Senaste nytt

Med Lombardiet i Blickfånget

Pippo99

Ny medlem
@Palazzi om exakt en vecka blir det nu Bergamo i 3 dar :)

Vi är 8 grabbar som åker dit och tänkte att ena dagen åker vi upp till albino men den andra dagen vill vi göra någon mer "göra" aktivitet.
Har sökt massor på nätet men finner inte så mkt. Det mesta jag hittar är att se saker och åka till någon plats mm.
Aktiviteten i sig behöver inte ha något egentligen med just Bergamo att göra och kan va en sådan som tar så kort tid som typ 30 min (har bara ca 50-70 euro kvar per gubbe att spendera) men skulle vara väldigt tacksam ifall du vet något eller så :)

Mvh Pippo
 

Palazzi

Medlem
@Palazzi om exakt en vecka blir det nu Bergamo i 3 dar :)

Vi är 8 grabbar som åker dit och tänkte att ena dagen åker vi upp till albino men den andra dagen vill vi göra någon mer "göra" aktivitet.
Har sökt massor på nätet men finner inte så mkt. Det mesta jag hittar är att se saker och åka till någon plats mm.
Aktiviteten i sig behöver inte ha något egentligen med just Bergamo att göra och kan va en sådan som tar så kort tid som typ 30 min (har bara ca 50-70 euro kvar per gubbe att spendera) men skulle vara väldigt tacksam ifall du vet något eller så :)

Mvh Pippo

Ni åkter troligen upp till Selvino, men via Albino (bara så ni inte gör fel). Finns en äventyrsbana uppe i träden i Selvino (linbanor mm). Kanske kostar 10-15€ för några rundor (som ändå tar dryga timmen/styck). Parco Avventura Bergamo a Selvino - Adventure Park

Annars kan ni åka buss T/R till Gardasjön för typ 10€ (boka online på flixbus) och bada om vädret tillåter.

Det går ingen fotbollsmatch i Bergamo när ni är där? Atalanta är ju kända för en hejarklack med lite drag.

Trevlig resa! :)
 

Pippo99

Ny medlem
Ni åkter troligen upp till Selvino, men via Albino (bara så ni inte gör fel). Finns en äventyrsbana uppe i träden i Selvino (linbanor mm). Kanske kostar 10-15€ för några rundor (som ändå tar dryga timmen/styck). Parco Avventura Bergamo a Selvino - Adventure Park

Annars kan ni åka buss T/R till Gardasjön för typ 10€ (boka online på flixbus) och bada om vädret tillåter.

Det går ingen fotbollsmatch i Bergamo när ni är där? Atalanta är ju kända för en hejarklack med lite drag.

Trevlig resa! :)


Ja just det mena Selvino :)
Ska kolla upp det där med linbanorna, såg dock ut på sidan du visa att det verkade vara mest för små barn? :)
Tyvärr gick det ingen match den helgen. Redan kollat :/
Men tack för svaret ändå! Om du kommer på något annat så får du gärna skriva här :)

Mvh Tomas
 

Palazzi

Medlem
Ja just det mena Selvino :)
Ska kolla upp det där med linbanorna, såg dock ut på sidan du visa att det verkade vara mest för små barn? :)
Tyvärr gick det ingen match den helgen. Redan kollat :/
Men tack för svaret ändå! Om du kommer på något annat så får du gärna skriva här :)

Mvh Tomas
Haha, såg också det. Du måste klicka på de specifika undersidorna för olika svårighetsgrader. De svåra är int ens tillåtna gör personer under 15år (o någon längdgräns)

Synd med fotbollen. Tyvärr spelar ju inte det andra laget, Albino Leffe, ens i Serie B längre så är nog ingen lösning.
Titta på Milano som har två lag, eller Brescia i Serie B.

Finns nog inte mycket annat att hitta på är jag rädd
 

Pippo99

Ny medlem
Haha, såg också det. Du måste klicka på de specifika undersidorna för olika svårighetsgrader. De svåra är int ens tillåtna gör personer under 15år (o någon längdgräns)

Synd med fotbollen. Tyvärr spelar ju inte det andra laget, Albino Leffe, ens i Serie B längre så är nog ingen lösning.
Titta på Milano som har två lag, eller Brescia i Serie B.

Finns nog inte mycket annat att hitta på är jag rädd

Jag såg det nu :) Tack!
Mmm får kanske kolla lite aktiviteter i Milano med. Läste nått här http://www.milancio.com/scuola-di-paracadutismo-sportivo.php/tunnel-del-vento-verticale om vindtunnel där man kan prova att sväva i den vilket verkar rätt roligt men lyckas inte se vart detta är någonstans.
 

Palazzi

Medlem
Jag såg det nu :) Tack!
Mmm får kanske kolla lite aktiviteter i Milano med. Läste nått här Tunnel del Vento Verticale | scuola di paracadutismo sportivo om vindtunnel där man kan prova att sväva i den vilket verkar rätt roligt men lyckas inte se vart detta är någonstans.

