Senaste nytt

Max tre pass på fem år

Nemo

Medlem
Det blev ingen skillnad...
Trots ny lag – många pass anmäls försvunna | SvD
Inte så svårt att räkna ut heller. Det var några få som tog ut fler än tre pass per fem år, såpass få att det inte märks.
Har någon på bc haft problem med att inte kunna få ut fler än tre pass?

"Antalet svenska pass som anmäls försvunna har de senaste åren ökat för varje år, enligt statistik från polisen. I fjol [2016] landade siffran på 63 628, vilket är i stort sett samma nivå som rekordåret före [2015] då 63 644 pass försvann.
[...] Mellan 2009–2013 beviljades 6 300 personer fler än tre pass under en femårsperiod [1260 per år]. Nio personer beviljades tio pass eller fler under perioden. En person beviljades 18 pass.
"
 
Alla samtidigt, eftersom passen behövde skickas iväg för olika visum ansökningar. Extra passen var begränsade till 2 år. Kravet då, var att arbetsgivare fick skriva ett officiellt brev om arbetsresorna natur och varför flera pass behövdes.

2015 hade jag "bara" 2 pass, av samma anledning. För min del gick inte att få ut fler än ett extra pass och den begränsades till 1 år.
 

FF#1

Medlem
Alla samtidigt, eftersom passen behövde skickas iväg för olika visum ansökningar. Extra passen var begränsade till 2 år. Kravet då, var att arbetsgivare fick skriva ett officiellt brev om arbetsresorna natur och varför flera pass behövdes.

2015 hade jag "bara" 2 pass, av samma anledning. För min del gick inte att få ut fler än ett extra pass och den begränsades till 1 år.
Aha, det är ju en annan sak än borttappade. Har för tillfället 2 pass med 5 års giltighet. Skrev ett intyg åt mig själv som arbetsgivare, funka fint. Gissar väl att även det blir svårt framöver som allt annat
 
Aha, det är ju en annan sak än borttappade. Har för tillfället 2 pass med 5 års giltighet. Skrev ett intyg åt mig själv som arbetsgivare, funka fint. Gissar väl att även det blir svårt framöver som allt annat
Jag plockade också ut två pass senast, också med 5 års giltlighet på båda. Jag har för mig att de berättade att extrapassen kan gälla maximalt lika länge som huvudpasset.
 

BAS

Medlem
Enligt Expressens Anna Dahlberg tog inte regeringen initiativ till denna lag förrän efter påtryckningar från USA:
Ta tag i fusket med falska identiteter | Anna Dahlberg | Expressen

Om detta stämmer, och lagen skulle visa sig vara tandlös, så riskerar vi "lite" krångel med visumansökningar... Som Dahlberg konstaterar: "det finns inget som talar för att Trumpadministrationen kommer att ha större tålamod med den svenska passhanteringen än den föregående".
 
Toppen