Senaste nytt

Mer Dreamliner Boeing 787 problem

Homer

Medlem
Last Saturday was the first day in almost three years that all 17 Boeing 787 aircraft operated by Virgin Atlantic were fit to fly.

According to a LinkedIn article this week by Virgin’s VP of Engineering & Maintenance:

there are still 24 Rolls-Royce powered Boeing 787 aircraft globally – operated by 10 different airlines – which are not allowed to fly

since 2015, Virgin Atlantic has performed 133 engine changes on its Boeing 787 fleet in an attempt to try different fixes, which is apparently 10x the number of engine changes undertaken on the A330 fleet

no engine has been changed fewer than three times

On the upside, the airline has got so good as changing Trent 1000 engines that the time taken has more than halved since the first of the 133 replacements was done!

Getting these aircraft back into the air has allowed Virgin Atlantic to accelerate the retirement of its Boeing 747 fleet in response to coronavirus.
It also allows Virgin Atlantic to return its four ex-airberlin A330-200 aircraft in 2022, which were leased as temporary replacements for the Boeing 787 aircraft.


https://uk.linkedin.com/in/phil-wardlaw-460a2b6
 

Palazzi

Medlem
Och problemen fortsätter, nu med stabilisatorerna: Boeing Experiences Another Issue With The 787 - Simple Flying

För den ej invigde (såsom undertecknad) låter "horisontella stabilisastorer" inte helt olikt de problem de hade på 737MAX. Är dock medveten om att det sistnämnda var en lösning för att kunna "återanvända" 737, vilket då inte borde vara relaterat till den från grunden nyutvecklade Dreamlinern. Kan dock tänka mig att vissa likheter i terminologin kan komma att skrämma upp folk när detta blir en Aftonbladet-artikel.

Verkar kunna bli tätare FAA-granskningar, och i värsta fall leder dessa resultat senare till flygförbud likt för 737MAX. Normalt ett troligt dråpslag för Boeing, som dock säkerligen mottager statsstöd i den mån de begär.

7-8 år av problematik nu, sedan brinnande motorer på samma plan (dock inte Boeings fel, men spiller över).
 

mha321

Medlem
Och problemen fortsätter, nu med stabilisatorerna: Boeing Experiences Another Issue With The 787 - Simple Flying

För den ej invigde (såsom undertecknad) låter "horisontella stabilisastorer" inte helt olikt de problem de hade på 737MAX. Är dock medveten om att det sistnämnda var en lösning för att kunna "återanvända" 737, vilket då inte borde vara relaterat till den från grunden nyutvecklade Dreamlinern. Kan dock tänka mig att vissa likheter i terminologin kan komma att skrämma upp folk när detta blir en Aftonbladet-artikel.

Verkar kunna bli tätare FAA-granskningar, och i värsta fall leder dessa resultat senare till flygförbud likt för 737MAX. Normalt ett troligt dråpslag för Boeing, som dock säkerligen mottager statsstöd i den mån de begär.

7-8 år av problematik nu, sedan brinnande motorer på samma plan (dock inte Boeings fel, men spiller över).

Nja det är väldigt stor skillnad på problemen. Det det de har hittat på 787 nu är ett monteringsfel, inte ett designfel. Och det är inte klassat som urgent varken av Boeing eller någon annan ännu. Det är nog snarare isåfall att jämföra med de checks de fick höra på 737NG för något år sedan.

Däremot håller jag med om risken för riktigt dålig publicitet i och med aftonbladet-artiklar. Och Boeing är onekligen extra utsatta där just nu...

Däremot har nog både faa och flygbolag lite bättre koll. Och att få extra check på flygplan av diverse anledningar är ju helt normalt förfarande. Jag tror sannolikheten för flygförbud för hela typen är extremt låg i detta fall (individuella individer, sure, men det händer ju på alla plan). De tidigare problemen med själva "tuben" verkar allvarligare...

Sedan undrar man ju om det är ytterligare ett tecken på allmänna genvägar tagna vid monteringen. Och det är nog ett större problem på lång sikt, om man har tappat kulturen av "ultimat noggrannhet".
 

Homer

Medlem
Boeing posts massive charge for 787 Dreamliner problems, sending losses soaring
The company said it will have to pay $3.5 billion to compensate customers for the delayed deliveries. It delivered only 14 of the jets in 2021, and none since June. It also said the delays would increase the costs of producing the plane by an estimated $2 billion, with most of those costs coming at the end of this year.
It booked $285 million of those increased costs in the just completed quarter.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen