Senaste nytt

Meny Köpenhamn - Los Angeles

taxvalp

Medlem
Dagens meny CPH-SFO. Skulle gissa att det är i princip samma till LAX i mars. Den nya cocktailmenyn finns också (samma som i A350).
771BABD1-71B2-4AC4-B2A0-F945450C5154.jpeg
 

Hachans

Medlem
Jag åkte rutten för en vecka sedan. Jag fotade tyvärr inte menyn, men kan glädja dig med att löjrom fortfarande finns i alla fall :):)
Den andra bilden är på varmrätten jag valde, den hette Venison Ballotine. Jag vet inte ens riktigt själv vad det är, och CA visste inte riktigt heller. Tydligen är det okänt eller blandat? vilt med samma konsistens som pulled pork och pressat till något som ser ut som en biff eller patty. Inte helt oangenämt, men jag skulle nog välja något annat om jag fick samma meny igen...

Venison är hjort och det innehåller bara en sorts kött. Men ja, det är köttrester ihoppressade i någon form.

Högkvalitativt verkligen.
 
Venison är hjort och det innehåller bara en sorts kött. Men ja, det är köttrester ihoppressade i någon form.

Högkvalitativt verkligen.
En ballotine är vanligtvis urbenat lårben (iofs oftast av fågel pga av storleken) som rullas runt örter, fyllning, etc. Själv tycker jag det är rätt långt ifrån "köttrester ihoppressade i någon form". Men allt beror väl på hur man vill framställa saker och ting.
 

aldrighemma

Medlem
Venison är hjort och det innehåller bara en sorts kött.
Lite OT. men jag var tvungen att googla eftersom även kabinpersonalen var förvirrad.
Inte helt glasklart från den stora guden Wiki heller:

"Venison
originally meant the meat of a game animal but now refers primarily to the meat of elk, deer, or antelope (in South Africa).[1] Venison can be used to refer to any part of the animal, so long as it can be consumed, including the internal organs. Venison, much like beef or pork, is categorized into specific cuts, including roast, sirloin, and ribs."


Så det kanske är älg som serveras då, eftersom SAS försöker använda lokala råvaror?
 

Homer

Medlem
Lite OT. men jag var tvungen att googla eftersom även kabinpersonalen var förvirrad.
Inte helt glasklart från den stora guden Wiki heller:

"Venison
originally meant the meat of a game animal but now refers primarily to the meat of elk, deer, or antelope (in South Africa).[1] Venison can be used to refer to any part of the animal, so long as it can be consumed, including the internal organs. Venison, much like beef or pork, is categorized into specific cuts, including roast, sirloin, and ribs."


Så det kanske är älg som serveras då, eftersom SAS försöker använda lokala råvaror?

Om det är en engelsman som skrivit texten så avses kanske älg, men om det däremot är en
american så är Elk - Wikipedia en sorts hjort
Älg i nordamerika heter moose.

Just SAS produkt har jag smakat och gissar på att det är någon sorts hjort(dovhjort, kronhjort?), älg har väldigt utpräglad viltsmak.


323e79a7e376e825664cee26bc1e11f1.png
 

Jönsson

Medlem
Om det är en engelsman som skrivit texten så avses kanske älg, men om det däremot är en
american så är Elk - Wikipedia en sorts hjort
Älg i nordamerika heter moose.

Just SAS produkt har jag smakat och gissar på att det är någon sorts hjort(dovhjort, kronhjort?), älg har väldigt utpräglad viltsmak.


323e79a7e376e825664cee26bc1e11f1.png
Tillägg: Det djur som i USA kallas Elk heter på svenska vapati och är närbesläktat med kronhjorten.
 
Toppen