Senaste nytt

Mest utdelning av guldkort - Etihad eller Air Berlin?

helgonet

Medlem
Hej,

Jag har genom olika tips via denna eminenta hemsida lyckats matchat mig till ett guldkort hos både Etihad och Air Berlin. Nu när jag sneglar på hemresa från Tokyo till Stockholm i juli hittar jag en relatvit billig ekonomiklassbiljett där båda flygbolag är inblandade i en codeshare. Frågan jag har är, vilket bolag ska jag boka resan genom och vilket guldkort ska jag använda för att maximera chanser av bättre service pga min status? Finns det t.ex. någon risk med att inte komma in i lounge pga att jag köpt resan hos ena eller det andra eller andra fördelar eller tips?

Resan går som följer:
Tokyo NRT - Abu Dhabi - Etihad
Abu Dhabi - Berlin TXL - Air Berlin
Berlin - Stockholm ARN - Air Berlin

Jag ser till exempel att om jag bokar via Air Berlin så kan jag vid köptillfället på Air Berlin flighterna välja att sitta långt fram i planet och få seatblock bredvid mig. Hos Etihad ser jag ingen direkt fördel med guldkortet i bokningsprocessen.

Tacksam för råd i frågan :)
 

palmen

Moderator
Generellt om du önskar bättre recognition ombord så ska du ha flygbolagets status inlagd på bokningen.
Det borde väl vara möjligt att lägga in Etihad och sen när du kommer till Abu Dhabi byta till Air Berlin i loungen?

Loungen ska man komma in i, där spelar det ingen roll vilket flygbolag du köpt biljetten av, så länge du har status som ger dig tillträde till loungen.

Jag har själv itne någon erfarenhet av dessa bolag så hur mycket recognition man får låter jag vara osagt.
 
Toppen