Senaste nytt

Men only?

forastero

Medlem
Om man tänker på andra faktorer än socialt (affärsresande vs familj) och flygnörderi (teknikintresse o.dyl) så kan det finnas en viss biologisk delförklaring till att fördelningen (i Frequent flyer-träsket i stort, ej bara på forumet) ser ut som den gör. Nedanstående är såklart statistiska skillnader mellan populationer och går ej att applicera individuellt:
Intressant, men hur förklarar du att män generellt är större och därför har svårare att sitta bekvämt i flygplan? :)
 

JonW

Medlem
Min erfarenhet är att kvinnor har betydligt lättare att sova bort tid oavsett konstig ställning, bullrig och ovan miljö.
Skulle de få för få sovtimmar påverkas de i mindre utsträckning än män.
De har också lättare att acceptera usel mat och dryck i vart fall tillfälligt.

Detta beror på dels att de är mindre, dels har en biologiskt nedärvd förmåga att uthärda strapatser/sömnstörningar (läs bebisar).
Eftersom de ofta upplever att de förväntas passa upp på andra, känner de sig ofta obekväma med för mycket uppassning.

Av dessa anledningar är de mindre intresserade av flat beds, oxfilé, årgångschampagne och premiumservice.
Speciellt om kostnaden för detta onödiga på minsta sätt kan begränsa inköp av livets verkliga nödtorft (läs nya handväskor, skor o kläder).
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Snart är det dags för lite varning här.
Vänligen får jag be medlemmar att hålla sig till trådens ämne. Helst inte ha någon diskussion om typ ena är sämre än andra, i alla fall när det handlar om människor och kön.
 

ulagun

Medlem
Varför ställde jag frågan?
Vad har jag ställt till med?
Trots allt Internationella kvinoodagen idag ;-)
 

henrik l

Medlem
Lite "back 2 topic". När det gäller innehavet av diverse kund- eller lojalitetskort, så tror jag att de är betydligt frekventare i kvinnors plånböcker , än i mäns plånböcker. Jag examinerade ett par studenter som skrivit om kundklubbar inom detaljhandeln (EB, M&M, etc är ju faktiskt en form av kundklubb) och dom hade haft jäkligt svårt att att hitta män som kunde vara med i undersökning. Tror dom fick fatt på en eller två som hade något kort. Så man kan ganska säkert säga att det finns inga större skillnader mellan män och kvinnor när det gäller att ha ett lojalitetskort och vara med i en kundklubb. Skillnaden ligger nog i stället i vilka lojalitetskort vi har i plånboken.

Om vi ser till BC.se så tror jag att skillnaden kan förklarats i vilka statusprylar/statusaktiviteter vi dras till. Ska hålla diskussionen kort, men jag säga att även den som hävdar att han eller hon är helt ointresserad av statusprylar/statusaktiviteter, faktiskt markerar sin status, genom sitt avståndstagande från status. Ergo: status handlar inte bara om prylar utan det vi gör. Har en känsla av att det är fler bland den manliga halvan av befolkningen som mer dras mot statusaktiviteter som att flyga business och first, mig inkluderad, som fö är ganska ointresserad av prylar, medan bland den kvinnliga halvan av befolkningen är det andra prylar och aktiviteter som är mera lockande som statussymboler. Sedan huruvida detta är genetiskt eller socialt konstruerat är ett ämne för en annan tråd i ett annat forum:)
 
Toppen