsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    En bild som visar de tidigare inmarsat-pingen.
     
  3. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du har delvis rätt, det beror naturligtvis på vilken klassning det har. Vissa klasser får inte gå på passagerarfartyg och vissa får, beroende på hur det packas och lastas. Det är en hel vetenskap. Jag tror du får problem om du försöker skicka radioaktivt avfall från Ringhals med ett passagerarfartyg. Du får också skicka vissa klasser av farligt gods med flyg och det är den delen jag ifrågasätter. Men detta är utanför tråden så det där med vad som får skickas på passagerarfartyg får vi ta på något annat forum.
     
    1 person likes this.
  4. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Är ju amatör på att tolka pingar, men detta bör väl visa att planet har varit i rörelse fram till 8.11 minst.
     
  5. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    OT men det var inte batterier som orsakade ValuJet det var oxygen flaskor som lastats ombord, odeklarerat ValuJet Flight 592 - Wikipedia, the free encyclopedia

    Lithium batterier är helt klart ett dilemma, men fraktas väldigt frekvent hos de flesta flygbolag, måste ju dock deklareras korrekt av avsändaren. i min mening som jobbar i fraktbranschen är dolt (odeklarerat farligt gods en större fara). Samtidigt tror inte jag MH 370 skulle ha havererat/försvunnit så snabbt vid ex brand i lastrum.
     
  6. Marcus_R

    Marcus_R Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
  7. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Tydligen har man vågat säga detta, att planet störtat i Indiska Oceanen, genom nya data/beräkningar från INMARSAT som har lyckats plotta kursen. Kombinerat med satellitbilderna på misstänkta vrakdelar. Några fysiska vrakdelar har man fortfarande inte fiskat upp. Indiska oceanen är ca 4000 m djup här. Pingen från svarta lådan har en räckvidd på ca 3000 m under vatten. Vilket innebär att man planerar att söka med sonar på ca 2000 m djup och behöver vara ganska nära får att få napp. Med tanke på att eventuella vrakdelar drivit i snart 3 veckor gör det hela inte lättare att hitta vrakplatsen. Som jämförelse, Air France planet var försvunnet i 280 sekunder. Man undrar verkligen vad som hänt?
     
    Last edited: 24 Mars 2014
  8. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nu beror väl räckvidden mångt och mycket på vilken spaningsutrustning man har att tillgå, samt externa faktorer såsom sjögång och i viss mån fartygstrafik i området.
     
    Last edited: 24 Mars 2014
  9. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag kan finna räcker Underwater Locator Beacon (ULB) ping på 37.5 kHz mellan 14.000 och 20.000 fot (4.000 m - 6.000 m). Ljud med denna våglängd har längre räckvidd under vatten än ovan ytan, däremot studsar mycket ljud mot ytan och ned igen. Det som krävs är att man sänker ned sonar under ytan, och det räcker med att den är under ytan, behöver ej sänkas långt ned. Det är faktiskt enklare att hitta pinget i Indiska Oceanen på 4.000 meters ljud än på 100 m ljud i Östersjön, ty Östersjön har olika vattenlager med olika salthalt som gör att pinget studsar ned igen, vid saltsprånget.
    Navy prepares black box locator to search for missing Malaysia Airlines flight | WTKR.com
    Underwater acoustics - Wikipedia, the free encyclopedia
    Inflöden till Östersjön - Havsmiljöinstitutet, Havsmiljöinstitutet
     
    2 personer gillar detta.
  10. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nja, studsar väl inte, däremot kan vattentemperaturen, framförallt på våren i östersjön orsaka ljudhastighetsegenskaper som gör att ljudet "böjer" ner mot botten. Men nu kanske det blir lite väl tekniskt för detta forum :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×