Senaste nytt

Med början 1 april 2020 förändras Amex Gold Card

M.K

Medlem
Tack Amex!

Kanske lika bra strunta i voucher och icke prisvärt Plat numera och köra all-in på MR snart då. God tid för oss hårt prövade bonusjägare att bestämma oss också till 1 juli då vi hinner se om nuvarande tillstånd fortsätter. Det kommer sedan alltid finnas något bolag vi kan växla MR till.

Tack igen Amex!
 
Mycket spännande utveckling! Detta gör intjäning med MR som man växlar till Eurobonus intressant i förhållande till de SAS-brandade korten.

Spenderar man 300 000 kr på ett Elite, får man 60 000 poäng. Spenderar man detsamma på ett Gold, så blir det alltså om jag förstår det rätt 58 333 poäng (700 000 / 12), en ganska försummbar skillnad. Man får iofs inga 2-4-1-vouchers, men om resemönstret ser ut som så att man inte kan nyttja dem så är det lägre årspriset ganska lockande.

Och om man har en stor del av sin spend i utländsk valuta, då börjar man få riktigt bra intjäning!

Jag utgår ifrån att bonusen kommer till Platinum också, det vore otänkbart om det billigare kortet har så mycket bättre intjäning.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

jumbooze

Medlem
Känns som det kan bli ett Guld istället för Green som det extra Amex kortet och fokus på de utländska kostnaderna
 

Jonas C

Medlem
Jag utgår ifrån att bonusen kommer till Platinum också, det vore otänkbart om det billigare kortet har så mycket bättre intjäning.
Skulle inte räkna med det. Kikar man på de amerikanska Amex-korten så är Guld ett kort med fokus på maximerad poängintjäning (bland annat 4x poängen på mataffärer och restauranger) medan Platinum är fokus på reseförmåner.
 

igelkotten

Medlem
Frågan är bara varför? De promotar ju samtidigt sas-amex. Det blir två budskap samtidigt. Mystiskt.

Speciellt om deras kostnad för EB poäng efter växling är näst intill densamma.

Killgissar, men finns nog manga som kanske spenderar sina MR-poang i MR-shoppen, eller anvander de som en statement credit. Det kan eventuellt vara billigare for Amex an att kopa EB-poang.
 
Toppen