Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

lnixon

Medlem
Vart hamnar man då? Jo efter ca 2000 nm når man södra delen av ögruppen Maldiverna. Borde ta ca 5-6 tim att nå Maldiverna efter man lagt om kursen mot Langkawi.
Jag vill inte heller spekulera, och som påpekats kan man med den information som finns allmänt tillgänglig snickra ihop ett antal mer eller mindre trovärdiga teorier. Notera dock att i originalkällan till påståendet om att ett plan siktats över en ö i Maldiverna http://www.haveeru.com.mv/news/54062 beskrivs det att planet i så fall fullständigt hade bytt riktning:
Eyewitnesses from the Kuda Huvadhoo concurred that the aeroplane was travelling North to South-East, towards the Southern tip of the Maldives – Addu. They also noted the incredibly loud noise that the flight made when it flew over the island.

Jämför väderstrecken med:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Kort sagt: jag får inte ihop det. Men å andra sidan får jag inte ihop att ett flygplan försvinner spårlöst heller...
 
Last edited:

henrik l

Medlem
För att summera kortfattat. Vad tror vi oss säkert veta till dags dato? Planet har gjort en skarp vänstersväng rikting LGK, ingen mera kontakt med planet strax före svängen, sedan har pingar uppfattas vid X-tillfällen och ett antal timmar efter sista kontakt och man har baserat på satelitposition uppsakttat varifrån pingarna kan ha kommit. Något mera att tillägga:confused:
 
Last edited:

Alf

Medlem
Troligtvis vet vi inte mer idag. Den visuella iaktagelsen av ett lågflygande plan över en ö i södra Maldiverna skulle kunna vara MH370 eftersom tiden stämmer någorlunda och det är där man borde hamna om man fortsätter på senaste kurs. Däremot är ju kursen på det flygplan man observerade inte överensstämmande med den MH370 borde haft enligt Kristofergustavsson. Det ligger dessutom en Engelsk flottbas söder om Maldiverna, dessa borde ju ha radar och i så fall noterat något men så verkar det inte heller.
Kort sagt inget nytt.
 
Australiska sjöräddningen (AMSA) hade den 18:e en presskonferens där det framkom att det finns data från fler satellitpingar än den sista. NTSB (amerikanska haverikommissionen) har gjort beräkningar där man, utgående från rimliga antaganden om flyghastigheten, har kunnat rekonstruera en trolig väg som planet har flugit. AMSA har sedan utifrån ett antagande om upp till en timmes extra flygtid tills nästa ping skulle ha kommit, och om hur vindar och havsströmmar har varit, definierat sitt sökområde. Det är mycket stort, men samtidigt mycket mindre än de tidigare "korridorerna". Resultatet ser ut så här:

AMSA shows search area for missing Malaysian flight - People's Daily Online

Media kit med fler kartor.
https://drive.google.com/folderview?id=0B4w6RpGjTiQpM1dxMzdSTHRMeW8&usp=sharing

Presskonferensen:
https://www.youtube.com/watch?v=2_O9gUgWV6U

Det är synd att det inte ges mer information om NTSB:s analys, men jag har svårt att tro att de inte skulle ha sitt på det torra. Har planet tagit den sydliga vägen så bör det ha slutat sin färd någonstans vid det där området. Förhoppningsvis hittar man något snart och då börjar arbetet med att komma på hur man kunde hamna på den kursen. Antagligen kommer det att hänga på om FDR och CVR ("den så kallade svarta lådan" på journalistiska) kan hittas. AF447 visade att det finns en chans, även på djupt vatten och långt i efterhand.

Det är riktigt bedrövligt hur dåligt globala medier sköter det här. Man får rota på twitter och i obskyra bloggar med ibland lika obskyra spekulationer för att ens hitta vad som officiellt har släppts från myndigheterna i alla inblandade länder.

EDIT: Okej, jag får ge mig lite. Nu körde CNN precis samma sak som jag beskriver ovan. Men det är märkligt att man inte gör en större grej att man har lyckats extrahera mer information från satellitpingarna.
 
Last edited:

pep

Medlem
Breaking News (BBC and Skynet)
BBC News - LIVE: Search widens for flight MH370
Missing Plane: China Spots Large Object In Sea

The Chinese government has said it has located a large object in the sea after viewing satellite imagery.

During a news conference in Kualu Lumpur on Saturday, Malaysian Transport Minister Hishammuddin Hussein was handed a piece of paper containing the apparent discovery.

The object is thought to be 72ft long (22m) and 98ft wide (30m) and was spotted somewhere in the southern search corridor in the Indian Ocean.
 

Alf

Medlem
Om det nu transporterats batteri som frakt på MH370 är detta rent ut sagt för jäkligt. Att överhuvud taget frakta farligt gods på ett passagerarplan är ju helt omdömeslöst. Man får inte ens frakta farligt gods på en passagerarfärja. Att just batterier är ett otyg att transportera på flyg har visat sig flera gånger då man fått brand ombord när batteri börjat läcka eller självantända. Ett av de mer kända fallen är haveriet med ValuJet DC9 som störtade i Florida träskmarker efter att brand uppstått.
Transcript of Cockpit Tape in ValuJet Crash
Sedan har vi det kända problemet med batterier på B787, där måste man ju tillåta batteri ombord för funktionen av systemen.
 
Toppen