MERS-CoV sprider i Sydkorea

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Dr. Miles, 2 Juni 2015.

1. Så alla flygningar från Mellanöstern och från Sydkorea till Hong Kong får använda utvalda gater och passagerare från dessa flygningar kontrolleras där.
    Jag misstänker att flygningar från Dubai och Doha hamnar också de där speciella gaterna.
    Mers inspections tightened at Hong Kong airport as Leung Chun-ying calls on Seoul to be more forthcoming | South China Morning Post

Hong Kong har utfärdat varning mot resa till Sydkorea för sina medborgare.
    Hong Kong imposes red travel alert on South Korea in Mers policy shift | South China Morning Post

Aurora gillar detta.
  2. emailsson

emailsson Medlem

Härligt att läsa om dessa populistiskt framdrivna beslut för att visa handlingskraft.

3. nissefalk

nissefalk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag är i Seoul just nu , åkt en hel del tunnelbana igår och idag, det är en klar MAJORITET som INTE har munskydd på sig ute på stan, vid ankomst så var det ingen som bemannade värme kameror, men, en hel del skyltar om att ankommande från västafrika med risk för Ebola skulle anmäla sig till "health authorities"

4. Aurora

Aurora Guest

Fascinerende lesning på siste DON fra WHO :)
    WHO | Middle East respiratory syndrome coronavirus (MERS-CoV) – Republic of Korea

"On 7 June 2015, the National IHR Focal Point of the Republic of Korea notified WHO of 14 additional confirmed cases of Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus (MERS-CoV), including 1 death.

1 (....)The patient was in the same ward as the first case. (...) "

Tydelig at man skal holde seg unna sykehus iallefall :)

nissefalk gillar detta.
  5. Norden var inte drabbad av SARS lika hård som Hong Kong och därför är det inte så konstigt att folk här har annorlunda syn på saken än dem.
    Personligen tycker jag att de gör rätt att förminska spridning (och förenkla spårning ifall de upptäcker MERS patient) av sjukdomar.

Det är snarare Sydkoreaner med sin "kenchana yo (inga problem)"-attityd förvärrade situationen mer än nödvändigt.

ChabbeT gillar detta.
  6. Gweilo_2

Gweilo_2 Medlem

Korrekt, SARS var en traumatisk upplevelse för HK så inte så konstigt att man reagerar kraftfullt.

Var i Korea i onsdags och blev välkomnad med en uppsättning hostskydd av fabrikschefen...

7. SPG1

SPG1 Guest

Slutar man hosta med skydden ? Sådana måste jag skaffa ;)

Nemo gillar detta.
  8. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Isåfall kommer den aldrig att få fäste i Sverige.
    /jag är cynisk

Ulf Nyström och agehall gillar detta.
  9. Gweilo_2

Gweilo_2 Medlem

njaee...däremot används dom flitigt i Asien för att undvika att smitta andra, tex om man hostar. Det är den typen av pappersmunskydd du ser på flygplatser, tunnelbanor m.m. Tveksamt hur mycket det hjälper, men rätt sympatiskt hänsynstagande tycker jag. Sjävfallet inget epidemiologiskt skydd, men min fabrikschef ville väl.

10. ChristianS

ChristianS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är i Korea just nu och det är väl lite små panik bland befolkningen. De är så oroliga och man får lite konstiga blickar när min dotter hostar lite lol (bor här till och från).
    Media i Koreas fel helt klart då ingen har smittats utanför sjukhusen som pat1 besökte. Dock är det vad jag förstår av nyheterna här ifrån med min kanske inte helt 100 koreanska.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!