Senaste nytt

Mest värde för pengarna med 150.000 Eurobonus poäng

Roger J

Medlem
Det är nog fortfarande så att 90000 poäng för t/r bonusresa i Business till USA med SAS är väldigt bra värde för poängen, om än lite tråkigt ur ett strikt flygperspektiv (vissa förslag ovan är helt klart mer spektakulära). Med tanke på att skatterna bara blir ca 300:- så är det en bra weekend för så lite poäng och pengar.

Fråga: Går det fortfarande inte att använda de resterande poängen för hotellnätter i USA? Jag vet att Radisson inte går, men t.ex. Best Western?
 
Last edited:

rob74

Medlem
Jacob:16645 skrev:
Ingen tvekan för min del. Hade din flygning Frankfurt-Stockholm varit med SAS hade du dock inte kommit in i första klass terminalen eftersom de inte har limousine service till SAS flyg, då hade du fått nöja dig med någon av första klass loungerna.

I mitt fall reser jag 17/2 från MIA med LH i First och anländer FRA 18/2. Sedan är jag i nuläget bokad på en kvällsflight till ARN via CPH med SK, men satsar på att boka om till LH just bara för att få botanisera några timmar i vaket tillstånd i förstaklassterminalen. Och också slippa meket med Köpenhamn, för den delen.
 

David

Medlem
Stjäl ytterligare lite utrymme i denna EB-tråd för en kommentar om CA...

ffp.airchina.com.cn skrev:
Award Ticket on a Star Carrier
All scheduled flights operated and marketed by one same Star Alliance carrier are eligible for mileage redemption.
One way award ticket is not allowed. Only round trip award ticket is applicable.
For travel within the same zone, award ticket must be on direct round-trip flights.
For a round-trip travel between two zones, one stopover is allowed on both the outbound trip and inbound trip, and one open jaw is allowed in each trip. The open jaw must be in the same country. For each stopover (transfer), a mileage fare of 10,000 kilometers is charged.
For a round-the-world travel, two stopovers are allowed within the same IATA zone, and a maximum 5 stopovers are allowed, and the number of flight segments should not exceed 8.
When you request award ticket on a Star carrier, if different classes are involved, the mileage fare of the higher class applies.

Det var ingen rolig läsning, för om förstår det rätt kan jag bl.a. inte blanda flygbolag i en award-biljett...
Någon som har någon bra spontan-idé? ;)
 

Ubbe

Medlem
gäller den regeln i andra bolag än Air china?? Eurobonus har väl inte dessa regler och inte heller US-airways vad jag läst
 

rlager

Medlem
Hej Jacob,
Vi har 3 timmar så det är på gränsen men jag vill ju gärna se FCT. Alternativet är ju förstås att använda FCL som säkert är väl så bra.

Hur lång transfertid har du förresten i Frankfurt? Du bör i alla fall ha två timmar mellan flygen för att det ska vara meningsfullt att passera genom första klass terminalen.
 

rob74

Medlem
I mitt fall reser jag 17/2 från MIA med LH i First och anländer FRA 18/2. Sedan är jag i nuläget bokad på en kvällsflight till ARN via CPH med SK, men satsar på att boka om till LH just bara för att få botanisera några timmar i vaket tillstånd i förstaklassterminalen. Och också slippa meket med Köpenhamn, för den delen.

Ingen lycka än... ANA visar tillgång på bonusbiljetter i både Business och Economy på Lufthansas båda avgångar FRA-ARN lördag 18/2, men enligt EB så finns inga platser alls på de flygen. Kollade Expertflyer och C-kabinen verkar vara tom än så länge. Får väl kolla läget med jämna mellanrum.
 

anbrand

Medlem
Lånar tråden om det går bra (iom at det handlar om 150k poäng :)

Har bokat ett hus i tre veckor för lilla familjen (fru och 3-åring) i Key West nästa sommar. Har en 160k som jag knappast kommer utnyttja själv (även om Jacob, rob74 etc långflygningar i F & C får mig att dregla). Kikat runt på en hel del alternativ för att ta mig dit men ännu inte utforskat vad poängen kan ge. Ni som är lite mer vana vid poänbokningar kanske kan hjälpa till att förklara om det är möjlgt att köra någon form av poäng/cash upplägg för oss tre. ARN-MIA eller ARN-MCO. Funkar, funkar inte? Hur lägga upp?
 

cbroxe

Medlem
Hej!
Du kan åka 2 vuxna och ett barn till EWR (New York) för 150000 poäng med SAS T&R. Det är nog det billigaste.
Köp sen biljetter från NY till MIA,FLL, MCO med exempelvis Continental eller JetBlue. Det brukar inte kosta speciellt mycket.

Samma resa i business class med SAS borde kosta 225000 poäng (om du hittar en vill säga...). Då fattas det 65000 poäng. Du kan köpa dessa "missing points" på SAS hemsida för ca 11 700.

MVH
 

Homer

Medlem
Hej!
Du kan åka 2 vuxna och ett barn till EWR (New York) för 150000 poäng med SAS T&R. Det är nog det billigaste.
Köp sen biljetter från NY till MIA,FLL, MCO med exempelvis Continental eller JetBlue. Det brukar inte kosta speciellt mycket.

Samma resa i business class med SAS borde kosta 225000 poäng (om du hittar en vill säga...). Då fattas det 65000 poäng. Du kan köpa dessa "missing points" på SAS hemsida för ca 11 700.

MVH


bättre köpa biljett till EYW (Key West) om det är dit du ska, det kostar oftast inte mer än till MIA och många bolag flyger dit, går ofta via MIA dock
 

anbrand

Medlem
cbroxe & Homer>>> Tack för tipsen.

Nu går jag väldigt mycket OT här men ändå.

Känns ganska fattigt tycker jag att jag inte kan åka ens till MIA eller MCO i billigaste Y med fru och treåring för 150k. Jag gick precis in och tittade min profil och de 150k har kommit av mestadels IC flygningar i C (visserligen är 80 % av dem på LX/LH men ändå). Det har kostat mig (eller mitt företag och nej jag är inte en oumbärlig datakonsul så det är mix skattade pengar och på kostnadssidan sidan i bokföringen ;-) i runda slängar 120.000 SEK. Är inte det ganska snålt så säg? Jag tipar mer % på krogen än vad jag får tillbaka här,,,

Under de senaste typ 8 åren har jag rest väldigt mycket IC och intra europa i tjänsten och har mest nyttjat poängen för lite lyxiga weekendresor med frugan innan vi fick barn. Det har väl fungerat bra men alltid varit irriterad på att "återbetalingsgraden" och lojalitetspremierna är så fruktansvärt dåliga. Som boende i London under 5 år fick jag mer tillbaka i airmiles på BA via Tesco än Radisson och SK som jag fekvent nyttjar.

Ursäkta upprördheten men den känns befogad. Jämför själva vad man kan förhandla till sig annorstädes ( svenska hotellkedjor undantaget, kommer med en jämförelse där snart avseende förmåner och skillnader Hyatt, SPG, Hilton >>> Scandic, Elite, Choice), försäkringar, bilköp, bostadslån etc etc. Allt förhandlas individuellt, lägger någon 120k/år hos mig (mitt företag) kan jag garantera er att de har en personlig kontakt som de kan ringa och bråka med, platina eller ej.
 
Last edited:
Toppen