Senaste nytt

Med Lombardiet i Blickfånget

seat56f

Medlem
På väg till Bergamo för en 4-nätters i området framåt juni. 2 frågor, om @Palazzi eller någon annan kan tipsa om...

1. Bergsvandring för en dagstur (dvs tillbaka i mjuk hotellsäng på natten)? Kan ligga en bit bort också... (Garda/Como?)
2. Vingård där man kan bo, och antingen äta på kvällen eller promenera till maten?

Också en transportfråga: är det smidigare att ta tåg från Malpensa, om man ändå tänkt sig ha hyrbil för 1 & 2 ovan utöver ett par nätter i Bergamo, eller ska man hyra direkt från flyget och köra till Bergamo?
 

Palazzi

Medlem
På väg till Bergamo för en 4-nätters i området framåt juni. 2 frågor, om @Palazzi eller någon annan kan tipsa om...

1. Bergsvandring för en dagstur (dvs tillbaka i mjuk hotellsäng på natten)? Kan ligga en bit bort också... (Garda/Como?)
2. Vingård där man kan bo, och antingen äta på kvällen eller promenera till maten?

Också en transportfråga: är det smidigare att ta tåg från Malpensa, om man ändå tänkt sig ha hyrbil för 1 & 2 ovan utöver ett par nätter i Bergamo, eller ska man hyra direkt från flyget och köra till Bergamo?


Hej @seat56f

1. Bergsvandring på en dag är riktigt lätt från Bergamo. På spårvägslinjen från Bergamo, kan man hoppa av i antingen Nembro eller Albino, och sedan vandra upp till Selvino/Aviatico. Spårvagnen tar 25-35min och man går upp till toppen (på Monte Poito som är den längsta sträckan) på 2h30min. Sen tar man linbanan tillbaka ner till Albino, eller bussen till Nembro.
Här har du några alternativ (text på engelska): Da Albino a Monte Poieto - Altopiano Selvino Aviatico ,
Da Nembro a Selvino - Altopiano Selvino Aviatico , Da Albino a Selvino - Altopiano Selvino Aviatico .

Vill du till de riktigt fina vandringssträckorna måste du längre norröver, i t.e.x. Val Sedornia. Trekking in Val Sedornia da Gandellino in alta ValSeriana .
Då handlar det om ett par timmar i lokalbus (S.A.B). T/R kan det vara ett gränsfall tidsmässigt.

Känner du att tiden är knapp så är det fin vandring/promenad från San Vigilio, högsta posten i centrala Bergamo. Man kan fortsätta uppåt till fots i en 1h30min (T/R).

2. Här har jag väldigt begränsad kunskap. Vet att det fanns ett ställe i San Vigilio förut, och runt Brescia (södra Iseo) finns en hel del producenter.
Ett ställe jag iaf kan rekommendera är nyligen öppnade Monastero D'Astino. Fin miljö, restauranger och lokalt producerad mat o vin.
LE CANTINE

3. Hyra bil på Malpensa går fint, men det finns 5-6 direktavgångar från Malpensa till centrala Bergamo om det underlättar. Orio Shuttle - Ticket online
De syns inte när man söker på google maps eller Rome2Rio.

Hoppas ni får en trevlig resa!

MVH
Palazzi
 

seat56f

Medlem
Tänkte jag skulle återrapportera om det jag hittade på resan.

Bergamo: Motsvarade helt klart förväntningarna, gillade verkligen gamla staden med muren och grönytorna längs med + alla små hål i väggen där uppe. Var tyvärr bara där helg, så lite nyfiken på hur mycket som bara är turister däruppe, eller om det finns en vardag också (eller om den flyttat ner på slätten).

Borgo San Lazorro tyckte jag inte var något att hänga i julgranen. Sådär service & mat, faktiskt - kanske spelade det in att vi kom en trött söndag lunch. Kvällen före försökte vi också, men då var det fullt - det gjorde dock inget för vi hamnade på Tre Gobbi bredvid (entre från Vicolo S. Rocco-sidan) som var väldigt trevligt. Desserten (getmjölkscheesecake) hade nästan varit värd att gå tillbaka för, men de hade stängt på söndag kväll så det blev inget med det. Straciatellan på Mariannas uppe i gamla stan var grym, smaken möjligen boostad av en rejäl promenad i värme. Testade också en snabbmats-arancina (friterad risottoboll med fyllning) vilket var första gången för mig åtminstone - helt ok.

Verona: Bodde på Agriturismi San Mattia strax (~2-3km) norr om stan i sluttningen, där de odlar druvor och serverar eget vin. Boka Garden View för vacker utsikt över Verona nedanför, och promenera sedan ner längs kullerstensbelagda Via San Mattia och känn dig som en romersk legionär. Vinprovning med rundtur plus 4-rätters i den egna restaurangen för €45 rekommenderas, för maten är riktigt bra och sommelieren underhållande. Jag är inte vinkännare nog för att ha en initierad åsikt om vinernas kvalitet, mer än att det är gott med Amarone och Ripasso.

Staden väl värd att knata omkring i, kyrkorna lämpliga för att ta skydd från värmen då och då, och jag planerar redan att få åka tillbaka till en föreställning i den lokala varianten av Colosseum som jag inte kände till tidigare. Ta gärna en Caffe Shakerato på Cappa Cafe men maten var inget särskilt - deras terrass mot floden däremot...

Jaja, jag vet att Verona egentligen inte är Lombardiet, men om man ändå kör omkring i området så...
 

Palazzi

Medlem
Tänkte jag skulle återrapportera om det jag hittade på resan.

