Senaste nytt

Mellanlandning 10 timmar Peking

jlo

Medlem
Vilka tider är det?

Räkna med 1h ut och 1h in på flygplatsen. Det har varit lite längre köer genom säkerhetskontrollen på tillbakavägen det senaste halvåret.

Cirka 1h15m in till förbjudna staden med taxi om trafiken är bra, men kan lika gärna ta 2h om trafiken är lite sämre?

Promenera innanför första porten till förbjudna staden? Ta sen en sväng till wangfujing och hitta något matställe? Taxi tillbaka till flygplatsen?
 

ESSA

Medlem
Sök på forumet
Beijing
Peking

Minns inte trådarna nu men har skrivit tips i flera.
Vad ni ska göra beror lite på vad ni är intresserade av och budget.
 

ESSA

Medlem
Är inte tåget snabbaste vägen in till Beijing city?
Du kommer en bra bit med det sen måste du byta till tunnelbana eller traska upp till gatuplan och bli byte för taxichaufförer som tar tillfället i akt att blåsa turister...
Så tunnelbana vidare dit man vill är att föredra.
Senast kostade tåget 25 yuan, tunnelbanan 2 eller 3 Yuan.
 
Du kommer en bra bit med det sen måste du byta till tunnelbana eller traska upp till gatuplan och bli byte för taxichaufförer som tar tillfället i akt att blåsa turister...
Så tunnelbana vidare dit man vill är att föredra.
Senast kostade tåget 25 yuan, tunnelbanan 2 eller 3 Yuan.
Måste vara snabbare än Taxi i rusningen
 

jlo

Medlem
Ett alternativ är att ta tåget till dongshimen och vidare med taxi, men de stora köerna är ändå oftast in mot centrum. Airport express vägen är ofta rätt snabb, men ja, den är långsammare än tåget.

Som sagt, beror på tidpunkt på dygnet.
 

Doctor-X

Medlem
Lånar tråden lite, men uppdaterar transfertiden till 20h.

Ankommer till PEK med flighten TPE-PEK kl 19:35 med EVA Air (en fredag).
Åker vidare med flighten PEK-CPH nästa dag (lördag) kl 15:35 med SAS.
Detta skall hända om ca 3v.

Planen är att försöka ta sig in till Peking centrum - kanske hinna äta en bit mat om det inte blir allt för sent och sen sova på ett hotell i stan.
Tänkte försöka vara uppe med tuppen och turista lite med Himmelska fridens torg och Den förbjudna staden, innan vi behöver åka tillbaka till flygplatsen.

Frågor:
- Tänkte mig Hilton Beijing Wangfujing, efter att ha tittat på kartan ser det ut att vara ett bra och ett närliggande alternativ. Men tips på andra Hilton hotell mottages gärna.
- Vilken tid bör man börja bege sig från Hilton Beijing Wangfujing till flygplatsen för att vara ute i god tid?
- Om man är på plats vid kl 7 vid Himmelska fridens torg hur många timmar behöver man ungefär för att få en lagom titt på detta och Den förbjudna staden?
- Kan man låta de incheckade väskorna från TPE ligga kvar incheckade i transit och bara packa en overnight bag?
- Tänkte mig 24h transitvisum, men passerar via PVG ca 6 dagar tidigare på väg ner till TPE och kanske då också gör en sväng in till Shanghai under mellanlandningen (tanken här var också 24h transitvisum) om orken finns - men det borde väl inte vara några problem?

Tack på förhand :)
 

Doctor-X

Medlem
Svarar mig själv av den informationen jag kommit fram till efter att ha googlat lite och frågat lite vänner som varit i Kina - om någon gång skulle vara i ungefär samma situation som jag :)

Tänkte mig Hilton Beijing Wangfujing, efter att ha tittat på kartan ser det ut att vara ett bra och ett närliggande alternativ. Men tips på andra Hilton hotell mottages gärna.
Verkar ligga bra, dock ganska dyrt just den natten jag önskar att bo. Får se kanske jag väljer en annan kedja av närliggande hotell. Någon som har någon åsikt om Conrad i Beijing eller DoubleTree?

Om man är på plats vid kl 7 vid Himmelska fridens torg hur många timmar behöver man ungefär för att få en lagom titt på detta och Den förbjudna staden?
Himmelska fridens torg ca 30min. Bäst vid sol uppgång respektive nedgång
Den förbjudna staden - ligger bredvid Himmelska fridens torg och öppnar 08:30 vid denna årstiden. Rekommenderad tid är 3h, men går att avverka på 90min och man har lite bra tempo. Ingen tunnelbana nära utgången.

PLAN:
Lämna hotellet vid kl 07:00
Gå till Himmelska fridens torg ca 30min (soluppgång strax efter kl 7)
Vara på plats för ingång och biljett köp till Den förbjudna staden vid 08:00, så man kan komma in när det öppnar vid 08:30.
Den förbjudna staden via 2,5h
Gå tillbaka till hotellet och checka ut ca 30min
Börja resan mot flygplatsen vid 11:30

Kan man låta de incheckade väskorna från TPE ligga kvar incheckade i transit och bara packa en overnight bag?
Frågat EVA Airs kundtjänst och SAS + googling bör inte vara några problem.

Vilken tid bör man börja bege sig från Hilton Beijing Wangfujing till flygplatsen för att vara ute i god tid
Resan från ankomst på PEK till city ca 2h(minst) med immigration + transport osv.

Rekommendationen enl TripAdvisor är att vara på flygplatsen ca 2-3,5h innan avgång. Tänker mig att har man inga väskor att checka in borde 2,5h vara tillräckligt?
Tillbaka Dengshikou->Chongwenmen->Dongzhimen-PEK T3 (ca 30-45min).

Tänkte mig 24h transitvisum, men passerar via PVG ca 6 dagar tidigare på väg ner till TPE och kanske då också gör en sväng in till Shanghai under mellanlandningen (tanken här var också 24h transitvisum) om orken finns - men det borde väl inte vara några problem?
Läst flera trådar och 24h transit visum bör absolut inte vara några problem.


Någon som har något tips eller saker som estimerats fel får gärna svara :)
 

Johan Hbg

Medlem
Alla de hotell du nämner verkar bra nog. Jag har gjort två sådana 24h stopp. En gång på Park Plaza Beijing Wangfujing och en gång på The Novotel Peace Hotel. Båda perfekta för en snabbvisit.

2,5h utan väskor är absolut tillräckligt.

Annars tycker jag det verkar som en väldigt bra plan. Lycka till och glöm inte ta med passet till den förbjudna staden.
 
Toppen