Senaste nytt

Med British Airways First till Yankee Victor Romeo

Flying Finn

Medlem
@011430121, jag tackar för dina vänliga ord! Jag har läst mig in på "drottningarna" genom att följa med FlyerTalk och kolla vad The BA Source har för data om planen. :) Skrev nu i detalj, eftersom 747-400 kommer att försvinna under början av 2020-talet och vi på BC.se har enligt min kännedom inte haft någon detaljerad översikt om British Airways 747-400-flotta.

Nu ombord G-CIVU i 1K och som ni ser på bilden, så skillnaden mellan Panasonic eX3 och Thales synns tydligt. Nu känns det som IFE från 2010-talet.

Image-5122.jpg
 
Last edited:

Alf

Medlem
Tack för en trevlig och uppdaterad rapport om BA First. Själv tycker jag det ofta är strul med någon teknik på BA långlinjer. Ditt strul tycker ja var lite av den värre arten. Övre däck med business på 747 är ju ändå den bästa delen att sitta i även om BA stolar i business är ganska usla, trånga och man måste kliva över grannens ben om man sitter vid fönster. Vilken himla tur du hade som fick fortsatt service av din flygvärdinna från First. BA service i business kan ofta vara av den sämre nivån. Det är det mest tråkiga med BA att servicen på långlinjerna är av så ojämn kvalitet, medan Europalinjerna håller hög kvalitet, i varje fall när jag har åkt.

Spännande att se vad BA erbjuder dej för kompensation, dom brukar vara ganska generösa med kompensation,i varje fall om man tar det i Avioser.
 

Flying Finn

Medlem
"Mr. Dead Finn" har hittat en sista viloplats för sin mörbultade kropp på inomhusterassen i BA Concorde Room, LHR T5 South. Ingen cabbana var mindre överraskande ledig, men hittade den här skönheten efter att jag ätit inne en BA Burger, så här ute fyndade jag en härlig, stor soffa att ligga på. :) Måste medge att är lite mörbultad efter alla långpromenader under resan och så den korta nattsömenen under flyget från YVR. Väntar bara på att kunna ta U-Bahn till Deutsche Oper...

YVR_036.jpg

Jag glömde skriva att det roar mig hur G-CIVK är den Jumbojeten, som senast rullat ut från service på BA Cardiff. Mitt strul inträffade 31.10 och hon hade återkommit från Cardiff ca. en vecka tidigare 25.10. Är det här det kända begräppet "British engineering"? ;) Under servicen gjordes endast en grundlig rengöring av kabinerna. De här 74S kommer inte att få .air eller flera Panasonic eX3 -uppgraderingar. Där med kommer 747-epoken hos BA ta slut med förmodeligen 74J på typ LHR-JFK kring 2021-2022..Det lönar sig att flyga nu till t.ex. CPT (Kapstaden), i fall man vill ha en mera klassisk känsla ombord.

Övre däck med business på 747 är ju ändå den bästa delen att sitta i även om BA stolar i business är ganska usla, trånga och man måste kliva över grannens ben om man sitter vid fönster.

Jo, 64A är min favorit ombord 747-400:rna, om vi utesluter 1A och 1K. Och så finns det två bra platser i raden 62 - A och K.

Det är det mest tråkiga med BA att servicen på långlinjerna är av så ojämn kvalitet, medan Europalinjerna håller hög kvalitet, i varje fall när jag har åkt.

Håller med dig att Club Europe är av en överraskande god kvalitet i sin helhet.

Spännande att se vad BA erbjuder dej för kompensation, dom brukar vara ganska generösa med kompensation,i varje fall om man tar det i Avioser.

Har ju status och så var det ju First, så hoppas på en sådan Avios-pott som för mig närmare första klassen med JL, som går aldrig att boka förmånligt med pengar. AA, BA, QF och QR går, men inte JL. CX är lite si och så, men JL är absolut inte lätt. Kanske som codeshare? Har inte studerat saken i detalj, för prisena ser så saltiga ut.

Aha, tydligen har de svarat nu:

To show you how much we appreciate your support, I’ve added 140000 Avios to your Gold Executive Club account. Please accept them as an apology.

Måste nu först komma hem och så fundera hur rättmätig kompensationen är.
 

Flying Finn

Medlem
Räknade nyss att jag är rikt som ett troll med Avios, i fall jag nu skulle även överföra alla Membership Rewards -poäng från AMEX. Redan före min nästa långresa har jag då ca. 430 000 Avios. o_O

Galant kan flyga t.ex. JL i F på deras längsta rutter från LHR, CDG och JFK till TYO. 140 000 Avios är flerdubbelt priset jag betalade för att uppgradera LHR-YVR-LHR. :cool:

Det blir idag tydligen även min Neo-premiär i form av A321neo till TXL.

Image-3266.jpg
 

Flying Finn

Medlem
God morgon från väntesalen på Tegel!

Väntar just nu på att stiga ombord Finnair till HEL. Återkommer under de inkommande dagarna med mera bilder. Har förbeställt en macka för att provköra hur förbeställd mat i turistklassen numera fungerar med AY. Dessutom så hade jag inget större intresse att besöka BA lounge här på TXL innan flyget.

Det här börjar bli oroväckande. BA nu även påminnde mig om att förutom 140 000 Avios, så är jag berättigad under EC261 till £500. :eek: Hade inte tänkt att det här skulle kunna berättiga till EU-kompensation, men jo, flyget var ju från EU - även ännu efter att jag avgick på den f.d. Brexitaftonen 31.10. :)

Under EU Regulation, you are also entitled for a EU compensation payment of £500.

Min resa håller på att bli rätt så förmånlig.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Detta förstår jag inte! Hur förvaras glassen? Är det något speciellt med British Airways att de inte har frys?
Mig veterligen brukar inte frys finnas ombord. Däremot har man vagnar med torris eller liknande i så att varor håller sig kalla ett tag men kanske inte klarar hela flygningen i rätt temperatur.
 
Toppen