Bergamo: Motsvarade helt klart förväntningarna, gillade verkligen gamla staden med muren och grönytorna längs med + alla små hål i väggen där uppe. Var tyvärr bara där helg, så lite nyfiken på hur mycket som bara är turister däruppe, eller om det finns en vardag också (eller om den flyttat ner på slätten).

Borgo San Lazorro tyckte jag inte var något att hänga i julgranen. Sådär service & mat, faktiskt - kanske spelade det in att vi kom en trött söndag lunch. Kvällen före försökte vi också, men då var det fullt - det gjorde dock inget för vi hamnade på Tre Gobbi bredvid (entre från Vicolo S. Rocco-sidan) som var väldigt trevligt. Desserten (getmjölkscheesecake) hade nästan varit värd att gå tillbaka för, men de hade stängt på söndag kväll så det blev inget med det. Straciatellan på Mariannas uppe i gamla stan var grym, smaken möjligen boostad av en rejäl promenad i värme. Testade också en snabbmats-arancina (friterad risottoboll med fyllning) vilket var första gången för mig åtminstone - helt ok.

Verona: Bodde på Agriturismi San Mattia strax (~2-3km) norr om stan i sluttningen, där de odlar druvor och serverar eget vin. Boka Garden View för vacker utsikt över Verona nedanför, och promenera sedan ner längs kullerstensbelagda Via San Mattia och känn dig som en romersk legionär. Vinprovning med rundtur plus 4-rätters i den egna restaurangen för €45 rekommenderas, för maten är riktigt bra och sommelieren underhållande. Jag är inte vinkännare nog för att ha en initierad åsikt om vinernas kvalitet, mer än att det är gott med Amarone och Ripasso.

Staden väl värd att knata omkring i, kyrkorna lämpliga för att ta skydd från värmen då och då, och jag planerar redan att få åka tillbaka till en föreställning i den lokala varianten av Colosseum som jag inte kände till tidigare. Ta gärna en Caffe Shakerato på Cappa Cafe men maten var inget särskilt - deras terrass mot floden däremot...

Jaja, jag vet att Verona egentligen inte är Lombardiet, men om man ändå kör omkring i området så...


Vad roligt att ni var nöjda :)

För att svara på din fråga om gamla stan: det bor en del människor kvar där, men det är helt klart ett äldre klientel. Ytterligare en linbana upp, i San Vigilio, bor det däremot bara lokalbo sedan generationer.
Utflyttningen från Bergamo centrum har generellt varit stor generellt, mycket beroende på de höga bostadspriserna. Rika Milaneser har köpt upp hus o lägenheter o Bergamo-bor har flyttat till mindre orter inom kommun.

Angående Borgo kan det såklart ha hänt mycket sedan jag var där. Ser t.e.x att lokalen är helt omgjord....Möjligen nya ägare.
Antecknar detta :)


Tack för tipsen om Verona! Varit där, men inte så ofta :)
 

Palazzi

Medlem

MajaKlara

Medlem
Planerar 3 nätter vid Sirmione Gardasjön och 3 nätter i Bergamo på höstlovet tillsammans med maken. Flyger till och från Milano (LIN).
Har bokat Grand Hotel Therme respektive Relais San Lorenzo då de hade erbjudanden om lägre priser:)
Nu till min fråga: ska vi hyra bil eller transportera oss med tåg/buss? Klarar man sig utan bil, eller blir man för begränsad? Vi vill inte "flänga omkring" i bil för mycket, men vill ändå ha möjlighet göra ev korta dagsutflykter.
 

Jönsson

Medlem
Planerar 3 nätter vid Sirmione Gardasjön och 3 nätter i Bergamo på höstlovet tillsammans med maken. Flyger till och från Milano (LIN).
Har bokat Grand Hotel Therme respektive Relais San Lorenzo då de hade erbjudanden om lägre priser:)
Nu till min fråga: ska vi hyra bil eller transportera oss med tåg/buss? Klarar man sig utan bil, eller blir man för begränsad? Vi vill inte "flänga omkring" i bil för mycket, men vill ändå ha möjlighet göra ev korta dagsutflykter.
Kring Gardasjön skulle jag nog välja att hyra bil. I Bergamo klarar ni er enligt mig utan
 

Palazzi

Medlem
Planerar 3 nätter vid Sirmione Gardasjön och 3 nätter i Bergamo på höstlovet tillsammans med maken. Flyger till och från Milano (LIN).
Har bokat Grand Hotel Therme respektive Relais San Lorenzo då de hade erbjudanden om lägre priser:)
Nu till min fråga: ska vi hyra bil eller transportera oss med tåg/buss? Klarar man sig utan bil, eller blir man för begränsad? Vi vill inte "flänga omkring" i bil för mycket, men vill ändå ha möjlighet göra ev korta dagsutflykter.

Bil är nog en bra idé om ni ska till Sirmione med omnejd. Fliixbus erbjuder direktbuss till närliggande Desenzano sommartid, men vintertid gäller tåg med byte från Bergamo (och ganska glest med tåg).
Om ni råkar åka mellan Desenzano och Bergamo på en helgdag går det dock direkttåg som kan vara värda att kika på. 08.20 från Bergamo och 19.45 från Desenzano. Mellan Desenzano och Sirmione går det både buss och båt.

Tar själv lokaltrafiken oftast, men så har jag också redan sett de flesta platser runtom Gardasjön :)

Ps. Åk upp till nya Relais San Vigilio när ni är i Bergamo. Otrolig utsikt från restaurangen! Normalt hade jag rekommenderat deras frukost/brunch, men nu bor ni på ett ställe som är minst lika bra.

Trevlig resa!
 
Toppen