Senaste nytt

Med Lombardiet i Blickfånget

OliT

Medlem
Är det värt att ta en tur till Bergamo under en kortvisit i Milano? Vi har hört att Milano är lite tråkigt, och kanske kan lägga halva lördagen på Bergamo om det är trevligt.
 

Palazzi

Medlem
Är det värt att ta en tur till Bergamo under en kortvisit i Milano? Vi har hört att Milano är lite tråkigt, och kanske kan lägga halva lördagen på Bergamo om det är trevligt.

Tycker jag absolut att ni kan göra, även om min favoritrestaurang inte har lunch på lördagar. Går direkttåg från Porta Garibaldi (ditt hotell) till Bergamo 09.31. Från Milano Centrala finns annars massor med alternativ - 4.55€ kostar det, enkel resa.

Porta Garibaldi till Como är annars samma restid, om man vill se vattnet :) Samma pris är det också....

OM det blir Bergamo får ni gärna testa att äta något litet på hyllade "Cantierecucina". Det är något så exceptionellt som en experimentellt budgetkök med mat som ska vara i klass med DYRA stjärnkrogar.
Tydligen en fd. stjärnkock som öppnat stället på en liten bakgata.
Saknas toalett och tillräckligt med sittplatsutrymme, så han får inte kalla sig restaurang ens.... Med hänvisning till reglerna blir man serverad över disk, och får "seata" sig själv.
Inte hunnit testa själv, men stället har blivit rejält hyllat av mina vänner, samt besökare på Tripadvisor.
 

Palazzi

Medlem
Ännu en uppdatering:

Lufthansas flygningar från ARN/CPH/GOT till Bergamo går nu via München, och inte Frankfurt. Priserna har sänkts i två omgångar, och är nu nere i smått sanslösa 1.380kr för ARN, och 1.500kr för CPH samt GOT.

Det har även öppnats ett femstjärnigt hotell (stadens första) vid namn "Relais San Lorenzo". Fantastisk utsikt från gamla stan, men tveksamt om det är värt de 2.400kr/natt som ett vanligt dubbelrum kostar. Fina Hotell Mercure kostar som jämförelse 750kr/natt samma datum.
 

HenrikAI

Medlem
Jag måste tacka för alla tips! Min bättre hälft är förtjust i Italien och har hunnit med bl.a. Sicilien, Amalfikusten (Napoli, Salerno mm), Rom, Milano, Rimini och italienska rivieran (Sanremo mm). Lutar starkt åt att det blir Bergamo nästa gång.. (i konkurens med Florens och Bologna).
 

Palazzi

Medlem
Jag måste tacka för alla tips! Min bättre hälft är förtjust i Italien och har hunnit med bl.a. Sicilien, Amalfikusten (Napoli, Salerno mm), Rom, Milano, Rimini och italienska rivieran (Sanremo mm). Lutar starkt åt att det blir Bergamo nästa gång.. (i konkurens med Florens och Bologna).

Florens ska man ju ha sett, helt klart. Det negativa med den staden är ju den enorma turisttillströmningen - påverkar priserna och humöret (stress). Venedig har ju precis samma problematik...
Bologna är inte så tokigt, och SAS direktflyg är skönt.

Ett ytterligare tips är Turin - i mitt tycke en av Europas mest underskattade städer. Vackert, rent, bra mat mm... Fantastisk kulturell blandning av Italien o Frankrike, och jag kan inte förstå att inte fler hittat dit. Det är ju en miljonstad, med shopping i världsklass.....turister?....nope.
Direkttågen från Milano kostar en hundring.

Sen kan jag inte tjata nog om ön Pantelleria - mer annorlunda blir det inte.

Men Bergamo är ju "såklart" trevligast! (Helt utan subjektiva värderingar) ;)
 

Palazzi

Medlem
Mkt trevlig recension. Stämmer restaurangtipsen även idag?

Tackar :)
Tipsen stämmer utmärkt, och La Marianne (fiket) är som bäst på vintern. Trattoria Ambrosio/Giuliana är stängd under sommarens semesterveckor, men annars öppen 5-6d/vecka.

Jag vet inte vilken klass du vant dig med hotellmässigt, men jag ser att man öppnat ett hotell med lågpriskoncept (standardiserade kedjan B&B Hotels) ganska centralt. 39€/natt för enkelrum, och 47€ för dubbelrum. Jag gillar normalt Mercure i Bergamo, men när jag reser ensam ska jag tänka över situatinen - 39€ är trots allt väldigt billigt.

Bergamo är finast på sommar/vår/höst, men har sin charm även vintertid. Problemet med regionen och vintern är att det ofta regnar, vilket såklart präglar hur man upplever resan.

Ska själv försöka ta mig ner inom kort, men har mycket att göra i jobbet. Hinner jag innan dig så uppdateras tråden med relevant information :) .
 

OLN

Medlem
Bekräftar att Cantierecucina är ett bra ställe, ätit där ett par gånger och alltid varit nöjd. Det ser inte mycket ut för världen men maten är kanon och billig.
Kan även rekomendera Galetto d'oro i Mozzo, 15km från Bergamo. En bit från centrala Bergamo i.o.f.s. men pizzorna de serverar är värt besväret..
 

Palazzi

Medlem
Bekräftar att Cantierecucina är ett bra ställe, ätit där ett par gånger och alltid varit nöjd. Det ser inte mycket ut för världen men maten är kanon och billig.
Kan även rekomendera Galetto d'oro i Mozzo, 15km från Bergamo. En bit från centrala Bergamo i.o.f.s. men pizzorna de serverar är värt besväret..

Nu tittar ju på google maps, och ser att jag faktiskt varit där - ganska osannolikt med tanke på hur intetsägande lokalen ter sig.

Får man fråga hur man lyckas hitta till Mozzo av alla platser? Nu ser jag iofs ordet "Västerås" i din profilbild, och jag vet på rak arm tre Västeråsare från just Mozzo, BG.
 
Toppen