Senaste nytt

Med början 1 april 2020 förändras Amex Gold Card

Tonton

Medlem
Kanske två dumma frågor - men vi kör:


Kan man anta att spenderingen gäller retroaktivt?

Fråga 1: Om jag har spenderat 140 000 SEK detta kalenderår 1 juli - Räcker det det då med att spendera 10 000 SEK till för att uppnå första bonusen därefter?

Fråga 2. Om jag redan har spenderat 150 000+ SEK detta kalenderår 1 juli, tror ni bonusen kommer att infalla automatiskt i så fall 1 juni?

I första inlägget har vi detta

Extra bonus i Membership Rewards® fr.o.m. 1 juli
Som Gold Card-medlem kan du få extra bonus vid två tillfällen varje år:
Handla för 150 000 kr och få 100 000 poäng i extra bonus
Handla för ytterligare 150 000 kr och få ytterligare 300 000 poäng i extra bonus

Perioden för att tjäna in extra bonus löper fr.o.m. 1 juli t.o.m. 30 juni nästkommande år. Bonusen kommer att finnas på ditt konto inom 5–30 dagar efter att du handlat för 150 000 kr respektive 300 000 kr med ditt kort.

I appen Amex SE under ”Förmåner” kommer du att kunna se hur långt det är kvar till nästa bonusnivå.

Men är fortfarande lite osäker...
 
Last edited:

intuition

Medlem
En enkel gissning är att eftersom systemet med den nya bonusen införs 1 juli och perioden för intjäning startar 1/7 så startar alla med noll i spend per den 1/7 när systemet går igång?

Dvs det är inte spend föregående period som gäller, utan spend fr.o.m. 1/7 räknas. När spend nått gränserna betalas bonusen ut. När du nått 300 tkr i spend genereras ingen mer bonus, och spend nollställs när nästa period startar 1/7 året efter.
 

Sir Lemon

Medlem
En enkel gissning är att eftersom systemet med den nya bonusen införs 1 juli och perioden för intjäning startar 1/7 så startar alla med noll i spend per den 1/7 när systemet går igång?

Dvs det är inte spend föregående period som gäller, utan spend fr.o.m. 1/7 räknas. När spend nått gränserna betalas bonusen ut. När du nått 300 tkr i spend genereras ingen mer bonus, och spend nollställs när nästa period startar 1/7 året efter.
Det behöver de nog reda ut. Ngn som orkar ta en för laget och kolla upp?
 

intuition

Medlem
Klart att det är bäst att fråga Amex hur det exakt går till.

Av det som citerats tycker iaf jag att det är ganska klart:
Perioden för att tjäna in extra bonus löper fr.o.m. 1 juli t.o.m. 30 juni nästkommande år. Bonusen kommer att finnas på ditt konto inom 5–30 dagar efter att du handlat för 150 000 kr respektive 300 000 kr med ditt kort.
Spend räknas från och med 1 juli varje år. När den spenden når 150 tkr resp 300 tkr faller bonus ut.

Kom mail från Amex med följande information:
Under april byter Gold Card kreditkort skepnad till metall. I juli inför vi möjligheten att få extra bonus två gånger per år och 1 januari 2021 följer en ny avgift.
...
Extra bonus i Membership Rewards® fr.o.m. 1 juli
Ändringen införs i juli 2020. Det kan därmed inte finnas någon intjäningsperiod som löper 1 juli 2019--30 juni 2020


Men som sagt, kolla med källan om du tycker att det lämnar öppet för andra tolkningar och/eller du tycker att det finns specialfall som inte täcks av texten. Min gissning är ju bara min gissning utifrån en text som publicerats anonymt på ett forum.
 

Sir Lemon

Medlem
Klart att det är bäst att fråga Amex hur det exakt går till.

Av det som citerats tycker iaf jag att det är ganska klart:

Spend räknas från och med 1 juli varje år. När den spenden når 150 tkr resp 300 tkr faller bonus ut.


Ändringen införs i juli 2020. Det kan därmed inte finnas någon intjäningsperiod som löper 1 juli 2019--30 juni 2020


Men som sagt, kolla med källan om du tycker att det lämnar öppet för andra tolkningar och/eller du tycker att det finns specialfall som inte täcks av texten. Min gissning är ju bara min gissning utifrån en text som publicerats anonymt på ett forum.
Bra klargörande.
 

Jonas C

Medlem
Nedgraderar mitt Platinum till nya Gold. Känns inte riktigt värt att betala 550kr per månad för ett kort som man knappt använder. Guld känns som en hyfsad kompromiss, lägre medlemsavgift och bättre poängintjäning dessutom. Kommer visserligen att sakna Pontus, men man klarar sig nog med en räkmacka eller sallad to-go istället. Frukosten är redan idag så dålig att jag inte kan se hur den kan bli sämre.
 

M.K

Medlem
@Jonas C Exakt min plan i ett år som jag redan skrivit, om nu inte PLAT kommer med uppgradering, nämnt här i tråden. Varför inte hålla ut till juni/juli? Det kan ju komma något riktigt bra!
 

Sir Lemon

Medlem
Nedgraderar mitt Platinum till nya Gold. Känns inte riktigt värt att betala 550kr per månad för ett kort som man knappt använder. Guld känns som en hyfsad kompromiss, lägre medlemsavgift och bättre poängintjäning dessutom. Kommer visserligen att sakna Pontus, men man klarar sig nog med en räkmacka eller sallad to-go istället. Frukosten är redan idag så dålig att jag inte kan se hur den kan bli sämre.
Kan förstå dig. Överväger själv men vill se hur de förbättrar Platinum (som de sa till mig när jag ringde att de ska göra i närtid) först. Frukosten på Pontus tycker jag dock är bra (även om det inte är skäl nog att behålla Platinum). Valfritt gott kaffe, juice på flaska olika sorter, yoghurt, smörgås, croissanter. Rätt okej sist jag var där. Hade önskat att scrambled och avocadosmörgås ingick dock.
 

Doctor-X

Medlem
Om man har ett Platinum (betal) idag och blir inbjuden till Gold (kredit) och sen avslutar Platinum, följer ens MR-poäng med då?

Funkar det fortfarande att komma undan avgiften på Gold, genom att ringa in och diskutera saken med kundtjänst?
 
Toppen