Verkar ligga nära tunnelbanestationen san donato sydöst om Milano. Kanske tar 10-12min från Centralstationen. Väl på plats kan man nog fråga då jag uppfattar att det är max 200m gångväg
 

Palazzi

Medlem
Bergamo har fått tillbaka snabbtåget, för första gången på 7år. Trenitalia som återinfört Frecciaargento (tredje snabbast i flottan - max 250km/h) på sträckan: Bergamo-Brescia-Verona-Bologna-Florens-Rom.
4h30min för hela sträckan.

Bergamo har sedan tidigare i år bussar som ansluter till snabbtågen i Milano (privata Italo).

Flixbus har ett stort linjenät från Bergamo, lokaltågen finns (en del långa linjer) och BMI's linje till München tycks överleva. Sen såklart Ryan....

För egen del riktigt användbart, då jag kanske ska flytta söderut 2018 för att ta hand om central o sydeuropa för företagets räkning.
Dessa anslutningar underlättar också för turisten som vill åka runt i Italien - Bergamo kan nu bli en utgångspunkt (normalt lite avsides).
 

Ormen

Medlem
@Palazzi Först och främst tack för mycket trevlig sammanställning.

Frågan är kanske inte specifik för Lombarderiet men ser att du planerade att resa runt i området förra sommaren och har lite frågor som du kanske kan besvara..

I samband med 30-års firande planerar jag en kortare semester (5 dagar) kring Garda-sjön i sommar. Flyger till Milano och hyr bil där. Har aldrig varit på semester i nordöstra Italien (bortsett Venedig) och är därför ute efter lite allmänna tips.
Kommer vara mycket fokus på mat och vin under resan. Några tips/idéer/måsten i området avseende detta? Jag har ingen större lust att köra bil efter middagarna så positivt om man kan bo i ort med bra restaurangutbud.
Angående boendet skulle jag vilja bo i ett kuperat landskap, antingen nere vid vattnet i Garda sjön eller i någon trevlig by (har inget emot att flytta runt lite om det är att föredra). Tillgång till bad på boendet ett plus. Några tips/idéer? Och var är det bäst att bada kring Garda sjön?

Tack på förhand!
 

Ormen

Medlem
@Palazzi Först och främst tack för mycket trevlig sammanställning.

Frågan är kanske inte specifik för Lombarderiet men ser att du planerade att resa runt i området förra sommaren och har lite frågor som du kanske kan besvara..

I samband med 30-års firande planerar jag en kortare semester (5 dagar) kring Garda-sjön i sommar. Flyger till Milano och hyr bil där. Har aldrig varit på semester i nordöstra Italien (bortsett Venedig) och är därför ute efter lite allmänna tips.
Kommer vara mycket fokus på mat och vin under resan. Några tips/idéer/måsten i området avseende detta? Jag har ingen större lust att köra bil efter middagarna så positivt om man kan bo i ort med bra restaurangutbud.
Angående boendet skulle jag vilja bo i ett kuperat landskap, antingen nere vid vattnet i Garda sjön eller i någon trevlig by (har inget emot att flytta runt lite om det är att föredra). Tillgång till bad på boendet ett plus. Några tips/idéer? Och var är det bäst att bada kring Garda sjön?

Tack på förhand!


Tillägg: Kan naturligtvis tänka mig området kring Como eller andra sjöar om det är att föredra framför Garda.
 

Palazzi

Medlem
@Palazzi Först och främst tack för mycket trevlig sammanställning.

Frågan är kanske inte specifik för Lombarderiet men ser att du planerade att resa runt i området förra sommaren och har lite frågor som du kanske kan besvara..

I samband med 30-års firande planerar jag en kortare semester (5 dagar) kring Garda-sjön i sommar. Flyger till Milano och hyr bil där. Har aldrig varit på semester i nordöstra Italien (bortsett Venedig) och är därför ute efter lite allmänna tips.
Kommer vara mycket fokus på mat och vin under resan. Några tips/idéer/måsten i området avseende detta? Jag har ingen större lust att köra bil efter middagarna så positivt om man kan bo i ort med bra restaurangutbud.
Angående boendet skulle jag vilja bo i ett kuperat landskap, antingen nere vid vattnet i Garda sjön eller i någon trevlig by (har inget emot att flytta runt lite om det är att föredra). Tillgång till bad på boendet ett plus. Några tips/idéer? Och var är det bäst att bada kring Garda sjön?

Tack på förhand!

Hej!

Jag måste erkänna att det var ganska länge sedan jag reste runt Garda. Jag brukar hålla mig till de södra delarna med Desenzano o Sirmione (båt emellan). Det är vackert, men jag vill minnas att en badsemester gör sig bättre norröver; fler stränder.

Vill man sola är Garda helt klart att föredra före Como.
Rundresa kring Comosjön behöver man inte 5d. I min värld är det bara Como o Bellaggio som är något att se (Varenna är överskattat i min värld).
Transport mellan de båda sjöarna är lite för tidskrävande för att jag skulle bemöda mig. Åtminstone om man har "endast 5d".

Tror du får en fin resa genom att "bara" ta en tripp Desenzano, Sirmione o Bardolino. Vill du lägga till något skulle jag rekommendera (partisk såklart) Bergamo som nästan är påvägen från Milanos flygplats.

Ha en trevlig resa :)
 
Toppen