Senaste nytt

Mexiko med Lufthansa businessclass i corona-tider

flierman

Medlem
Tack för en fin rapport. Måste dock tillägga att det de facto finns en betydande risk att virus likt Corona sprids genom s.k. "riktig mat" (dina ord) ;)

Jo de flesta virus som kommit på senare decennier kopplas ju oftast till vår behandling av djur. Sen är det ju frågan om vad som är "riktig mat"..vi och djuren äter ju i princip samma mat fast en del låter det passera genom en kropp först.
 
Många har frågat mig hur jag vågar resa i corona-tider, men sanningen är att jag känner mig tryggare i Mexiko, med munskyddstvånget, alkogeltvånget och det ständiga temperaturmätande än jag gör i Sverige

Kan inte mer än instämma i din slutsats att det känns bra mycket tryggare i Mexiko än det gör hemma
Att känna sig tryggare är ju såklart viktigt, ser man på siffrorna så får man ju en liten annan bild.
Antal döda med Corona per 1 miljon invånare
Mexico: 1647
Sverige: 1372
 

Hachans

Medlem
Att känna sig tryggare är ju såklart viktigt, ser man på siffrorna så får man ju en liten annan bild.
Antal döda med Corona per 1 miljon invånare
Mexico: 1647
Sverige: 1372

Titta på veckans siffror istället. Det är liksom inte relevant riktigt hur det var tidigare i epidemin, det är ju ingen tävling. Mexiko hade en ganska rejäl nedstängning som man kom ut ur i mars. Folk vill inte tillbaka dit för man är beroende av att ekonomin, framförallt den informella är igång. Det har man lyckats med och håller på det strikt. Det som avgör hur säkert ett land är är ju hur spridningen är just nu, inte hur den varit tidigare.
Därmed inte sagt att det är ofarligt och att faran är över i Mexiko på något sätt. Turistorterna skulle jag inte åka till nu ens om jag fick betalt för det, de drar till sig alla möjliga som av olika anledningar vill undvika test och munskydd, samtidigt som man partar loss. Det är inte en helt optimal mix.

Dessutom har man en hel del restriktioner kvar. Nöjesparker är stängda osv. Och en av de mest intressanta är att barn under sex och äldre över 65 inte är välkomna i affärer och restauranger. 65+ har egna tider att handla på, men i övrigt håller man dem borta. Också att tänka på ifall man planerar resa, men hindrar också sjukdomsfall i dessa grupper.
 
Titta på veckans siffror istället. Det är liksom inte relevant riktigt hur det var tidigare i epidemin, det är ju ingen tävling. Mexiko hade en ganska rejäl nedstängning som man kom ut ur i mars. Folk vill inte tillbaka dit för man är beroende av att ekonomin, framförallt den informella är igång. Det har man lyckats med och håller på det strikt. Det som avgör hur säkert ett land är är ju hur spridningen är just nu, inte hur den varit tidigare.
Därmed inte sagt att det är ofarligt och att faran är över i Mexiko på något sätt. Turistorterna skulle jag inte åka till nu ens om jag fick betalt för det, de drar till sig alla möjliga som av olika anledningar vill undvika test och munskydd, samtidigt som man partar loss. Det är inte en helt optimal mix.

Dessutom har man en hel del restriktioner kvar. Nöjesparker är stängda osv. Och en av de mest intressanta är att barn under sex och äldre över 65 inte är välkomna i affärer och restauranger. 65+ har egna tider att handla på, men i övrigt håller man dem borta. Också att tänka på ifall man planerar resa, men hindrar också sjukdomsfall i dessa grupper.
Såklart är det intressant att titta även på de senaste siffrorna. Jag tittar på på COVID Live Update: 146,032,434 Cases and 3,093,571 Deaths from the Coronavirus - Worldometer och där visar senaste dödssiffrorna 498 för Mexico och 32 för Sverige. Med en befolkning i Mexico som är ungefär 13 gånger så stor så är det någorlunda samma. Antal kritiskt sjuka är 403 i Sverige och 4798 i Mexico. Så ser man på de senaste siffrorna så skulle jag säga att situationen i Mexico är likvärdig den situation vi har i Sverige. Det enda som står ut är väl antal test, där Mexico ligger på totalt 6,5 miljoner test och Sverige på drygt 8 miljoner, så signifikant färre test i Mexico.

Edit: detta är ju bara en datakälla, men den skall ju vara någorlunda tillförlitlig. Jag argumenterar inte att ni känner er säkrare i Mexico med temperaturmätning osv. Jag ville bara ta in lite fakta också och inte bara känslor.
 
Av ren nyfikenhet, var de någon av städerna ovan som du rekommenderar att man bör ta en närmare titt på?
Nej, som jag skrev i min disclaimer så kan jag inte rekommendera någonting reserelaterat under corona. Men om vi antar att corona tar slut imorgon så skulle jag säga att det beror på vad man tycker om. Mexico City är en enorm storstad med flera museer och många bra restauranger (se t ex här: Medlemsrecension: En förstklassig weekend i Mexico City med Lufthansa First Class - BusinessClass.se Vad gör man på en helg i Mexico City? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor) och man kan enkelt åka på dagsturer till turistmål såsom Xochimilco och pyramiderna i Teotihuacan. Cabo och Puerto Vallarta är, liksom Cancun, strandorter med hög turistfaktor där det finns miljarder olika aktiviteter och hotellkomplex och restauranger/nattliv i överflöd och i dessa orterna är det turistpriser som gäller. Guadalajara/Tlaquepaque lockar mest inhemska turister och är därför mycket prisvärt och det känns lite mer genuint och man kan utan problem gå omkring i lugn och ro i både gamla stan i centrum och vid gågatorna i Tlaquepaque utan att hela tiden få höra inkastare/försäljare ropa "hello my friend, do you want <någonting som personen tjänar en kickback på>".
 
Toppen